وقتی هنرمندان در قامتی دیگر ظاهر می‌شوند

بازیگرانی که مجری شدند

برنامه‌های مختلف تلویزیونی از جُنگ‌های گفت‌وگومحور گرفته تا مسابقات سرگرم‌کننده، برای جذاب‌تر شدن و جذب مخاطبان بیشتر به استفاده از بازیگرها روی آورده‌اند؛ آن هم در مقام مجری که مبحثی کاملا تخصصی بوده و نمونه‌های مختلفی با کیفیت‌های متفاوت از خود به یادگار گذاشته‌اند.
کد خبر: ۱۱۵۹۴۸۷

«برنده باش» با اجرای محمدرضا گلزار یکی از تازهترین برنامههای تولید شده با محوریت ستارههاست که بزودی پخش آن از شبکه سه سیما آغاز میشود و باید دید گلزار که در سینما نامش مخاطبان زیادی را به سالنها میکشاند، در قاب کوچک تلویزیون چه خواهد کرد. حال نگاهی به تعدادی از این نمونهها از گذشته تا امروز میاندازیم.

منوچهر نوذری

یکی از بهترین گویندگان و مدیران دوبلاژ که از اواخر دهه 1360 تا اوایل دهه 1370 برنامه پربیننده «مسابقه هفته» را روی آنتن شبکه یک سیما داشت. یک مسابقه کلاسیک تلویزیونی که در آن سالها نمونههای زیادی داشت و سوالات آن هم حول محور اطلاعات عمومی میگشت. اما آنچه که مسابقه هفته را از نمونههای مشابه متمایز میکرد، اجرای شیرین و دوستداشتنی نوذری بود که در حین اجرا، شوخیهای ظریفی هم با شرکتکنندگان میکرد؛ شوخیهایی که به یک موتیف در اجرای او تبدیل شده و میان مخاطبان مسابقه هفته کاملا شناخته شده بود.

مهران مدیری

یکی از مشهورترین بازیگرانی که به کار اجرا پرداخته و در این کار هم مانند بازیگریاش موفق نشان داده است. او در اواسط دهه 70 و پیش از آن که مجموعههای موفق کمدیاش را روانه آنتن کند، «ببخشید شما» را روی آنتن شبکه 3 برد که مخاطبان زیادی هم پیدا کرد. شاکله ببخشید شما را گفتوگوی مدیری با افراد مختلف درباره شغلشان تشکیل میداد که در کنار آن آیتمهای نمایشی طنز هم قرار داشت. مدیری هم در اجرای این گفتوگو با بهرهگیری از طنازیهای خاص خود، گفتوگوشونده را هم با خود همراه میکرد. دورهمی، دیگر تجربه مدیری در عرصه اجراست که خوب از کار درآمده و یکی از مهمترین دلایل پربیننده بودن کار به حساب میآید.

ایرج نوذری

فرزند منوچهر نوذری، بازیگر، دوبلور و مجری تلویزیون که فاکتورهای مناسب اجرا همچون چهره، صدا و بیان را دارد. ستارهها و از کی بپرسم دو مسابقهای است که ایرج نوذری اجرای آن را بهعهده داشته که هردوی آنها نیز در رده مسابقات کلاسیک تلویزیون ایران قرار دارند. در اولی شرکتکنندهها در دو گروه روبهروی نوذری نشسته و به سوالات مختلف پاسخ میدهند که در نهایت جوایز آن نیز توسط یکی از کارخانههای مشهور تولید فرش به گروه برنده اهدا میشد. از کی بپرسم شباهت زیادی به مسابقه هفته با اجرای منوچهر نوذری داشته و به نظر میرسید که تولیدکنندگان آن به نیت زنده کردن نام این هنرمند اقدام به ساخت مسابقهای با همان مختصات کردهاند که نام خود را هم از اصطلاح مشهور نوذری در مسابقه هفته اخذ کرده است.

احمد نجفی

این بازیگر پرکار نیمه نخست دهه 70، یکی دیگر از بازیگرانی است که در مقام مجری به قاب کوچک پیوسته و در دورهای برنامهاش مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است. صندلی داغ بهعنوان یک جنگ گفتوگومحور، برنامه جذابی بود که اجرای خوب و پرحرارت نجفی هم به دیدنیتر شدن آن کمک شایانی کرد. بخصوص هنگامی که او در برابر چهرهای هنری قرار میگرفت و با توجه به شناخت بیشترش از مهمان، سوالات جذابتری هم میپرسید. اما بدون شک بهترین لحظات اجرای او مربوط به نمایش احساساتش بدون هراس از قضاوت مخاطبان است.

داریوش ارجمند

این بازیگر کهنهکار و با سابقه درخشان، یکی دیگر از چهرههایی است که روی صندلی اجرا نشسته و برنامه سخت و پیچیدهای را هم برای اجرا انتخاب کرده است. او در طلوع ماه هر بار در برابر یکی از چهرههای موفق و تاثیرگذار حوزههای مختلف از ادبیات و هنر گرفته تا نجوم و ریاضی قرار گرفته و اطلاعات نسبتا جامعی هم درباره رشتههای فوق کسب میکرد تا در گفتوگو از آن به نفع کیفیت برنامه استفاده کند.

شهاب حسینی

یکی از موفق‌ترین بازیگران این روزهای سینمای ایران که برخی فیلمهایش جوایز بینالمللی را برایش به ارمغان آورده است. او نیز در نیمه دهه 70 کارش را با اجرا در تلویزیون آغاز کرده و با « اکسیژن» برای مخاطبان به چهرهای آشنا تبدیل شد. جنگ ترکیبی جوانانهای که حسینی اجرای آن را بهعهده داشته و اجرای متوسطی هم در آن داشت. در حقیقت آنچه اکسیژن را به برنامهای محبوب نزد نوجوانها و جوانهای نیمه دهه 70 کرد، نه صرفا نوع اجرای شهاب حسینی بلکه شکل و فرم کلی آن بود که برای آنها تازگی داشته و حسینی هم جزئی از آن به حساب میآمد.

رامبد جوان

یکی از موفقترین بازیگران در عرصه اجرا که در سه چهار سال اخیر برنامه خندوانه را روی آنتن شبکه نسیم داشته است. یک برنامه مفرح و جذاب برای طیفهای سنی مختلف که آیتمهای جذابی داشته و هدف آن هم چیزی جز سرگرمی در بهترین شکلش نیست. جوان در اجرای خندوانه تلاش زیادی برای حال خوب بخشیدن به مخاطبان خود انجام داده و در این کار هم موفق نشان داده، چرا که همچنان برنامهاش مخاطبان میلیونی دارد. وی علاوه بر این در طراحی آیتمهای مختلف هم هوشمندانه عمل کرده و با تنوع بخشیدن به آن جلوی تکراریشدناش را گرفته است.

پژمان بازغی

این بازیگر 44 ساله سینما و تلویزیون که در سالهای اخیر پرکارتر از گذشته هم شده، اجرای برنامه کودکشو را در شبکه نسیم به عهده دارد. مسابقهای جذاب با محوریت پدران و مادران در کنار فرزندان کمسن و سالشان که حال و هوای شاد و پرنشاطی هم بر آن حاکم است. سری نخست مسابقه از آیتمهایی تشکیل میشد که برخی از آنها چندان جذاب نبود و مخاطب را راضی نمیکرد. اما در سری دوم، برخی آیتمها تغییر کرد و مخاطبان نیز با استفاده از تلفن همراه خود قادر به شرکت و رای دادن به گروه مورد نظر خود هستند. بازغی هم پس از چند برنامه، در اجرا موفق نشان داده و به مرور به یکی از نقاط قوت کار تبدیل شده است.

کامران تفتی

در «وقتشه»، جنگ تلویزیونی تولید شبکه نسیم، تمرکز اصلی کار روی جوانها و موضوع ازدواج بوده که مهمانهای برنامه نیز بر این اساس دعوت میشدند. برای مثال میتوان به زوجهای موفق حاضر در استودیوی وقتشه اشاره کرد که در برابر مجری آن(کامران تفتی)نشسته و گفتوگوی جذابی را شکل میدهند. شیوه اجرای تفتی یکی دیگر از عوامل موفقیت وقتشه است. او به سبک مجریان جنگهای تلویزیونی، انرژی زیادی به اجرای خود داده و به کلام خود نیز ریتم پرشتابی بخشیده که نقش مهمی در تندی ریتم کلی برنامه دارد. صمیمیت موجود در کلام تفتی نیز یکی دیگر از برگ برندههای او در وقتشه است که فاصله میان او و مخاطبان این برنامه را تا حد زیادی کاهش داده است.

اکبر عبدی

یکی از جذابترین چهرهها برای اجرای تلویزیونی که حضورش در چند برنامه گفتوگومحور بهعنوان مهمان همچون خندوانه، برنامهسازان تلویزیونی را به تولید برنامهای با محوریت وی تشویق کرد که حاصل آن این شبها با عنوان شبی با عبدی در حال پخش از شبکه نسیم است. برنامهای که از دو بخش تشکیل شده: نخست نمایش کمدی با حضور چند بازیگر که برای طیفهایی از مخاطبان جذابیتهای خاص خود را دارد. دیگری هم بخش کلیدی شبی با عبدی است که اختصاص به گفتوگوی او با مهمان برنامه دارد.

عبدی به واسطه سالها تجربه در بازیگری، جلوی دوربین بسیار راحت و بی‌تکلف ظاهر شده و با تکیه بر همین اصل هم گفتوگوهای جذابی را با مهمان‌هایش ترتیب میدهد. او در عین حال لابهلای صحبتهای گفتوگوشونده به ذکر خاطراتی هم از خودش میپردازد که جذابیتهای زیادی برای مخاطب داشته و یکی از پایههای موفقیت این برنامه به حساب میآید.

و دیگران

در زمینه اجرای برنامههای تلویزیونی توسط بازیگران به نامهای زیادی برمیخوریم که به تعدادی از مهمترین آنها اشاره کردیم. در کنار اینها میتوان از نمونههای دیگری همچون: زنده‌یاد حسن جوهرچی در چند قسمت از برنامه ماه عسل و دو سه برنامه تلویزیونی دیگر در کنار اجرای بهنوش بختیاری در آبرنگ (شبکه نسیم)، محمدرضا شریفینیا در نشانهها، سروش صحت در کتابباز و اشکان خطیبی در مسابقه پنج ستاره یاد کرد. حمید گودرزی هم در فصل جدید برنامه پنج ستاره به اجرای برنامه میپردازد. به نظر میرسد تهیهکنندگان مسابقات و جُنگهای تلویزیونی، فصل تازهای را در استفاده از بازیگران مشهور در برنامههای خود آغاز کردهاند که باید دید تا چه اندازه در جذب مخاطب موفق عمل میکنند.

کسری همایونی افشار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها