سایه سنگین خشونت بر هفته چهارم

نبض لیگ در 3 شهر می‌زند

هفته چهارم لیگ برتر در حالی از امروز آغاز می‌شود که اتفاقات تلخ هفته سوم و خشونت و نفرتی که در دو بازی غدیر اهواز و آزادی تهران دیده شد، چهره فوتبال ما را زشت کرد. اهالی فوتبال تازه دانستند چه بلایی بر سر فوتبال ما آمده و رفتارهای احساسی و شتاب‌زده برخی اهالی فوتبال برای جلوگیری از این خشونت فزاینده، نشان می‌داد این ویروس نازیبا را تازه جدی گرفته‌اند. قطعا ریشه‌کن شدن جریان پلیدی که برای قدرت گرفتن در ورزشگاه‌های ما چند سال زمان داشت، با یک بیانیه و دو مصاحبه عملیاتی نخواهد شد؛ اما خوب است که همه مراقب فضای مسموم ورزشگاه‌ها باشند و بدانند که در ورزشگاه‌های ما بجز فحش و سنگ و مواد مخدر و دخانیات، چیزی باید به نام فوتبال هم وجود داشته باشد.
کد خبر: ۱۱۵۹۶۶۲

نبض لیگ این هفته در 3 شهر می‌زند: امروز در جم (بازی پارس جنوبی جم - استقلال تهران) و فردا در تهران (پرسپولیس - نفت مسجد سلیمان)‌ و اصفهان (ذوب‌آهن - سپاهان). این 3 بازی برای صدر جدول لیگ اهمیتی ویژه دارد. از میان 4 مدعی این روزها (سرخابی‌ها و اصفهانی‌ها) هر تیمی پیروز از این هفته خارج شود، به صدر جدول می‌رود و در این میان بخت پرسپولیس بیشتر از همه است چون حریفی تقریبا آسان تر از دیگر تیم ها دارد. البته پدیده شش امتیازی در رده دوم جدول است؛ اما یحیی گل‌محمدی که این تیم خوب را ساخته هم بر این باور است که پدیده ادعایی برای قهرمانی ندارد. همان طور که پارس جنوبی جم در فصل قبل ادعایی نداشت ولی هفته‌ها برای صدرنشینی با پرسپولیس رقابت کرد. به هر حال، هفته چهارم، با چنین اوضاع و احوالی آغاز می‌شود. در حالی که زنگ‌های خطر با شدیدترین و بلندترین شکل ممکن به صدا درآمده و همه با چشم هایی نگران به آینده نگاه می‌کنند. امیدواریم این تشویش، به شکل‌گیری یک برنامه قدرتمند و اجرایی برای سالم‌سازی ورزشگاه‌ها و فوتبال ما منجر شود. با هم نگاهی گذرا به بازی‌های این هفته می‌اندازیم:

شب سخت استقلال

استقلال فصل را با بدترین شکل ممکن آغاز کرد. 4 بازیکن کلیدی این تیم (دو ایرانی و دو خارجی) جدا شدند و روزبه چشمی هم آسیب دید. به این بدشانسیها، قرعه بد را هم اضافه کنید. این تیم 3 بازی دشوار با پیکان، ذوب آهن و تراکتورسازی داشت که البته 5 امتیاز گرفت و نباخت. بازی چهارم شاگردان شفر هم بسیار دشوار است و این تیم باید در جم به مصاف پارس برود. اگرچه حرف و حدیثهای بسیاری در مورد میزبانی پارس از استقلال به وجود آمد که نگرانی برای ادامه خشونتها را زیاد کرد؛ اما همه امیدوار هستند جمیها به زیباترین شکل ممکن این میزبانی را در ورزشگاه تختی پشت سر بگذارند. جوانان شفر به اضافه خریدهای خوب این تیم، هواداران آبی را امیدوار کردهاند ولی تارتار هم کار خود را خوب یاد گرفته و امشب به دنبال دومین برد خانگی در این فصل است.

نبرد شکست ناپذیرها

بازی پارس جنوبی جم و استقلال به نوعی بازی تیم‌های شکست‌ناپذیر است. استقلال در 11 بازی قبلی خود در لیگ برتر شکست نخورده و حالا باید به مصاف پارس جمی برود که آنها نیز در 8 بازی خانگی قبلی‌شان میانه‌ای با شکست نداشتند. آمار کم گل‌های خورده این دو تیم هم از جمله نکات قابل توجه است. پارس جنوبی جم 390 دقیقه است در حضور تماشاگران خودی گلی دریافت نکرده. استقلال هم در چهار بازی آخرش در لیگ برتر، فقط دو گل دریافت کرده است. از طرفی این نخستین حضور وینفرد شفر در ورزشگاه تختی جم است. سال گذشته استقلال با علیرضا منصوریان به جم سفر کرد و با نتیجه 2 بر صفر هم مغلوب پارس شد.

3 امتیاز آسان؟

همه گمان میکردند بازی هفته قبل پرسپولیس هم آسان باشد؛ اما باران سنگ اهواز، کار را سخت کرد تا پرسپولیس برنده آن بازی نباشد. بازی فردا اما در ورزشگاه آزادی و در آرامش بیشتری برگزار میشود. به همین دلیل احتمال زیادی دارد که پرسپولیس برنده این بازی باشد. شاگردان برانکو دو امتیاز حساس را هفته قبل از دست دادند تا پدیده 6 امتیازی و ذوب، سپاهان و استقلال 5 امتیازی را در نزدیکی خود ببینند. به همین دلیل پیروزی در این بازی اهمیت بسیاری دارد. قرمزها که به دلیل اتفاقات بازی اهواز، مشکلاتی با بوقچیهایشان داشتند، بازی فرداشب را در حالی برگزار میکنند که هنوز حاشیههای آن بازی به طور کامل از بین نرفته است.

آمار خوب برانکو مقابل ویسی

بازی فردا شب نفت مسجدسلیمان مقابل پرسپولیس، هشتمین تقابل عبدا... ویسی در قامت سرمربی مقابل برانکو به عنوان سرمربی پرسپولیس است. اما کفه ترازو به سمت مربی کروات سرخها سنگینی میکند. در 7 تقابل گذشته، برانکو 5 برد و تنها یک باخت به دست آورد و یک بازی هم به تساوی کشیده شد.

پرسپولیس در آستانه یک رکورد

با گذشت سه هفته از لیگ هجدهم، پرسپولیس در کنار پیکان توانستهاند دروازه خود را بسته نگه دارند. در صورتی که قرمزها این هفته نیز مقابل نفت مسجدسلیمان گلی دریافت نکنند، بهترین رکورد خود در تاریخ لیگ برتر را به ثبت میرسانند. بهترین عملکرد سرخها در چهار هفته ابتدایی مربوط به لیگهای سیزدهم و شانزدهم بود که این تیم بعد از گذشت 360 دقیقه تنها یک گل دریافت کردند.

دربی اصفهان

دربی اصفهان این فصل، هیجانانگیزتر از همیشه است. سپاهان با خرج کردن پول زیاد، تیمی پرستاره بسته و میلیاردها تومان هم برای سرمربی خود پرداخته تا قهرمان شود. زردهای اصفهانی این هفته باید در اصفهان با همشهری خود بازی کنند که امید نمازی را به عنوان سرمربی تعیین کرده است. دو تیم 5 امتیازی هستند و همین مورد، بازی فرداشب را حساس کرده است. بیتردید تساوی دو تیم، میتواند بهترین خبر برای سرخابیهای تهرانی باشد.

ورزشگاه فولادشهر از سال 1380 میزبان شهرآوردهای اصفهان بوده و فردا شب برای بیست و نهمین بار از این بازی جذاب میزبانی می‌کند. در 28 بازی قبلی دو تیم در فولادشهر ده بار سپاهان و 9 بار ذوب‌آهن پیروز شدند. با این حال ذوب‌آهن در ده بازی خانگی قبلی اش شکست نخورده و اگر می‌خواهد این آمار تداوم داشته باشد باید دربی را هم بدون شکست سپری کند.

سپاهان و ذوب‌آهن، بازی تقابل‌ها

دربی شهر اصفهان فردا شب در حالی برگزار می‌شود که در فصل نقل و انتقالات تابستانی بازیکنان متعددی بین این دو باشگاه رد و بدل شدند. بعد از آنکه قلعه‌نوعی تصمیم گرفت فصل هجدهم را در دیگر تیم اصفهانی باشد و با ترک ذوب‌آهن به سپاهان رفت، بازیکنان مطرح و سرشناسی را هم از این تیم با خودش به جمع طلایی‌پوشان برد. خالد شفیعی، کی‌روش استنلی و بختیار رحمانی که از مهره‌های اصلی فصل گذشته ذوب‌آهن بودند همراه قلعه‌نوعی به سپاهان رفتند تا همچون سال‌های گذشته تیمی پر ستاره برای این مربی بسازند.

در طرف مقابل از سپاهان، عارف غلامی و مسعود حسن‌زاده به جمع سبزپوشان ذوب‌آهن ملحق شدند که سال گذشته چندان در ترکیب اصلی حضور نداشتند. حسن‌زاده به‌دلیل مصدومیت بازی‌های زیادی را از دست داد و غلامی نیز بازیکن ثابت طلایی‌پوشان نبود.

روی نوار تساوی

بیگانه با برد. بیگانه با باخت. این لقب این روزهای تیم فیروز کریمی است. این تیم آن زمان که اسمش گسترش فولاد بود روند مساوی هایش را آغاز کرد و حالا هم که تبدیل شده به ماشینسازی، باز هم روی همان ریل در حال حرکت است. تیم فیروز کریمی شش بازی متوالی است که نه برد داشته و نه باخت. شش بازی و شش تساوی. نکته جالب دیگر به کلین شیتهای پیکان در شروع فصل جدید برمی گردد. تیم مجید جلالی، مثل پرسپولیس هنوز در فصل جدید گلی دریافت نکرده است. آنها در پنج بازی قبلی خود مقابل گسترش هم طعم شکست را نچشیدهاند و با یک کلین شیت دیگر میتوانند هر دوی این رکوردها را تداوم بخشند.

شادی گل یا شادی برد؟

فولاد خوزستان در مصاف با نساجی مازندران. مازندرانیها سه هفته است که برای کسب اولین برد تیمشان در تاریخ لیگ برتر لحظه شماری میکنند. این انتظار در دو بازی خانگی این تیم برآورده نشد، اما شاید ورزشگاه غدیر اهواز، همان جایی باشد که هواداران شهر خسته به آرزویشان برسند. بزرگترین دغدغه فولاد با پورموسوی، این روزها گلزنی است. اگر گل به خودی مجتبی لطفی بازیکن پارس جنوبی را در بازی با فولاد نادیده بگیریم، از آخرین بار که یکی از بازیکنان فولاد موفق به گلزنی شده است، 265 دقیقه میگذرد؛ یعنی تقریبا سه بازی. فولادیها میخواهند شادی گل داشته باشند و مازندرانیها هم به دنبال شادی برد هستند.

در حسرت برد

دیگر خداداد عزیزی، سرمربی سپیدرود نیست که آمار نبردهایش را بشماریم. او بعد از آنکه 11 بازی بدون برد را در لیگ برتر سپری کرد، از سرمربیگری سپیدرود کنار گذاشته شد. با این حال تیم رشتی بدون داشتن سرمربی و با کلی مشکلات مدیریتی و مالی همچنان در کماست. سپیدرود پنج بازی متوالی است که در لیگ برتر پیروز نشده و از آخرین برد خانگی آنها در ورزشگاه سردار جنگل رشت، 125 روز میگذرد. حریف امشب سپیدرود، تیم پدیده مشهد است. تیمی که با یحی گل محمدی، بهترین شروع فصل خود را تجربه میکند و اگر امشب بتواند سپیدرود را شکست بدهد، حتی این شانس را خواهد داشت که به صدر جدول برود.

طلسم تبریز

از هر یک از طرفداران تراکتورسازی اگر سوال شود، میگویند جمعه روزی است که آنها باید برنده شوند. تراکتورسازی با تیم مدیریتی جدید و با بازیکنان جدیدش، هنوز در فصل جدید لیگ برتر موفق به کسب پیروزی نشده است. طلسم عجیب و غریب تیم تبریزی، برنده نشدن در ورزشگاه یادگار امام در چهار بازی آخر است. آنها در چهار بازی خانگی آخرشان سه تساوی و یک شکست را رقم زدهاند. همه اینها در شرایطی است که آمار علی دایی مقابل مربیان خارجی هم آمار خوبی است. او فصل گذشته و در دور برگشت، مقابل تیمهای شفر و برانکو، به ترتیب یک تساوی و یک برد به دست آورد و حالا هم باید مقابل جان توشاک، تیمش را برای نباختن به زمین بفرستد.

آبادان در عطش برد

اینکه صنعت نفت در 9 بازی از ده بازی خانگیاش شکست نخورده، هواداران این تیم را خوشحال نمیکند. آبادانیها از تیمشان برد میخواهند تا به نیمه بالایی جدول صعود کنند.

صنعت نفت یکی از هفت تیم بدون برد فصل جدید لیگ برتر است. این تیم شش بازی اخیر خود را در لیگ برتر نبرده و حالا امیدوار است در دربی خوزستان، به انتظار هوادارانش برای برد پایان دهد.
جالب آن‌که در نقطه مقابل استقلال خوزستان هم چهار بازی متوالی را با تساوی به پایان رسانده است. این دو تیم در هفته سی‌ام لیگ هفدهم در آبادان به مصاف هم رفتند که آن بازی با تساوی 3 بر3 تمام شد.

رضا پورعالی

حسین خلیلی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها