مراسم اختتامیه بیست‌ویکمین جشنواره تولیدات مراکز استان‌های صدا و سیما برگزار شد

آغاز کوچ هدهدها به شرق

بام ایران (استان چهارمحال و بختیاری) دوشنبه‌شب پرونده بیست‌ویکمین دوره جشنواره تولیدات مراکز استان‌های صدا و سیما را با اهدای جوایز به برگزیدگانش بست و هدهد این جشنواره به گفته معاون امور استان‌های رسانه ملی به سمت بجنورد در خراسان شمالی حرکت می‌کند تا بیست‌ودومین دوره این جشنواره سال آینده در این خطه از ایران برگزار شود.
کد خبر: ۱۱۶۱۸۶۶

شفاف‌سازی، بیان روایت درست از وقایع و صداقت با مخاطب، مهم‌ترین رسالت رسانه‌ها

دکتر عبدالعلی علی‌عسکری، رئیس رسانه ملی در مراسم اختتامیه بیست‌ویکمین جشنواره تولیدات مراکز استانی صداوسیما شفاف‌سازی، ارائه روایت درست از وقایع و صداقت با مخاطب را به عنوان مهم‌ترین وظایف رسانه‌ها برشمرد.

به گزارش روابط‌عمومی رسانه ملی، دکتر‌علی‌عسکری با تشکر از همکاران استانی شرکت‌کننده در این جشنواره گفت: این یک سنت حسنه است که در یک سال با هم رقابت می‌کنند و به خلق بهترین آثار می‌پردازند. رئیس رسانه ملی با بیان این‌که سازمان صداوسیما یک پیکره واحد است، افزود: به رغم این‌که شاید بتوان گفت سخت‌ترین زمان هم هست، به لطف الهی سازمان هم‌اکنون پررونق‌ترین دوران خود را سپری می‌کند.

وی اهمیت جایگاه سازمان صداوسیما را غیرقابل انکار دانست و تصریح کرد: اهمیت رسانه ملی در این جنگ بزرگ رسانه‌ای فوق‌العاده است و امروز ما در معرض یک جنگ روانی رسانه‌ای گسترده قرار داریم. جهان امروز، جهان ارتباطات است و انسان‌ها با رسانه‌ها در این جهان ارتباط تنگاتنگ دارند و هر روز این ارتباط گسترده‌تر می‌شود.

رئیس رسانه ملی، رسانه‌های موجود در سهم رسانه‌ای امروز دنیا را به سه گونه تقسیم کرد و افزود: رسانه‌ها یا در جبهه استکبار و نظام سلطه، یا در جبهه مقاومت، یا در میانه این دو هستند و عرصه، یک عرصه بسیار پیچیده است.

رئیس سازمان صداوسیما به رقابت رسانه‌های مختلف و توسل به روش‌های حذف رقیب در این عرصه اشاره و تأکید کرد: در این چارچوب، رسانه‌های نظام سلطه همه فشار و جنگ روانی خود را بر سازمان صداوسیما به عنوان قله مقاومت گذاشته‌اند و همچنان به آن ادامه می‌دهند.

دکتر علی‌عسکری هدایت و اثرگذاری بر افکار عمومی ملت ایران را هدف نخست رسانه‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: گسترش ناامیدی و روحیه ضعف و ناتوانی در ملت ایران، اولویت نخست رسانه‌های نظام سلطه است و بر همین اساس به هر روشی دست می‌زنند.

روشن کردن چهره واقعی رسانه‌های نظام سلطه

رئیس رسانه ملی روشن کردن چهره واقعی رسانه‌های نظام سلطه را یکی از مفیدترین گام‌های رسانه‌های جبهه مقاومت بویژه سازمان صداوسیما دانست و افزود: مردم ما باید بدانند این رسانه‌ها به رغم ظاهرشان به هیچ وجه بی‌طرف نیستند و همه هدفشان نابودی ملت ایران است.

او افزود: جنگ اقتصادی از یک سو و بزرگنمایی آن در رسانه‌های نظام سلطه و جنگ روانی و ایجاد ناامیدی میان ملت ایران، دو مسیر اصلی دشمنان ایران اسلامی است.

دکتر علی‌عسکری، استفاده دشمنان ملت ایران از معاندان جمهوری اسلامی ایران را نشانه ضعف دشمن دانست و گفت: آنها هم‌اکنون به سلطنت‌طلبان و منافقین متوسل شده‌اند که پرونده‌شان نزد ملت ایران سیاه است و بارها از ملت سیلی خورده‌اند و این بار هم همه آنها از مردم رشید ایران سیلی محکمی خواهند خورد.

دکتر علی‌عسکری نگاهی نو و جدید در عرصه رسانه را در دنیای امروز ضروری دانست و افزود: شفاف‌سازی، اعتمادسازی و بیان سخن صدق و دقیق باید روش اصلی ما باشد و ما باید صدای مردم باشیم.

او افزود: ما باید با مردم صادقانه و مهربانانه رفتار کنیم و روایت ما از رویدادها باید در مسیر منافع ملی و ارزش‌های انقلابی باشد.

او انفعال را بزرگ‌ترین دردی دانست که رسانه را تهدید می کند و افزود: رمز دوری از انفعال، انقلابی ماندن و وفاداری به ارزش‌های انقلاب اسلامی است.

رئیس رسانه ملی امیدآفرینی را مهم‌ترین اولویت صداوسیما ارزیابی کرد و گفت: باید هنرمندانه خبرهای امیدوارکننده به مردم داده و نشاط دهیم و اوقات فراغت مفید و سرگرم‌کننده برای آنها ایجاد کنیم.

دکتر علی‌عسکری نقش رسانه‌های استانی در مسیر سخت عرصه رسانه‌های امروز را مهم توصیف و تصریح کرد: ما باید تعامل خودمان را در این شبکه‌های استانی با مردم بیشتر و قوی‌تر کنیم تا با حرکت در این مسیر، موقعیت رسانه‌های استانی حفظ و تقویت شود. او افزود: ما باید با مطالعات علمی، خواست‌ها، نیازها و مشکلات مردم را بدرستی احصاء و برای یافتن راهکار رفع آنها هم اندیشی برگزار کنیم.

او رسانه‌های استانی را محمل بیان مشکلات مردم دانست و گفت: ما باید با بیان شفاف مشکلات مردم و پیگیری آنها، راه‌های سوء‌استفاده دشمن را سد کنیم.

دکتر علی‌عسکری با بیان این‌که شبکه های استانی در تقویت فضای کار، تولید و عرصه اقتصاد مقاومتی بسیار اثرگذارند، افزود: افزایش زمینه‌های اشتغال برای تقویت راه‌های حمایت از کالای ایرانی و اقناع مردم برای خرید کالای ایرانی از مهم‌ترین کارهایی است که باید در اولویت رسانه‌ها و بویژه شبکه‌های استانی قرار گیرد.

وی نقش شبکه ایران کالا را در تقویت روحیه کار و تلاش مثال‌زدنی توصیف و تصریح کرد: تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان جایگاهی برای تبلور فکرهای جوان و خلاق می تواند مسیر ما را برای رسیدن به موفقیت در عرصه اقتصاد مقاومتی تسهیل کند.

رئیس سازمان صداوسیما بر توجه ویژه به فرهنگ غنی اسلامی- ایرانی تأکید کرد و افزود: باید گفتمان دین و انقلاب اسلامی را گسترش دهیم و آن را پاس بداریم.

علی‌عسکری، چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را فرصتی کم‌نظیر برای بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست و افزود: باید تلاش‌های صورت گرفته را بدرستی برای مردم تبیین و روحیه امید را بیش از پیش تقویت کرد.

رئیس رسانه ملی از همه استانداران خواست تا از فرصت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی استفاده و با تعامل با رسانه ملی در استان‌های مختلف تلاش‌های صورت گرفته را به مردم ارائه کنند.

5 برابر شدن حجم تولیدات مراکز

علی دارابی، معاون امور استانهای صداوسیما هم در این مراسم گفت: در فاصله جشنواره بیستم تاکنون، معاونت امور استانها و مراکز استانها گام بزرگی برای بهتر دیده و شنیده شدن برداشتهاند و همچنین رادیو زیارت با هدف ارتقای دانش و معرفت مشتاقان و شیفتگان نیایش، دعا، زیارت و برای خدمت بیشتر رسانه در حوزه دین و اخلاق رسما افتتاح و آغاز بهکار کرد.

وی ادامه داد: نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران در بهار امسال در همدان برگزار شد. این جشنواره توانست رونق کسب و کار را به این صنعت و هنر برگرداند. تمام بدهیهای گذشته پرداخت و بودجه و اعتبار لازم برای تولید اختصاص یافت. برندسازی در برنامههای صدا و سیمای مراکز در راستای ارتقای سطح کیفی برنامهها و احترام به نگاه مخاطبان و حمایت از برنامههای پرمخاطب شش عنوان در شبکه شما و 49 عنوان در سیمای مراکز و 42عنوان در صدای مراکز مورد توجه قرار گرفته است.

دارابی با اشاره به تولید و ساخت 140مستند بلند و نیمه بلند از شهدای مدافع حرم که در هفته دفاع مقدس طی مراسمی رونمایی و از شبکههای رادیو و تلویزیون در سطح بینالمللی، ملی و استانی پخش خواهد شد، گفت: معاونت امور استانها ویژهبرنامههایی برای 40 سالگی انقلاب اسلامی آماده کرده است. برگزاری جشنواره بیست و یکم و تقارن آن با هفته دولت را که بزرگداشت یاد و راه و آرمان شهیدان رجایی و باهنر به عنوان نماد خدمتگزاری، ساده زیستی، پاکدستی و مردم داری هستند فرصتی برای بازخوانی این فضایل و نیز تبیین خدمات دولتمردان میدانیم. از این جهت امسال شبکههای استانی فرصت زمانی و برنامههای بیشتری را برای حضور مسئولان در برنامهها تدارک دیدهاند.

ایجاد بخش بینالملل در جشنواره بیستودوم

معاون امور استانها توضیح داد: حجم آثار تولیدات مراکز در جشنواره امسال پنج برابر نسبت به جشنواره بیستم بوده است. رقابتیتر شدن تولیدات و امید بیشتر برنامهسازان برای خلق اثر، تولیدات قابل توجه فضای مجازی است. یکی دیگر از دلایل جهش تولیدات، شکسته شدن انحصار تکنولوژی در استفاده از فناوریهای جدید است. مشارکت فعال بخشهای خصوصی بویژه فعالان جبهه فرهنگی یک علامت بسیار عالی و ممتاز برای همه ماست و تولید و خلق اثر و کار و تلاش در مراکز استانها، دستور کار اصلی شدهاست. در همین جا مراتب قدردانی و سپاس خود را از همه همکاران عزیز و پرتلاشم در صداوسیمای مراکز استانها بویژه مدیران محترم کل مراکز که این موفقیتها با تدبیر و تلاش آنها رقم خورده است، اعلام میکنم. وی افزود: بیش از 120 نفر از صاحبنظران، استادان، مدیران، پژوهشگران و هنرمندان در فاصله 40تا60 روز کار بررسی و انتخاب و سپس داوری آثار را انجام دادند. از همه این عزیزان که منصفانه آثار را دیدند و رای خود را دادند، صمیمانه قدردانی میکنم. هدف جشنواره این است که در جشنواره بیست و سوم بتوانیم بخش بینالمللی را ایجاد کنیم و تا آن زمان مراکز استانها فرصت دارند امر تولید مشترک و مبادله برنامه با کشورهای همسایه را در اولویت قراردهند. جشنواره بیست و دوم به لطف الهی در بجنورد برگزار خواهد شد.

صداوسیما، یگانه رسانه حامی مردم ایران

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخشی از این مراسم ضمن گرامیداشت هفته دولت گفت: وظیفه رسانه ملی در شرایط کنونی، امیدآفرینی و افزایش روحیه مردمی به منظور قیام اقتصادی در برابر تهدیدات دشمنان است.

رضایی تاکید کرد: نیازمند یک قیام ملی علیه زورگوییهای غیرقانونی و فشارهای اقتصادی آمریکا هستیم. البته این نخستین بار نیست که با این نوع اقدامات دست و پنجه نرم میکنیم، چرا که از نخستین روزهای بعد از پیروزی انقلاب، تمام قدرتهای جهانی با کوتاه شدن دستشان از منافعشان در ایران، علیه کشورمان وارد میدان شدند و با انواع جنگهای نظامی، اقتصادی، فرهنگی و تروریستی، به نبرد با مردم بزرگ ایران آمدند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه فشار و محاصره اقتصادی نقشه جدید آمریکاست، گفت: بزرگترین مشکل دولتمردان ایالات متحده این است که هنوز مردم ما را نشناختهاند؛ در کجای دنیا سراغ داریم که از یک خانواده، 12 نفر به شهادت رسیده باشند یا مادری سه پسرش را به جبهه فرستاده باشد؟ محاسبات مادیگرایانه غرب همیشه اشتباه بوده و آنها هنوز گمان میکنند، میتوانند از این طریق ملت ما را به زانو در آورند.

وی عنوان کرد: اگر پیروزیهای ما در عرصه اقتصادی بیشتر از پیروزیها و پیشرفتهای نظامی نباشد، کمتر نیست. استعدادهای جوانی در کشورمان وجود دارند که اگر به آنها میدان داده شود، میتوانند تحولات شگرفی را در حوزههای گوناگون اقتصادی به وجود بیاورند. اگر بازارهای خارجی را بر ما محدود کنند و ببندند، میتوانیم بازارهای داخلی را گسترش دهیم. همچنین هممرز بودن ایران با 15 کشور، حاکی از این واقعیت است که هیچ کس نمیتواند ما را از تجارت با آنها باز دارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مراکز و بنگاههای اقتصادی مختلفی در سطح جهان از جمله اروپا وجود دارند که حاضر به همکاری با ایران هستند، افزود: همچنین نقدینگی فراوانی در کشور وجود دارد که به خاطر بیاعتمادی مردم، به سمت بازارهایی همچون سکه و ارز هجوم برده؛ ولی اگر اعتمادسازی شود و زیرساختها تقویت شوند، این نقدینگی میتواند منجر به شکوفایی اقتصادی شود.

وی اشاره کرد: راه خروج از بحران اقتصادی، فراخواندن مردم به این حوزه است تا تهدیدهای خارجی، به پلی برای شکوفایی اقتصادی تبدیل شوند.

رضایی صدا و سیما را یگانه رسانه حامی مردم ایران در همه عرصهها دانست و خاطرنشان کرد: امروز وظیفه سنگینی بر دوش این رسانه است، روحیه دولتمردان، مسئولان و مردم ما باید تقویت شود؛ چراکه غربیها هر روز به دنبال شایعهسازی هستند و در مقابل اگر روحیه ملت ایران تهییج و به جهاد اقتصادی تبدیل شود، آنگاه شاهد برطرف شدن بسیاری از تنگناها هستیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر امیدآفرینی در سطح جامعه از سوی صدا و سیما گفت: لازم است رسانه ملی موانع موجود اقتصادی و نیز مشکلاتی را که در اقصی نقاط کشور بر سر راه مبارزه با دشمنان قرار دارد، به دولتمردان نشان بدهد و دستهای پشت پرده را رو کند.

وی تصریح کرد: ملت ایران با ایستادگی و نقد کردن ثروتهای انسانی و طبیعی خود، براحتی بحرانهایی بزرگتر از شرایط موجود را هم پشت سر میگذارد.

رضایی در پایان از تلاشهای معاونت امور استانها و مراکز استانی صدا و سیما به دلیل پرداختن به سوژههای جذاب و ساخت سریالهایی با موضوع مفاخر ایران اسلامی تقدیر و تشکر کرد.

در بخشی دیگر از مراسم اقبال عباسی، استاندار استان چهار محال و بختیاری درباره طبیعت، گردشگری و دستاوردهای این استان صحبت کرد.

حقیقتگویی را از امام (ره) آموختم

حجتالاسلام دعایی، سرپرست موسسه اطلاعات که در مراسم اختتامیه مورد تجلیل قرار گرفته بود هم طی سخنانی گفت: من شرمنده و مفتخرم که در این ایام شریف، به جشنوارهای دوست داشتنی آن هم در استان چهارمحال و بختیاری دعوت شدهام. از همه شما تشکر میکنم که از گذشته و افتخارات گذشتگان یاد میکنید.

سرپرست موسسه اطلاعات افزود: من در دو مقطع محضر امام خمینی(ره) را درک کردم. زمانی که دولت عراق به خاطر فشار رژیم شاه تحمل حضور ایشان را نداشت، همه کسانی که در اطرافشان بودیم، امام(ره) را تا مرکز کویت همراهی کردیم. امام خمینی(ره) در راهی که به آن ایمان داشت، دل به دریا زده و حرکتی متهورانه را آغاز کرده بود.

وی افزود: کویت امام را نپذیرفت و ایشان مجبور شدند به بصره بروند و زمانی هم که ما به نجف بازگشتیم، مسئول امنیتی شهر ما را خواست و گفت این پیام را به ایشان برسانید که در صورت بازگشت به نجف، حق هیچگونه ملاقات را نخواهد داشت.

سرپرست موسسه اطلاعات با بیان اینکه به او گفتم مطمئن هستم امامخمینی (ره) به نجف نمیآیند و در عراق نخواهند بود، توضیح داد: آن شرایط مرا به یاد هجرت پیامبر اکرم(ص) انداخت که به طائف رفتند و آنجا آزار و اذیت دیدند، ولی در نهایت با افتخار به مکه بازگشتند. بعد از آن بود که ایشان به ما اطلاع داد قرار است به پاریس بروند.

دعایی ادامه داد: امام را زمانی که پیروزمندانه از فرانسه به ایران باز میگشتند هم دیدم. هیچ تفاوتی با لحظهای که غریبانه در مرز عراق و کویت ایشان را دیده بودیم نداشتند؛ بلکه همانطور با صلابت و محکم و با اتکا به خداوند، ثابت قدم در مسیر حق استوار ماندند.

وی با اشاره به سوابق رسانهای خود در اوایل پیروزی انقلاب عنوان کرد: امامخمینی (ره) مرا خواستند و فرمودند در برنامههایتان همیشه حقیقت را بگویید و هیچگاه به ناسزاگویی روی نیاورید؛ از آن زمان که ایشان چنین مواردی را تذکر دادند، بر این عهد باقی ماندم و سعی کردم هیچگاه از ابزار دروغ و فحاشی علیه کسی استفاده نکنم.

خواندنیهای مراسم اختتامیه

حضور زنان با لباسهای رنگی بختیاری در مراسم اختتامیه، حال و هوای مراسم را رنگین کرده بود. همچنین مردان هم لباسهای بختیاری به تن داشتند.

قبل از شروع مراسم، زنان و مردان در حالی که لباسهای رنگی اقوام مختلف ایران را پوشیده بودند، روی سن حاضر شدند و سرودملی را خواندند.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، سردار بهمن کارگر و سیدمحمود دعایی سرپرست موسسه اطلاعات از دیگر مهمانان این مراسم بودند.

بازار ارائه فرم نظرسنجی به مهمانان جشنواره در تمام روزهای برگزاری اعم از جلسات کمیسیونها و مراسم افتتاحیه و اختتامیه داغ بود.

از دیگر بازارهای گرم، گرفتن عکسهای سلفی برنامهسازان مراکز مختلف با هم در کنار یکدیگر بود تا خاطره بام ایران را ثبت کنند.

پخش کلیپ صحبتهای رئیس سازمان صدا و سیما و معاون امور استانها درباره توانمندیهای مراکز در ساخت برنامههای مختلف از دیگر بخشهای مراسم بود.

در این مراسم مهمانانی همچون پوران درخشنده، جلیل سامان، محمدحسین لطیفی، فاطمه گودرزی و ... حضور داشتند.

معاون امور استانها در مراسم اختتامیه اعلام کرد بیست و دومین مراسم جشنواره تولیدات مراکز سال آینده در بجنورد خراسان شمالی برگزار میشود.

تجلیل از خانواده شهدا، محسن رضایی، سیدمحمود دعایی و عزت مطهری (عزت شاهی) از دیگر بخشهای مراسم بود.

در بخشی از مراسم دکتر محمود اکرامیفر، سرودههایی در مدح حضرت علی (ع) و ایران خواند.

فاطمه عودباشی

روزنامه نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها