ائتلاف عربستان سرانجام به هدف قراردادن اتوبوس کودکان یمنی اعتراف کرد

عذر بدتر از گناه کودک کشی

20 روز پیش جنگنده های سعودی با حمله به یک اتوبوس حامل کودکان دست‌کم 40نفر را به شهادت رساندند. همان زمان فرماندهان سعودی گفتند یک خودرو حامل فرماندهان و نیروهای نظامی حوثی‌ها را هدف قرار داده‌اند. اکنون بعد از محکومیت‌های جهانی و رسوایی بین‌المللی، ائتلاف سعودی حمله به اتوبوس کودکان را پذیرفت اما می‌گوید اشتباهاتی رخ داده است!
کد خبر: ۱۱۶۲۴۱۴

به گزارش رویترز، ائتلاف به رهبری سعودی با صدور بیانیهای اعلام کرد میپذیرد حمله ماه گذشته به یک اتوبوس در استان صعده غیرموجه بوده و متعهد میشود «هرکس در این راه اشتباهی داشته را مجازات کند». این اعتراف نادر پس از آن اعلام میشود که عربستان بشدت زیرفشار افکارعمومی جهان قرار گرفت و سازمانهای حقوق بشری با محکوم کردن این حمله و توصیف آن بهعنوان «جنایت جنگی» خواستار تحقیق فوری و مستقل در اینباره شده بودند. نکته قابل تامل اینکه 20 روز پیش وقتی این حمله صورت گرفت، تمام رسانههای عربی و غربی اقدام به پوشش آن در صفحات نخست خود کردند اما عذرخواهی دیروز عربستان تقریبا در همان رسانهها ذکر نشد یا اگر هم ذکر شد به صورتی کمرنگ و در انتهای خبرهای روزمره ذکر شد. این مساله یکبار دیگر همکاری و هماهنگی مشترک اما پنهان بین ائتلاف عربستان و رسانههای جهانی را برملا کرد. ائتلاف به رهبری عربستان سعودی از سه سال و نیم پیش حملات مرگباری را علیه مردم مظلوم و بیپناه یمن آغاز کرده است. کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا نهتنها به لحاظ رسانهای و اطلاعاتی عربستان را در این راه پشتیبانی میکنند بلکه با فروش جدیدترین جنگ افزارهای نظامی میکوشند این جنگ هرچه بیشتر استمرار داشته باشد.

توجیه وقیحانه

جالب اینکه حتی بعد از آن همه رسوایی، عربستان درنهایت وقتی عذرخواهی کرد هم این عذرخواهی را با توجیهاتی وقیحانه و به گونهای انجام داد که بیشتر به عذر بدتر از گناه شباهت دارد. به گزارش رویترز، کمیته مشترک ارزیابی حادثه حمله به اتوبوس یمنی گفته است «ضربات صورت گرفته براساس دادههای اطلاعاتی بوده و به ما گفته شده بود یک اتوبوس حامل رهبران حوثی درحال حرکت است. به این دلیل ائتلاف آن را هدفی مشروع و نظامی میدانست اما در این حمله تاخیراتی صورت گرفت که باید درباره آنها تحقیق بیشتری صورت گیرد». به عبارتی دیگر ائتلاف عربستان گفته است حمله کاملا مشروع و قانونی بود اما بهدلیل بعضی تاخیرات موجب ضایعاتی ناخواسته شده و به جای فرماندهان حوثی کودکان هدف قرار گرفتهاند.

این مساله نشان میدهد که عربستان صرفا به دلیل فشار افکار عمومی جهان مجبور به صدور چنین بیانیهای شده است.

ارتش آمریکا از بیانیه ائتلاف عربی استقبال کرده و گفته است «اتخاذ اقدامات قانونی برای تضمین تدابیر لازم بهمنظور جلوگیری از تکرار چنین فجایعی در آینده» میتواند مفید باشد. این در حالی است که کمیته کارشناسان حقوق بشر وابسته به سازمان ملل گفته بود «بعضی از حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان چه بسا در سطح جنایت جنگی است». سازمان ملل حتی نمایندگانی را به یمن فرستاد تا از نزدیک درباره این حمله تحقیق کنند. نتایج این کار تهیه گزارش مفصلی از پیامد حملات عربستان به یمن بود.

هفته گذشته سازمان ملل در گزارش سالیانه خود به موارد فراوانی از نقض حقوق بشر و تجاوزات جنسی در زندانهای مخفی امارات از سال 2014 میلادی تاکنون در یمن و حمله به شبکههای آب و ممانعت از ورود دارو به بیماران و زخمیها این کشور خبر داد. کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارش خود براساس گفته شاهدان عینی یمنی، از تجاوزات جنسی و خشونت و هتک حرمت زندانیان یمنی بهدست نیروهای اماراتی در جنوب این کشور پرده برداشت. انتشار این گزارشها به حدی تکاندهنده بود که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری خود در واکنش به آنها گفت، معتقدیم اگر چنین جنایاتی صورت گرفته باشد، هیچ توجیهی ندارد. شبکه خبری تلویزیونی سی.ان.ان نیز در گزارشی گفت پنتاگون به ریاض هشدار داده اگر سعودیها تلاشی برای کاهش تلفات غیرنظامیان یمنی نکنند، آمریکا آماده است تا حمایت نظامی و اطلاعاتی از حمله ائتلاف عربی به سرکردگی ریاض علیه یمن را کاهش دهد.

روز گذشته اعلام شد سازمان ملل تلاش میکند تا چند روز دیگر کنفرانسی را در ژنو برای رسیدگی به وضعیت جنگ در یمن ترتیب داده و راههای رسیدن به گفتوگوی بین طرفین درگیری را جستوجو کند.

آمریکا، فرانسه و انگلیس پشتیبانان ریاض

در حمله مرگبار هواپیماهای عربستان به اتوبوس کودکان یمنی در منطقه «ضحیان» دستکم 50 نفر به شهادت رسیدند که 40 نفرشان را کودکان تشکیل میدادند. محمدعلی الحوثی، از رهبران انصارا... یمن این حمله را با «چراغ سبز» آمریکا دانست و بنابراین بهصورت مستقیم آمریکا را هدف قرار داد. حملات ائتلاف به رهبری عربستان به یمن تاکنون بیش از 14 هزار نفر را قربانی و میلیونها نفر را آواره کرده است.

بیتردید اگر حمایتهای تسلیحاتی و اطلاعاتی غرب نبود، عربستان تاکنون بارها به شکست خود اعتراف و از یمن خارج شده بود.

شکایت برنده صلح نوبل از عربستان

توکل کرمان، فعال زن یمنی و برنده جایزه صلح نوبل وعده داد ولیعهد عربستان و امارات را بهدلیل ارتکاب جنایت در کشورش، در دادگاه کیفری بینالمللی تحت پیگرد قرار خواهد داد. وی اعلام کرد: گزارش اخیر سازمان ملل درباره ارتکاب جنایات جنگی در یمن، مدرک و سند حقوقی و قانونی برای تحت پیگرد قرار دادن مسئولان ارتکاب جنایات جنگی در یمن و در راس آنها محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و محمد بن زاید ولیعهد امارات از طریق دادگاه بین‌‌المللی است.

علی باقری

بین الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها