فیلم حاتمی‌کیا در حلب، نبل و الزهرا و میان رزمندگان فاطمیون و زینبیون روی پرده رفت

ابراهیم در شام

قابل پیش‌بینی هم بود که تازه‌ترین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا، همان‌قدر که در ایران مورد توجه قرار گرفت، فراتر از مرزها برود و به‌خصوص در سرزمین‌های دردمند قربانی تروریسم هم دیده شود. «به وقت شام»، اثری پر حرف و حدیث از کارگردان مهم ایرانی است. مهم از آن رو که هر اثرش، فارغ از کیفیات خود اثر، همیشه محل مناقشه، بحث، جدل و بررسی و تحلیل است و کمتر کارگردان ایرانی است که در چنین موقعیت قرار گرفته باشد. حالا او در «به وقت شام»، سراغ از موضوعی فی‌نفسه حساس هم رفته و این حرف و حدیث‌ها را چند برابر هم کرده است. فروش سیزده میلیاردی فیلم در ایران، نشان داد با وجود فروکش‌کردن جنایات تکفیری‌ها و به زیرآوردن آنها از صدر اخبار، داعش، همچنان موضوعی مهم برای مردم است. دست‌کم آنها با اقبال گسترده‌ای که به فیلم حاتمی‌کیا نشان دادند، ثابت کردند، اگر حیات داعشی‌ها را هم پایان‌یافته می‌بینند همواره تهدید گسترش نفوذ تکفیری‌ها را بغل گوششان حس می‌کنند. حالا فیلم سینمایی «به وقت شام» به همراه کارگردانش ابراهیم حاتمی‌کیا به سوریه رفته است؛ یکی از کانون‌های درگیر در جنگ با تکفیری‌ها. در واقع حاتمی‌کیا، زیره‌ای را به کرمان برده که در کرمان، نایافتنی‌ است.
کد خبر: ۱۱۶۲۲۷۹

اکران «به وقت شام» در سوریه را باید در حساب اکرانهای محدود گذاشت؛ جدیدترین اثر ابراهیم حاتمیکیا در پنج نوبت در شهر حلب نمایش را آغاز کرد. سینمای زهرا نبل و الزهرا در شهر حلب اولین مقصد این فیلم سینمایی بود. در ادامه اکران در شهر حلب به وقت شام در میان رزمندگان رفت و تیپ فاطمیون و زینبیون در سه نوبت به تماشای این فیلم سینمایی با موضوع مدافعان حرم و نمایش وحشیگریهای داعش نشستند.

خانواده شهدای سوری نیز آخرین تماشاچیان فیلم حاتمیکیا در شهر حلب بودند.

«به وقت شام» پس از اکران حلب به دیرالزور رفت و در اکرانی کاملا خاص در فضای آزاد 400 نفر از رزمندگان تیپ فاطمیون را به تماشای این اثر سینمایی نشاند.

آنطور که خبرنگار جامجم گزارش کرده، فیلم در حالی که بهصورت محدود در برخی سینماها و مراکز سوریه روی پرده رفت که با استقبال گسترده مردم، رزمندگان، هنرمندان و مسئولان سوریه روبهرو شد. در ادامه اکران فیلم در سوریه، ابراهیم حاتمیکیا در نشستی مطبوعاتی با حضور گسترده رسانههای سوری در شهر دمشق به سوالات خبرنگاران سوری در خصوص فیلمش پاسخ داد.

سینما؛ گرهگشای جنگی اسلامنما

حاتمیکیا حالا در سرزمینی به پاسخ پرسشهای خبرنگاران نشسته بود که فیلمش را درباره قهرمانان آنها ساخته است. او در ابتدای این نشست رسانهای که با حضور گسترده رسانههای سوری همراه بود گفت: بنده قبل از اینکه جنگ در سوریه آغاز شود دو بار به اینجا آمده بودم و فضای سوریه را تا حدی میشناختم. آنچه در سوریه رخ داده این است کسانی که در اینجا در حال جنگند همه مدعی دین هستند و مدعی اینکه با نگاه اسلامی در حال جنگند که همین مسأله باعث پیچیدگی موضوع میشود و سینما میتوانست بخشی از این موضوع را باز کند.

یاد سیفا... داد در دمشق

حاتمیکیا درباره فیلمنامه فیلم سینمایی «به وقت شام» و انتخاب موضوع گفت: من اولین فیلمساز ایرانی نیستم که در سوریه فیلم ساخته است و قبل از بنده آقای سیفا... داد فیلم «بازمانده» را در سوریه ساخت و در حوزههای مختلف هنری مشاور فیلمنامه من کسی بود که در شهرک سینمایی در نزدیکی شهر تدمر مشغول به کار بود.

«به وقت شام»، تابلوی نقاشی است

حاتمیکیا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا داستان خلبان ایرانی در فیلم واقعی و واقعا برای یک رزمنده ایرانی در سوریه چنین اتفاقی افتاده است، اظهار کرد: من برای تحقیقاتم نزدیک به یک ماه در سوریه بودم، موضوعی که پیش آمده مثل یک تابلوی نقاشی است که بنده قطعات آن را کنار هم چیده و کلاژی را ایجاد کردم که طبق تحقیقات بنده قطعه قطعه این کلاژ واقعی است ولی کل این موضوع زاییده تخیل بنده است.

فیلمساز جنگم، اما صلح را تعقیب میکنم

در ادامه این نشست، حاتمیکیا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه چیزی در فیلمهای جنگی هست که شما را جذب میکند و به ساختن فیلم در این زمینه سوق میدهد، توضیح داد: من در ایران مشهور به کارگردانی هستم که فیلمهای جنگی زیادی ساخته است. برای من موقعیتهای بین مرگ و زندگی جذاب است، چون خودم در چنین فضاهایی حضور داشتم و به همین دلیل دوست داشتم و تعقیب‌‌کننده صلح و وجوه انسانی جنگ بودم.

قرار بود «بازمانده» را من بسازم

کارگردان به وقت شام در پاسخ به پرسش اگر جنگ نبود آیا شما باز هم رغبت میکردید درباره سوریه فیلمی بسازید و اگر میساختید در چه حوزهای بود نیز تاکید کرد: حرف درستی است، اگر جنگ نبود امکان نداشت فیلمی درباره سوریه بسازم و فقط برای زیارت به اینجا میآمدم. لازم به ذکر است که ابتدا قرار بود فیلم بازمانده آقای داد را بنده بسازم، اما به جهت بروز برخی مسائل شخصی قبول نکردم.

از قاسم سلیمانی میترسیدم

یکی از مواردی که در رابطه با «به وقت شام» در ایران مورد توجه قرار گرفت، استقبال سردار قاسم سلیمانی از آن بود. این ماجرا در نشست رسانهای دمشق نیز مورد توجه قرار گرفت. خبرنگاری درباره دیدار حاتمیکیا با سردار پرسید و او درباره واکنش حاج قاسم بعد از تماشای این فیلم گفت: واقعیت این است که من از برخورد با ایشان میترسیدم و هنگامی هم که قرار شد با ایشان فیلم را ببینیم حتی از ایشان دورتر نشسته بودم، ولی وقتی فیلم را دیدند خدا را شکر راضی بودند و وقتی خواستند من را در آغوش بکشند و گریه کردند بسیار خوشحال بودم از اینکه سردار سلیمانی فیلم بنده را تحسین کردند.

ابراهیم در اپرای شام

سفر ابراهیم حاتمی‌کیا به سوریه، به شرکت در اکران‌ها و نشست خبری خلاصه نشد. در ادامه سفر، وزیر فرهنگ سوریه با برگزاری مراسمی در سالن اپرای شهر دمشق که با استقبال 1300 نفری مردم، مسئولین، وزرا، هنرمندان مطرح سوری و خانواده شهدای رزمندگان سوری از ابراهیم حاتمی کیا برای ساخت فیلم سینمایی به وقت شام برگزار شد تقدیر کرد. همچنین خانواده شهدای سوری نیز با اهدای گل از این کارگردان ایرانی تقدیر کردند. حاتمی‌کیا در این مراسم نیز گفت: وقتی جنگی در کشوری آغاز می‌شود فرماندهان هستند که باید کارت ورود به این جنگ را صادر کنند، اما زمانی که جنگ به پایان می‌رسد، هنرمندان هستند که باید در عرصه فرهنگ به این جنگ بپردازند و آن را به تصویر بکشند تا برای نسل بعدی که از جنگ خبر ندارد بماند. وقتی بروز این فاجعه انسانی را دیدم، دلم می‌خواست در کنار مردم سوریه و جبهه مقاومت باشم و بسیار خوشحالم فیلمی را که در مورد مردم سوریه است در میان مردم این کشور به تماشا بنشینم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها