با توجه به پرسش خوانندگان درخصوص موضوعات حقوقی بخصوص حق ارث از حقوق بازنشستگی، خانه اجاره ای و کار کردن همسر، تپش در مصاحبه با مریم جنت آبادی، کارشناس ارشد حقوق خصوصی به پرسش‌های شما خوانندگان پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.
کد خبر: ۱۱۶۲۵۱۶

سلام پدرم بتازگی به رحمت خدا رفتند و حالا میخواهم بدانم بهعنوان دخترش میتوانم از حقوق بازنشستگی او استفاده کنم یا تمام حقوق متعلق به مادرم است؟

براساس قانون، حقوق وظیفه سهم فرزندان و نوادگان اُناث کلیه مستخدمین وزارتخانهها و موسسات و شرکتهای دولتی و شهرداریها و همچنین، سازمانهای دولتی که شمول قانون بر آنها، مستلزم ذکر نام است و مشمولین قانون استخدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و قانون تأمیناجتماعی که طبق قوانین و مقررات مربوطه برقرار شده یا بشود، با رعایت کلیه قوانین و مقررات مورد عمل، به شرط نداشتن شوهر و حرفه و شغل، قابل پرداخت است.با این توضیح که شوهر یا شغل نداشته باشید سهم حقوق بازنشستگی پدرتان به شما پرداخت میشود.

یک ماه قبل، قرارداد اجاره مستاجرم تمام شد اما او خانه را تخلیه نمیکند. راهحلی برای تخلیه خانه است؟

اقامت مستاجر پس از پایان قرارداد اجاره بدون اذن موجر در ملک مسکونی به استناد قانون مدنی، نهتنها موجد هیچ حقی برای مستاجر نیست، بلکه مسئولیت وی را در قبال تخلیه ملک، پرداخت اجور معوقه احتمالی و... هم دارد.

برای گرفتن حکم تخلیه به شورای حل اختلاف و برای گرفتن اجاره و خسارت تاخیر در تخلیه در صورتی که کمتر از 20 میلیون باشد هم به شورا و بیشتر از آن به دادگاه مراجعه کنید.

آیا مرد میتواند مانع کار کردن همسرش شود؟ من در یک شرکت دولتی کار میکنم.

طبق قانون اساسی، هر کس حق دارد شغلی را که بدان مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست، برگزیند. البته براساس قانون مدنی، شوهر میتواند زن خود را از حرفه یا صنعتی که منافی مصالح خانوادگی یا حیثیات خود یا زن باشد منع کند. تعیین این موضوع با قاضی و براساس عرف است.برای مثال کارکردن زن در محلی که باعث شود به تربیت فرزند خود نرسد، میتواند خلاف مصالح خانواده باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها