در اولین جلسه دادگاه حمید باقری درمنی چه گذشت

مفسد دانه‌درشت پشت میز محاکمه

کشور در شرایط کنونی در وضعیت جنگ اقتصادی به‌سر می‌برد و هر اقدامی برای مقابله با عناصر سودجو، مفسدان و اخلالگران اقتصادی به مثابه صیانت از آرامش و امنیت و سلامت شغلی و تجاری کشور به شمار می‌آید. در چنین اوضاع و احوالی اخبار حاکی از عزم جدی قوه قضاییه کشور برای احقاق حقوق ملت و برخورد با مفسدان دانه‌درشت‌ است که گرچه با تاخیر صورت گرفته اما در همین مقطع نیز برآورده‌کننده انتظارات عمومی از دستگاه قضاست. این روند البته بعد از نامه رئیس قوه قضاییه و کسب اجازه از رهبر انقلاب در مورد برخی مسائل برخورد با مفسدان اقتصادی، سرعت بیشتری گرفته است. یکی از اقدامات صورت گرفته در این راستا برگزاری جلسه علنی دادگاه رسیدگی به اتهامات مفسدان اقتصادی از جمله حمید باقری درمنی است که دیروز اولین جلسه آن در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۶۰۹۷۸

صدور ضمانتنامههای جعلی

در بخشی از جلسه رسیدگی به پرونده متهم ردیف اول حمید باقری درمنی، وکیل بانک ملی در جایگاه حاضر شد.

وکیل بانک ملی گفت: بانک ملی در دو محور شکایتهای خود را اعلام میکند اولا تضمینهای جعلی و دوما ضمانتنامههای جعلی منتسب به بانک ملی.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که مورد شکایت است این که 55 فقره فرم خام ضمانتنامه هم از بانک خارج و مفقود شده است و علاوه بر این، متهم تسهیلات بانکی از بانک ملی اخذ کرده و کماکان از پرداخت بدهی خودداری کرده است.

پس از آن وکیل بانک گردشگری به بیان دفاعیات خود پرداخت و گفت: سرمایه بانک به مبلغ 32 میلیارد تومان و در واقع یکهشتم سرمایه بانک با صدور یک ضمانتنامه از بین رفته است استدعا دارم رای مناسب در جهت احقاق حقوق ما صادر شود.

وکیل شرکت صرافی اقتصاد نوین نیز بعد از ارائه دفاعیات وکیل بانک گردشگری در جایگاه حاضر شد و گفت: رقم 135 میلیارد و 850 میلیون تومان از ما کلاهبرداری شده است و مواردی همچون احراز صحت انتساب صدور ضمانتنامه به رئیس شعبه بانک ملی، صدور ضمانتنامه به عنوان یکی از موضوعات فعالیت بانک ملی، عدم تاثیر تخلفات حادث در جریان فرآیند صدور ضمانتنامه، حقوق اشخاص ثالث طبق مقررات و مصوبات بانک مرکزی، نفوذ و اعتبارات بانک در برابر اشخاص ثالث، مسئولیت شخص حقوقی بانک مستند به ماده 35 قانون پولی بانکی کشور و امکان قانونی رجوع اشخاص ثالث، تحصیل ضمانتنامهها توسط ذینفع (صرافی بانک اقتصاد نوین) از طریق یک معامله مشروع و قانونی مورد تایید بانک مرکزی بوده است تقاضا میشود ضمن رسیدگی به عناوین اتهامی تصمیم مقتضی را صادر فرمایید تا بانک ملی مکلف به پرداخت آن گردد.

پس از پایان دفاعیات وکلای شکات، قاضی صلواتی ختم جلسه را اعلام کرد و گفت: تاریخ جلسه بعدی که ادامه تفهیم اتهام متهم ردیف اول است بزودی اعلام خواهد شد.

اتهامات باقریدرمنی

قاضی صلواتی در ابتدای جلسه دیروز، افساد فیالارض از طریق کلاهبرداری با ایجاد شبکه چند نفری با وصف سردستگی از شرکت نفت جی به میزان ۳۲۲ میلیون و ۳۴۳ هزار و 336 کیلوگرم قیر، مشارکت در شروع کلاهبرداری از شرکت بیمه ایران با وصف سردستگی، مشارکت در کلاهبرداری با ایجاد شبکه چند نفری از بانک ملی ایران با وصف سردستگی به مبلغ ۴۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، مشارکت در شروع کلاهبرداری با وصف گردشگری به مبلغ ۹ میلیارد تومان، مشارکت در شروع کلاهبرداری از بانک گردشگری، مشارکت در شروع کلاهبرداری از شرکت صرافی اقتصاد نوین با مبلغ
۷۰ میلیارد و ۴۰۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، مشارکت در شروع به کلاهبرداری از شرکت سامان مجد به مبلغ ۵۷ میلیارد و ۲۷۱ میلیون و 400 هزار تومان، توهین به کارمند دولت و پرداخت رشوه را از جمله اتهامات حمید باقری درمنی برشمرد.

خرید 322 هزار تن قیر بدون پرداخت پول

پس از آن نظری وکیل مدافع شرکت نفت جی برای ارائه دفاعیات در جایگاه حاضر شد و گفت: متهم اصلی با مشارکت م.ج، م.ب.د، م.ن (متهم متواری)، ع.م با نفوذ در شرکت پالایش نفت جی و با بهکارگیری روشهای متقلبانه و تشکیل باند و برقراری ارتباط با مدیران، استفاده از ضمانتنامههای جعلی و غیرمعتبر و جعل اسناد و صدور چکهای بلامحل به کلاهبرداری اقدام کردهاند.

به گزارش میزان، وی با اشاره به کلاهبرداری صورت گرفته و قیرهای تحصیل شده از شرکتها ادامه داد: با تبانی حمید باقری درمنی، م.ج، م.ب.د، م.ن و ع.م با مدیران وقت شرکت پالایش جی از تاریخ 1390 تا قبل از انعقاد تفاهمنامه چندین هزار تن قیر از شرکت موکل بدون ارائه ضمانتنامه تحصیل میگردد.

نظری افزود: در چند مرحله علیرغم اینکه هیچگونه وجوهی به شرکت موکل پرداخت نشده حواله تحویل قیر با هماهنگیهای صورت گرفته برای متهمان صادر شده است.

وکیل مدافع شرکت نفت جی افزود: اقدامات نام برده در جهت کلاهبرداریهای کلان، منجر به تحمیل خسارات جبرانناپذیری به شرکت موکل گردیده است و موجب شده شرکت نفت جی با مشکل ورشکستگی مواجه گردد، فروش قیرها به میزان 30 درصد زیرقیمت بازار، پیامدهای اقتصادی برای موکل داشته است.

نظری گفت: «م.ن» که ایفاگر نقش اصلی در کلاهبرداریها بوده است در جعل اسناد به متهم اصلی کمک کرده و مشارکت گستردهای با او داشته است. وکیل مدافع شرکت جی ادامه داد: خرید بدون پرداخت وجه 322 هزار تن قیر که در زمان تحصیل به قیمت روز معادل 145 میلیون دلار بوده است خسارت جبرانناپذیری به بیتالمال
فراهم آورده است.

ابربدهکار را بیشتر بشناسیم

حمید باقری درمنی متهم اقتصادی دانهدرشتی است که دیروز اولین جلسه رسیدگی به اتهاماتش تشکیل شد. نام وی برای اولین بار در 8 خرداد 1386 در اطلاعیه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با عنوان اختصاری «ح.ب.د» آمده و در شرح ماجرا عنوان شده بود که نامبرده ادعای احداث کارخانه تولید خودروی لوکس در حد بنز، بی.ام.و در گرمسار و نصب سوله و اشتغالزایی برای 1500 نفر داشت و با همین ادعا وام 60 میلیاردی گرفت اما پس از مدتی مکان فوق را به انبار اجناس قاچاق تبدیل کرد. بعدها بعد از پیگیریهای صورت گرفته با حکم بازپرس گرمسار و بعد از دو ساعت و نیم مقاومت در برابر اجرای حکم،وی دستگیر اما برخلاف مقررات جاری آیین دادرسی با اخذ تعهد اخلاقی و با وجود بدهکاری 2000 میلیاردی بانکی فردای آن روز آزاد شد. وی در عین حال پس از صدور حکم ضبط کالا و جریمه حدود 13 میلیارد ریال، تلاش وسیعی را آغاز کرد تا با جابه جایی برچسبها و کارتنهای کالاها از ضبط کالاهای قاچاق خود جلوگیری کند.

باقری درمنی با اینکه یک میلیارد و 115 میلیون دلار تسهیلات ارزی از بانکها و صد میلیون دلار نیز از صندوق ذخیره ارزی دریافت کرده به هیچ یک از تعهدات خود در قبال بانکها عمل نکرده و ایجاد سپرده به نام خود و اعضای خانواده و سوءاستفاده از اعتبارات سپرده جهت کسب اعتبار شرکت زنجیرهای غیرفعال از دیگر شگردهای اخذ تسهیلات کلان توسط نامبرده بوده است. همچنین وی دارای پروندههای قضایی مفتوح در زمینه قاچاق کالا و پولشویی با ارزش میلیاردها تومان و پروندههای معوقات بازپرداخت وامهای بانکی و قاچاق شمش طلا از سال 83 به بعد است. با وجود آزادی او به قید تعهد اخلاقی در سال 86 اما شاکیان همچنان پیگیر رسیدگی به شکایات خود بودند و در نهایت در آذر ۹۳ وی از سوی ماموران پلیس آگاهی تهران دستگیر و با قرار وثیقه بسیار سنگین در بازداشت بهسر میبرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها