جنگنده‌های سعودی با حمله به یک اتوبوس حامل دانش‌آموزان یمنی ده‌ها نفر را شهید و زخمی کردند

کودک‌کشی بدیُمن

جنایت هولناک رژیم عربستان علیه کودکان بی‌گناه یمنی در صعده لکه ننگ بزرگ دیگری را بر پیشانی حقوق بشر و مدعیان دروغین آن بویژه سازمان ملل متحد نشاند. عمق این فاجعه بود که سازمان ملل دستور یک تحقیق «مستقل و فوری» را داد وآمریکا نیز تحت فشار خبرنگاران و افکار عمومی جهانی از عربستان دراین باره توضیح خواست. هرچند به اعتراف سیاستمداران آمریکایی ، این کشور یکی از حامیان اصلی حملات سعودی به یمن است.
کد خبر: ۱۱۵۸۵۷۷

روز پنجشنبه، یک اتوبوس حامل دانشآموزان یمنی در منطقه «ضحیان» واقع در استان صعده در معرض بمباران هوایی جنگندههای سعودی قرار گرفت. در این حمله دست کم 50 دانشآموز شهید و ۷۷ نفر دیگر بشدت زخمی شدند به گونهای که حال شماری از آنها وخیم گزارش میشود. ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف تحت سرکردگی عربستان بعد از این حمله مدعی شد این حمله اقدامی نظامی و مشروع بوده است! وی همچنین مدعی شد این حمله در واکنش به یک حمله موشکی به شهر جیزان در عربستان سعودی بوده است. این در حالی است که بر اساس قوانین جنگی حمله به مناطق غیرنظامی تحت هر عنوان غیرقانونی است. محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارا... یمن اظهارات فرمانده ائتلاف متجاوز عربی درخصوص حمله به الصعده را «اوج پستی و سقوط » این ائتلاف دانست و آن را محکوم کرد. درهمین رابطه مرکز رسانهای انصارا... فیلمی دردناک از واکنش یک پدر را پخش کرد که فرزندش را در میان اجساد کودکان یافته بود. وزیر بهداشت و درمان یمن میگوید تاکنون طی سه سال جنگ تحمیلی علیه یمن بیش از 3000 کودک شهید شدهاند. رسانهها مدعی هستند در جنگ یمن تاکنون بیش از ده هزار نفر کشته شدهاند. اخیرا رسانههای بینالمللی با رد این ادعا گفتند تاکنون در جنگ یمن بیش از 50 هزار نفر کشته شدهاند.

وزارت دفاع یمن با صدور بیانیهای ضمن محکومیت شدید حمله مرگبار ائتلاف متجاوز سعودی به اتوبوس حامل دانشآموزان اعلام کرد: مجازاتی سخت در انتظار متجاوزان خواهد بود. به گفته این وزارتخانه این حملات در راستای جنایتهای روزانه ائتلاف عربستان بوده و در سایه سکوت و همدستی جامعه بینالملل و نهادهای حقوق بشری ادامه دارد.

شوکه شدن نماینده یونیسف

نماینده صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) میگوید از دیدن تصاویر جنایت کشتار دانشآموزان صعده در شمال یمن شوکه شده است. به گزارش العالم، مریچل ریلانیو، نماینده صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: به هنگام دیدن تصاویر جنایت کشتار دانشآموزان صعده در شمال یمن شوکه شدم. وی گفت: چگونه یک اتوبوس هدف نظامی محسوب شد؟ چرا کودکان را کشتند؟ آیا گوشهای شنوایی وجود ندارد؟ خیرت کابالاری، مدیر منطقهای صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل نیز با صدور بیانیه کوتاهی با عنوان «از این به بعد عذری پذیرفته نمیشود» بمباران اتوبوس مدرسهای در صعده در شمال یمن را محکوم کرد. این مسئول بینالمللی با اشاره به اطلاعاتی مبنی بر کشته شدن شمار زیادی کودک زیر 15 سال، گفت: آیا جهان برای پایان دادن به کشتار کودکان بیگناه در یمن نیاز به کشتار بیشتری از آنها دارد؟

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ضمن محکوم کردن این حمله خواستار تحقیق فوری و جداگانه در این خصوص شد. درهمین حال آمریکا نیز از عربستان خواست در این باره توضیح دهد. با وجود این، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران از محکوم کردن حمله ائتلاف عربستان به اتوبوس حامل کودکان یمنی خودداری و حتی از آن دفاع کرد. همین امر موجب شدتا خبرنگاران سخنگوی کاخ سفید را با پرسشهای بیشتر خود به چالش بگیرند. هیثر نوئرت، در ادامه از عربستان سعودی خواست درباره این حادثه «تحقیقات شفاف» انجام دهد. اما برای کارشناسان روشن است که نه تحقیقات سازمان ملل به جایی میرسد و نه توصیههای آمریکا مانع ادامه حملات عربستان به یمن خواهد بود. طی سالهای گذشته عربستان با حمایتهای آمریکا و با هزینه کردن دلارهای نفتی تا کنون جلوی تمامی تحقیقات مستقل بینالمللی درباره جنایتهای انجامشده علیه غیرنظامیان یمن را گرفته است. سال 1395با وجودی که سازمان ملل عربستان را در فهرست رژیمهای ناقض حقوق کودکان گذاشته بود، اما به دلیل تهدیدهای مالی عربستان، بان کی مون اسم این کشور را از فهرست مذکور خارج کرد.

بیهوده نیست که برنی سندرز، سناتور ضدجنگ آمریکایی در واکنش به کشته و زخمی شدن دهها کودک در حمله ائتلاف سعودی به اتوبوس حامل دانشآموزان در یمن میگوید: واشنگتن با پشتیبانی از این ائتلاف، در جنایت اخیر شریک است. سندرز با به اشتراکگذاری مطلبی در صفحه فیسبوک خود نوشت: ایالات متحده با پشتیبانی از جنگ ائتلاف سعودی در یمن از طریق ارائه تسلیحات، سوخترسانی هوایی و کمک به هدفیابی، در این قساوت شریک است.

نفرت و محکومیت

وزارت خارجه سوریه و حزبا... لبنان جنایت جدید ائتلاف عربی با همدستی واشنگتن در هدف قرار دادن اتوبوس حامل کودکان دانشآموز یمنی در استان صعده را بشدت محکوم کردند. روزنامه رای الیوم در تحلیلی نوشت: حملات پیاپی ائتلاف متجاوز سعودی به غیرنظامیان یمنی سیاستی عمدی است. تنها گزینه پیش روی این ائتلاف خروج از یمن در سریعترین زمان ممکن است. به نوشته این روزنامه، این کشتار چند روز بعد از شهادت 55 غیرنظامی و زخمی شدن 170 نفر در جریان حمله ائتلاف سعودی به شهر الحدیده روی داد. این شهر هماکنون در تلاشی ناکام برای کنترل آن، زیر حملات هوایی و زمینی و دریایی ائتلاف قرار دارد.حمله به کودکان یمنی در صعده درست چند روز بعد از حمله به غیرنظامیان یمنی در الحدیده بدان معناست که هدف قرار دادن غیرنظامیان به یک سیاست عمدی برای ائتلاف سعودی تبدیل شده است و نتیجه اشتباههای غیرعمدی نیست.

کارشناسان میگویند یکی از دلایل اصلی روی آوردن عربستان سعودی به کشتار بیرحمانه و ناجوانمردانه کودکان بیگناه یمنی این است که آنها در طول بیش از سه سال گذشته از تحقق دستاوردهای مد نظر خود در یمن ناکام مانده و در جریان حمله به الحدیده نیز موفق نبودند. به گفته این کارشناسان، امروزه محمد بن سلمان و محمد بن زاید در عربستان و امارات به دنبال آن هستند تا با کشیدن دامنه جنگ از میادین نبرد به مدارس، برای خود در عرصه قدرت افتخارآفرینی کنند؛ حال آنکه این اقدامات متهورانه نتیجهای جز پیش افتادن زمان زوال آنها از قدرت نخواهد داشت. بدون شک انتشار تصاویر فجیع از قطعه قطعه شدن اعضای بدن کودکان یمنی و غلت خوردن آنها در خونهایشان نمیتواند نتیجهای جز نفرت بیشتر افکار عمومی از متجاوزان سعودی - اماراتی را به همراه داشته باشد.

علی باقری

بین الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها