چگونه داده‌های شخصی ذخیره شده در شبکه‌های اجتماعی را دریافت کنیم؟

احضار داده‌ها

اغلب کاربران هر روز حجم عظیمی از اطلاعات را از متن گرفته تا کلیپ و عکس در شبکه‌های اجتماعی قرار می‌دهند و البته نگران از بین رفتن این اطلاعات هم نیستند، زیرا این شرکت‌ها چنان عظیم و پرنفوذ شده‌اند که کسی احتمال ورشکستگی یا از بین رفتن اطلاعاتشان را هم به ذهن راه نمی‌دهد! با این حال، بجز داشتن بک‌آپ، مواردی پیش می‌آید که به دریافت این داده‌های آپلود شده نیاز می‌شود.
کد خبر: ۱۱۶۳۱۶۵

مثلا ممکن است بخواهید قبل از بستن حساب کاربریتان، کل دادههایتان را دریافت کنید یا در گذشته با دوستی در ارتباط بودهاید و دوباره میخواهید اطلاعات تماسش را پیدا کنید. این دلیل هرچه باشد، این شبکهها از چند سال پیش، امکان دانلود آرشیو کل اطلاعات کاربری را در اختیار گذاشتهاند که در این مطلب روش دریافت آن را توضیح میدهیم.

گوگل

هنگامی که برای دریافت دادههایتان به صفحه takeout.google.com بروید، اگر داخل حساب کاربریتان باشید، گوگل فهرستی از 50 سرویس را جلویتان میگذارد تا انتخاب کنید دادههای کدام را میخواهید! سرویسهایی از گوگل پلاس گرفته تا نقشه گوگل و یوتیوب، هرگونه سرویسی که گوگل ارائه میکند. تیک سرویسهای مورد نظرتان را میگذارید (همه را هم میتوانید انتخاب کنید) و دکمه رفتن به مرحله بعد را در پایین صفحه میزنید.

در صفحه بعد گزینههایی مربوط به نوع آرشیو (zip یا tgz)، حداکثر اندازه آن از 1 تا 50 گیگ و همچنین نحوه ارائه این آرشیو (ارسال لینک از طریق ایمیل، اضافه کرده به گوگل درایو یا ...) نمایش داده میشود. در صورت بیشتر بودن اندازه آرشیو از حداکثر اندازه، آرشیو به چند فایل شکسته میشود.

هنگامی که آرشیو آماده شود، با ورود دوباره رمز عبورتان میتوانید آن را دانلود کنید. اینجا هم با یک فایل index.html طرف هستید که به سرویسهای مختلف و دادههای مربوط به هر کدام لینک دارد. مثلا میتوانید روی سرویس کروم بزنید و از فایل Bookmarks.html فهرست بوکمارکهایتان را مشاهده کنید. البته متاسفانه همه دادهها آنچنان که باید و شاید واضح نیستند که بتوان بهراحتی آنها را باز کرد.

اینستاگرام

اینستاگرام که این روزها از محبوبترین شبکههای اجتماعی به شمار میرود اخیرا در راستای تبعیت از قوانین اتحادیه اروپا، ابزار دانلود دادهها را در اختیار کاربران گذاشته است. دسترسی به این ابزار هم از طریق وب و هم از راه اپ به این صورت امکانپذیر است: در پروفایلتان به قسمت تنظیمات (آیکون چرخدنده) میروید و از بخش Privacy and Security امنیت و حریم خصوصی)، گزینه دانلود داده Data Download را انتخاب میکنید. حال با ورود ایمیل و سپس رمز عبور حساب کاربری، درخواستتان را با زدن روی دکمه Request Download تایید میکنید.

پس از آن اینستاگرام تمام اطلاعات اینستاگرامی را در یک فایل آرشیو جمعآوری کرده و لینکش را به شما ایمیل میکند. وقتی این فایل را دانلود و باز میکنید، با حجم عظیمی از دادهها مواجه میشوید! از تمام تصاویر، ویدئوها و استوریها تا نام کاربری فالوئرها و کسانی که بلاکشان کردهاید تا حتی پستهایی که لایک کردهاید. همه چیز را اینجا پیدا میکنید!

خبر بد این است که این اطلاعات بهصورت فایلهای JSON به شما داده میشود. برای اینکه خواندن این فایلها کمی راحتتر شود، میتوانید متن آنها را در این سایت
konklone.io/json کپی کنید (نگران نباشید، این سایت کاملا آفلاین است) تا به فرمتی خواناتر نمایش داده شود.

فیسبوک

برای دریافت اطلاعاتتان از فیسبوک از طریق رایانه به این سایت بروید و وارد حساب کاربری خود شوید. سپس از منوی دست راست بالا (آیکون مثلث رو به پایین) تنظیمات را انتخاب کنید. حال در قسمت تنظیمات عمومی (General Settings) روی لینک دانلود یک کپی از دادهها (آخرین مورد در تنظیمات) کلیک کنید.

اکنون فیسبوک پیامی میدهد مبنی بر اینکه جمعآوری اطلاعات ممکن است کمی زمان ببرد. با زدن دکمه Start My Archive به صفحه بعد میروید و در آنجا هم دوباره روی همین دکمه میزنید تا جمعآوری دادهها آغاز شود. هنگامی که این کار به انجام برسد، اعلانی به شما داده میشود تا کل دادههایتان در فیسبوک را بهصورت یک فایل زیپ دانلود کنید. (ایمیلی هم با لینک دانلود برایتان ارسال خواهد شد)

در آرشیو زیپ دانلود شده، یک فایل index.htm وجود دارد که با باز کردن آن، تمام اطلاعات در صفحات مختلف بهصورت دستهبندی شده و مرتب نمایش داده میشود: پیامها، تصاویر، ویدئوها و دیگر محتواهای شما و البته دادههای دیگری که میدانستید فیسبوک جمعآوری میکند، ولی نمیخواستید به آنها فکر کنید! زمانهای ورود، اطلاعات مکانی، آدرس IPهایی که با آنها به حسابتان وارد شدهاید، کلماتی که براساس آنها به شما تبلیغات هدفدار نشان داده میشد و همچنین دادههای تشخیص چهره شما بهصورت سه عدد رمزنگاری شده!

توییتر

توییتر هم مانند فیسبوک مسیر تقریبا سرراستی را برای دریافت دادهها در اختیارتان میگذارد. در صفحه اصلی روی آواتارتان در قسمت بالا سمت راست بزنید و با کلیک روی تنظیمات وارد این بخش شوید. در صفحه تنظیمات، از منوی سمت چپ، گزینه یکی مانده به آخر، یعنی Your Twitter Data را انتخاب و رمز ورودتان را وارد کنید.

در این قسمت اطلاعات مختلف مربوط به حسابتان، چه عمومی و چه شخصی را مشاهده میکنید. در پایین صفحه دو دکمه درخواست دادهها (Request Data) یکی برای خود توییتر و یکی برای پریسکوپ وجود دارد. با زدن روی این دکمه، توییتر شروع به جمعآوری دادههایتان میکند که چند دقیقهای به طول میانجامد. پس از اتمام این عمل، پیامی به شما برای دانلود دادههای آماده شده داده میشود.

آرشیو دادههای توییتر هم مانند آرشیو فیسبوک دارای یک فایل index.html است که یک صفحه تمیز حاوی توییتها، تصاویر، لینکها و ... را به شما نمایش میدهد. علاوه بر این، امکان یافتن سریع توییتها براساس تاریخ به کمک یک ابزار جالب وجود دارد. موارد دیگری چون اطلاعات حساب کاربری (تاریخ ایجاد، تعداد توییت و ...) را هم میتوانید در این صفحه ببینید. توییتر برای آنهایی که علاقه به تحلیل داده دارند قابلیت دریافت آرشیو به فرمت JSON و CSV را فراهم کرده است، به همراه یک فایل ReadMe برای راهنمایی نحوه کار کردن با آنها.

حجم ترسناک داده!

بگذارید کمی بترسانمتان! فکر میکنید فیسبوک یا سرویسهای گوگل چقدر اطلاعات از شما در اختیار دارند؟ به نظرتان حجم این دادهها چقدر است؟ از هنگامی که امکان دریافت دادههای شخصی ذخیره شده توسط این شبکهها در اختیار عموم قرار گرفته، کاربران زیادی اقدام به دانلود و بررسی آن کردهاند و خروجی قضیه واقعا ترسناک است! حجم اطلاعاتی که فیسبوک از یک کاربر عادی در اختیار دارد، حدود 500 مگابایت است، معادل تقریبا 400 هزار صفحه متن! برای گوگل با 50 سرویسش، خیلی بیشتر از این است. آنقدری که جمعآوریاش روی سرورهای گوگل ممکن است چند ساعت طول بکشد! و البته محتوای این دادهها از ابعاد آنها بسیار ترسناکتر است. گوگل نه فقط سایتهایی که جستوجو کردهاید بلکه خیلی از سایتهایی که عادی بازدید کردهاید (از طریق شبکه تبلیغاتی خود)، مکانهایی که رفتهاید) با اطلاعات GPS، همه ایمیلهایتان (حتی آنهایی که پاک کردهاید) را میداند و حتی آمار استفاده از اپهای روی گوشی اندرویدیتان را هم دارد!

محمود صادقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها