حمله قلبی یا حمله پانیک؟

حملات قلبی و حملات پانیک می‌تواند علائم ظاهرا مشابهی همچون درد قفسه سینه، افزایش تعریق، سرگیجه، ‌تنگی‌‌نفس و لرزش ایجاد کند. در ادامه با ما همراه باشید تا علائم این دو عارضه را با هم مقایسه کنیم.
کد خبر: ۱۱۶۲۵۹۳

حمله پانیک علامت بارز اختلالات پانیک است و در مواردی نیز بر اثر سایر بیماریهای روانی ازجمله اختلال وسواس فکری - عملی یا اختلال اضطراب اجتماعی ایجاد می‌شود. بنابراین سلامت روانی مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده احتمال بروز حملات پانیک است، اما در مورد حملات قلبی سلامت جسمی نقش پررنگ‌تری در ایجاد علائم دارد و از عواملی مانند سن، سطح کلسترول، وزن، فشار خون و رژیم غذایی تأثیر می‌پذیرد.

نوع درد نقش بسزایی در تشخیص حملات قلبی و حملات پانیک از یکدیگر دارد. درد تیز در قفسه سینه یا دردی که فقط محدود به قسمتی کوچک باشد بیشتر با حملات پانیک در ارتباط است. این تیرکشیدن‌ها معمولا پنج تا ده ثانیه طول می‌کشد، اما بیماران حمله قلبی اغلب از احساس فشار در قفسه سینه شکایت می‌کنند تا درد. این احساس فشار می‌تواند شبیه پوشیدن سوتین تنگ یا فشارآوردن چیزی روی قفسه سینه باشد. حملات قلبی با احساس فشار در قفسه سینه شروع می‌شوند و این احساس فشار گاهی تا دست‌ها نیز کشیده می‌شود.

طول مدت حمله را می‌توان مهم‌ترین تفاوت بین حملات قلبی و حملات پانیک دانست. طول مدت حملات پانیک زیر ده دقیقه است، درحالی‌که حملات قلبی معمولا بیشتر طول می‌کشد. همچنین مطالعات نشان داده حملات قلبی با انجام فعالیت‌های بدنی سنگین و نیز احساس خشم و عصبانیت در ارتباط‌ است. برای مثال احتمال خطر حمله قلبی پس از فعالیت‌های بدنی سنگین بویژه در سالمندانی که عادت به ورزش ندارند بالاست، اما حملات پانیک می‌تواند هم در زمان اضطراب و هم در زمان آرامش رخ دهد. البته با همه این اوصاف تشخیص قطعی با انجام معاینات پزشکی ممکن است.

منبع: medicaldaily

مترجم: صدف دژآلود

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها