همه چیز درباره یک کارد دلخواه برای پخت و پز

چاقوکشی خانم خانه!

کارد و چاقوی آشپزخانه، از کار راه‌اندازترین وسایل و ابزارهای هر آشپزخانه‌ای است که نبودن آن خیلی کارها را لنگ می‌گذارد.
کد خبر: ۱۱۶۰۷۹۶

از طرف دیگر، داشتن چاقویی که تیز نباشد هم به همان اندازه میتواند کارها را عقب بیندازد. به همین دلیل در این بازار هزار رنگ محصولات و مارکهای مختلف، باید بدانید وقتی برای خرید چاقو مراجعه میکنید، بهدنبال چه چیزی هستید تا سردرگم نشوید.

یک چاقو برای آشپزخانه علاوه بر این که باید تیز باشد، از نظر وزن و راحت بودن در دست هم باید مناسب باشد طوری که شما بتوانید راحت با آن کار کنید و وزن چاقو موقع خرد کردن موادغذایی، دست شما را اذیت نکند. بهخاطر داشته باشید در هر آشپزخانه باید دستکم چهار نوع کارد آشپزخانه موجود باشد. اما سعی کنید چاقوی اصلی آشپزخانه را که به چاقوی سرآشپز معروف است، از بهترین نوع انتخاب کنید و شاید لازم باشد گاهی هزینه بالاتری بپردازید تا چاقوی باب میلتان را پیدا کنید. اما در مورد انواع دیگر چاقوها، قیمت خیلی فاکتور مهمی به شمار نمیرود.

مدل ساخت چاقو

چاقوها به دو مدل قالبی و دستساز ساخته میشوند. چاقوهای دستساز را معمولا بعد از قرار دادن قطعهای فولاد در معرض حرارت زیاد، میسازند سپس به شکل دلخواه خود درمیآورند. این چاقوها کیفیت بالایی دارند و قیمت آن از چاقوهای دیگر بالاتر است. چاقوهای دستساز تیغههای محکمی داشته و طی زمان کمتر احتمال خمشدگی و تغییر شکل در آنها وجود دارد.

اما چاقوی قالبی را به کمک دستگاه و قالبگیری یک تکه فولاد میسازند. لبههای آن را بعد از ساخت چاقو تیز میکنند. با اینکه کیفیت این نوع چاقوها به پای چاقوهای دستساز نمیرسد، اما بعضی از آنها کارکرد خوبی دارند.

تیزی چاقو

بهترین چاقوهای آشپزخانه، چاقوهایی است که تیز باشند و مدت زمان طولانی نیازی به تیز شدن نداشته باشند. این دو معیار، از جمله مهمترین معیارهای یک چاقوی خوب است. تیز بودن چاقو همیشه به معنای کارکرد خوب آن نیست، بلکه میزان ایمنی کار با آن را نیز دربرمیگیرد. در خریدهای آنلاین یا خریدهایی که نمیتوان تیزی چاقو را کنترل کرد، بهترین راه، استفاده از تجربه اطرافیان است.

وزن چاقو

معیار چاقویی که وزن مناسبی داشته باشد، این است که موقع استفاده با آن راحت باشید و برای دستتان سنگین نباشد. این گزینه بویژه برای چاقوهای بزرگ آشپزخانه که خیلی به کار میآیند، اهمیت بالاتری دارد. عدهای استفاده از چاقوهای سبکتر را ترجیح میدهند و در اولویت انتخابشان است. میتوانید چاقوی اطرافیانتان را امتحان کنید تا وزن مناسب چاقو دستتان بیاید.

دسته راحت

یکی از مهمترین نکاتی که باید هنگام خرید به آن توجه کنید، راحتی دسته چاقوست طوری که باید هنگام کار با آن احساس راحتی داشته باشید. اغلب دستههای چاقو، چوبی، پلاستیکی، فلزی و ترکیبی هستند.

جنس چاقو

بیشتر چاقوهای آشپزخانه از فولاد ضدزنگ است که هم مقاومت بالایی دارند، هم به آسانی تیز میشوند. اما در تولید بعضی چاقوهای امروزی از فولاد کربنی استفاده میشود که محکمتر بوده اما دوام کمتری دارند و اگر عادت ندارید بعد از شستوشو، آن را خشک کنید، ممکن است گاهی دچار زنگزدگی شوند. انواع دیگر چاقوها، از جنس فولاد ضد زنگی است که کربن بالایی در آنها به کار میرود و بین دو گروه قبلی قرار میگیرند، طوری که کمی محکمتر از چاقوهایی از جنس فولاد ضد زنگ اما بادوامتر از جنس فولاد کربنی هستند.

نوع دیگری از چاقوها هم هستند که در سالهای اخیر رواج پیدا کردهاند و آنها را به چاقوهای سرامیکی میشناسیم.

این چاقوها بسیار تیز هستند اما وزن آنها بسیار سبکتر از انواع فلزی است. این چاقوها برای مدتهای طولانی تیز باقی میمانند.

ندا اظهری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها