انگلیسی‌ها در اعتراض به سیاسی‌کاری بی‌بی‌سی این شبکه را تحریم کردند

بی‌بی‌سی خاموش شد!

بخشی از شهروندان انگلیسی هفته گذشته خشم خود از جانبداری‌های شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی در پوشش اخبار را بروز دادند.
کد خبر: ۱۱۵۹۰۶۹

روز پنجشنبه، مخالفان بیبیسی با ایجاد هشتگ «بیبیسی را خاموش کنید » از بقیه کاربران رسانههای اجتماعی خواستند تا استفاده از از تلویزیون، رادیو و وبسایت بیبیسی را برای همیشه متوقف کنند و با شرکت در طوفان توییتری صدای خود را به گوش دیگران هم برسانند.

عصر روز پنجشنبه، هشتگ BBCSwitchOff# شروع به کسب محبوبیت کرد و در عرض چند ساعت به ترند اول بریتانیا و ترند چهارم جهان تبدیل شد. شهروندان انگلیسی با استفاده از این هشتگ نمونههایی از تبعیض این تلویزیون دولتی را انعکاس دادند. گرچه صدای انگلیسیها در رسانههای اجتماعی خیلی بلند بود، اما نکته جالب این بود که به جز چند سایت کوچک، بقیه رسانههای غربی ترجیح دادند این صدای بلند را نشنوند و هیچ مطلبی در خصوص این کمپین بزرگ ضدبیبیسی منتشر نکنند. خود بیبیسی هم هیچ واکنشی به این کمپین نشان نداد. نظرسنجی اخیر موسسه تحقیقاتی BMG نشان میدهد که بیش از 40 درصد انگلیسیها معتقدند بیبیسی در پوشش اخبار بیطرف عمل نمیکند.

این هشتگ توسط مخالفان اسکاتلندی بیبیسی ایجاد شد، کسانی که هنوز از پوشش منفی اخبار مربوط به تلاش اسکاتلندیها برای استقلال از انگلیس ناراحت هستند. اسکاتلندیها سالهاست که بیبیسی را به تلاش برای تامین خواسته دولت انگلیس برای جلوگیری از جدایی اسکاتلند متهم میکنند و حتی در سال 2014 به همین دلیل یک تجمع اعتراضی در مقابل دفتر بیبیسی در اسکاتلند برگزار کردند.

بیبیسی دموکراسی را تهدید میکند

البته از دیدگاه معترضان مخالفت با استقلال اسکاتلند تنها اتهام ضد بیبیسی نبود. معترضان با ذکر نمونههای دیگر این ادعا را مطرح کردند که بیبیسی به طور کلی تحولات سیاسی را به نفع دولت محافظه کار حاکم روایت میکند.آنها فعالیت بیبیسی را بخشی از پروپاگاندای دولت توصیف کردند و آن را تهدیدی ضد دموکراسی دانستند.اما موضوع اصلی اعتراض انگلیسیها که بخش اعظم توییتها را نیز شامل میشد ضدیت بیبیسی با جرمی کوربین، رهبر حزب اصلی اپوزیسیون یعنی حزب کارگر به خاطر مواضع انتقادی وی نسبت به اسرائیل بود.از زمان پیروزی کوربین در انتخابات سال 2015 حزب کارگر، سازمانهای هوادار اسرائیل اتهاماتی مبنی بر ضد یهودی بودن وی و دوستانش در حزب کارگر مطرح کردهاند.

همیشه پای اسرائیل در میان است

بیبیسی متهم شده که در جریان این جنجال به نفع اسرائیل عمل و سعی کرده انتقادات را موجه نشان دهد. ظاهرا مشکل اصلی مواضع وی در حمایت از حقوق فلسطینیان است که باعث شده جایگاه اسرائیل در حزب کارگر و حتی جامعه انگلیس بیشتر از قبل به خطر بیفتد و مخالفتها با سیاستهای رژیم صهیونیستی کم کم از کنترل خارج شود.

آخرین موج انتقادات از کوربین سهشنبه هفته گذشته اتفاق افتاد، زمانی که کوربین بعد از پخش مستند «جانبداری در بیبیسی» از شبکه پرس تیوی که در سال 2011 تهیه شده بود و در آن وی بیبیسی را به طرفداری از اسرائیل متهم کرده بود تحت فشار قرار گرفت.به گزارش روزنامه تایمز، کوربین که در این مستند قبل از انتخاب به عنوان رهبر حزب کارگر سخن میگفت اظهار داشته بود که دولت و سفارت اسرائیل نفوذ مهمی بر پوشش اخبار توسط شبکه دارد و رئیس وقت بیبیسی برای حمایت از اسرائیل فعالیت میکند.

مطرح شدن سخنان کوربین باعث شد که وی از سوی سازمانهای طرفدار اسرائیل متهم به نژادپرستی شود. اما خیلی زود برای ادعای کوربین سندی پیدا شد. بیبیسی روز پنجشنبه خبری در مورد کشته شدن یک زن و کودک بر اثر حملات گسترده هوایی اسرائیل ضد فلسطین را پس از مطرح شدن انتقادات سازمانهای طرفدار اسرائیل تغییر داد. بیبیسی در پاسخ به ادعای این سازمانها مبنی بر اینکه در خبر مربوطه باید ذکر شود که این حملات در پاسخ به حملات راکتی فلسطینیها انجام شده، تیتر مطلب خود را تغییر داد و نوشت: «بعد از اصابت راکتها به اسرائیل و حملات هوایی در غزه یک زن و کودک را کشتند.»

با وجود دشمنی رسانهها و سیاستمداران با کوربین، اما مردم انگلیس با استفاده از رسانههای اجتماعی به کمک کوربین آمدند تا فضا را تغییر دهند. کوربین محبوبیت فزایندهای نزد مردم انگلیس دارد و گفته میشود در انتخابات عمومی سال 2017، کوربین به تنهایی توانست بیش از هر رهبر دیگری از سال 1945 در افزایش سهم حزب کارگر از آرا تاثیرگذار باشد.

براساس تحقیقات محققان دانشگاه لندن در سال 2016، این ادعا که رسانههای جریان اصلی انگلیسی با کوربین دشمن هستند ریشه در واقعیت دارد. در این گزارش آمده بود که اکثر رسانههای انگلیسی در جریان ماجرای استعفای تعدادی از وزرای کابینه سایه در اعتراض به تمایلات ضدیهودی در حزب که با هدف به زیر کشیدن کوربین از رهبری حزب کارگر انجام شد، بیشتر از دوبرابر زمانی را به پشتیبانان کوربین اختصاص دادند به منتقدان وی دادند.

تحقیقات دانشگاه لندن انتقادات ویژهای را متوجه بیبیسی کرد و نشان داد مجریان بیبیسی در جریان بخشهای خبری مدام کوربین را مورد انتقاد قرار داده و با لحنی «دشمنانه، تعصبآمیز و افراطی» ضد وی صحبت کردهاند.

لاپوشانی نقش انگلیس در کودککشی یمن

غیر از حمایت بیبیسی از طبقه حاکم و مخالفت آن با کوربین، عدهای تفسیرهای جانبدارانه شبکه در خصوص تحولات خاورمیانه را علت متوقف کردن استفاده از این رسانه توصیف کردهاند. عدهای از کاربران حمایت بیبیسی از تهاجم عربستان به یمن را مورد انتقاد قرار دادند.

عربستان در فهرست ناقضان حقوق بشر کشورهای مختلف از جمله خود انگلیس قرار دارد، اما انگلیس حجم عظیمی تسلیحات به این کشور میفروشد. امیلی تورن بری، یکی از اعضای حزب کارگر پس از فاجعه کشتار کودکان یمنی در اتوبوس، با انتقاد شدید از رویکرد دولت انگلیس در حمایت، خواستار توقف مشارکت انگلیس در ارتکاب جنایات جنگی شده بود.

اما بیبیسی در خبر خود از هدف قرار گرفتن اتوبوس یمنی هیچ اشارهای به حمایت دولت انگلیس از عملیات عربستان در یمن یا انتقادات تورن بری نکرد. بیبیسی احتمالا برای کماهمیت نشان دادن جنایت هولناک سعودیها، در تیتر مطلب خود هم اشارهای به نام عربستان نکرد. چارلز شوبریج در توییتر نوشت: «مانند تمام وقتهایی که پای یک دوست آمریکا و انگلیس در میان است، تیتر بیبیسی هیچ اشارهای به عامل حمله نمیکند و زحمت نمیدهد اشارهای کند که احتمالا این قربانیان با بمبها و هواپیماهای آمریکایی و انگلیسی کشته شدهاند.»

دروغهای منزجرکننده

شیوا مینویسد: «برای مدتی خیلی طولانی، بیبیسی مشغول تخریب وجهه حزب کارگر و کوربین با دروغهای منزجرکننده، بیرحمانه و ترسناک بوده است. اکنون زمان آن است که دست به دست دهیم و متحد شویم تا آنها را خفه کنیم. بیبیسی را ساعت 6 خاموش کنید و به طوفان توییتری بپیوندید.»

بعضیها گزارش بیبیسی در خصوص سخنان اسلام هراسانه بوریس جانسون که زنانی که روبنده میپوشند را با القابی چون «دزدان بانک» توصیف کرد با رفتار بیبیسی با کوربین مقایسه کردند.

جولی هرینگتون نوشت: «در کشور ما مشکلی وجود دارد وقتی مردی که تمام عمر خود مقابل نژادپرستی ایستاده توسط رسانههای جریان اصلی و بیبیسی به ضدیهودی بودن متهم میشود و وقتی بوریس جانسون اظهارات کاملا نژادپرستانهای مطرح میکند مانند یک کمدین مورد استقبال قرار میگیرد. بیبیسی را خاموش کنید.»

خداحافظ بیبیسی!

مالکوم تاکر نوشت: «بیایید برای یک شب هم که شده هیچیک از کانالهای بیبیسی را نگاه نکنیم. اگر شما از پروپاگاندا، جانبداری و دشمنی با اپوزیسیون و در عین حال چشم بستن بر فساد دولت در بیبیسی خسته شدهاید و شکایت هایتان هم هیچ وقت راه به جایی نبرده است، پس بهتر است بیبیسی را خاموش کنید.»

Clare Hepworth نوشت: «من با بیبیسی بزرگ شدم. من به اخبار، تفسیرها، خبرنگاران و بیطرفی بیبیسی اعتماد داشتم. اما این برای خیلی وقت پیش است. چیزی تغییر کرده است. من اکنون بی طرفی بیبیسی را قبول ندارم.»

Matt Thomas نوشت: «بیبیسی ساختار، تاریخ و نیروی انسانی لازم برای فعالیت به عنوان بهترین مدافع عدالت اجتماعی را دارد. اما رسانهای که پول مردم انگلیس را میگیرد تا حافظ ملت باشد، چیزی بیش از وسیلهای برای توجیه اقدامات طبقه حاکم اقتصادی ـ سیاسی نیست.»

علیرضا هاشمی

بینالملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها