بررسی سهم استان‌های مختلف از کنسرت‌ها در روزهای شلوغ و پرترافیک موسیقی

سهم شما چقدر است؟

ترافیک است، خیلی هم شدید. بنشینید! بنشینید! بیرون خبری نیست. همه ترافیک‌ها که در خیابان رخ نمی‌دهد. بالاخره هر جایی می‌تواند ترافیک خاص خودش را داشته باشد.
کد خبر: ۱۱۵۷۹۵۷

مثلا هر سال بعد از برگزاری جشنواره فیلم فجر با ترافیک شدید فیلمهایی روبه رو میشویم که برای اکران با هم رقابت دارند، تقریبا بعد از جشنواره تئاتر فجر هم همین اتفاق میافتد.

در عالم موسیقی اما جشنوارههای کشور ما چیزی برای ارائه پس از برگزاری ندارند، اما بهواسطه جذابیتهایی که برای مخاطبان خود دارند، در فصلها و ماههای خاصی از سال چنان ترافیکی ایجاد میکنند که بیا و ببین!

یکی از این ایام پرترافیک هم روزهای قبل از ماه رمضان و همچنین محرم و صفر است.

این بار هم مانند همیشه با نزدیک شدن به ماههای سوگواری امام حسین(ع) روی صحنه موسیقی ترافیک سنگینی شکل گرفته و خوانندگان مختلف در سراسر ایران روی صحنه
میروند.

در این گزارش سعی داریم برویم سراغ کنسرتهایی که طی این روزها در کشورمان برگزار میشوند و خوانندگان سعی در ربودن گوی سبقت از دیگر هم صنفان خود برای برگزاری کنسرت دارند.

این روزها صحنه موسیقی در کدام شهرها شلوغ تر است؟ هر چند گزینه اول این سوال همیشه مشخص است و پایتخت بیش از هر شهر و کلانشهری در ایران کنسرت دارد، اما قصد داریم در این گزارش به گزینههای بعدی ماجرا هم بپردازیم و میزان ترافیک شهرهای دیگر را هم بررسی کنیم. در این بررسی هم بازه زمانی 20 مرداد تا 15 شهریور یعنی نزدیک به یک ماه را در نظر میگیریم و میزنیم به دل ماجرا.

تهران همچنان پیشتاز

در این محدوده زمانی در شهر تهران 24 کنسرت پاپ روی صحنه میرود که هر کدام هم دو سئانس اجرا دارند. این خودش میشود 48 اجرا. 24 اجرا هم در دیگر گونههای موسیقی از جمله ایرانی و کلاسیک و تلفیقی و... این کنسرتها یک سئانس دارند و تنها اجرای ارکستر سمفونیک به رهبری شهرداد روحانی است که دو شب روی صحنه میرود.

بنابراین در تهران 73 گروه موسیقی روی صحنه میروند و البته شک نکنید در این بین هستند اجراهایی هم که تا زمان نگارش این گزارش درباره برگزاریشان اطلاعرسانی نشده است. خدا را شکر این روزها موسیقی آنقدر درآمدش خوب است که حتی برخی تهیهکنندگان و گروهها برای اعلام زمان برگزاری کنسرت خود هم عجله نداشته باشند! اگر هم قرار باشد نام گروههای موسیقی راکه کنسرت دارند نام ببریم، خیلی طولانی میشود. میتوانید با یک جست و جوی ساده این فهرست بلند بالا را پیدا کنید!

بعد از تهران

فکر میکنید کجا بتواند بعد از تهران در جدول برگزاری کنسرتها بایستد و رتبه دوم را به خود اختصاص دهد. آنطور که از کنسرتهای اطلاعرسانی شده برمیآید، رتبه دوم را باید به یک جزیره گرم و شرجی داد که هنوز هم با وجود گرما بعد از تهران پیشتاز برگزاری کنسرت هاست. حتما میدانید از کجا حرف میزنیم.

از جزیره کیش که قرار است پنج اجرا از خوانندگان موسیقی پاپ را روی صحنه ببرد و گردشگران جزیره را در کنار خرید و استفاده از محیط زیبایش پای اجرای موسیقی هم
بنشاند.

البته در جزیره کیش جنگهایی هم برگزار میشود که در آن احتمال دارد خوانندگان جوان حضور داشته باشند، اما هدف ما پرداختن به کنسرتهاست و با جنگها کاری نداریم. علیرضا طلیسچی، بهنام بانی، مهدی جهانی، محسن یگانه و محسن ابراهیمزاده در کیش به اجرای موسیقی میپردازند.

گیلان، شیراز و رقابت با کیش

شیراز از آن شهرهایی است که اجرای موسیقی در آن تقریبا همیشگی است، اما یا این روزها نسبت به گذشته اوضاوع موسیقایی خلوتتری دارد یا هنوز تمام اجراها اعلام نشده است. با این حال طبق برنامهها پنج اجرای موسیقی خواهد داشت و در آن محسن ابراهیم زاده، محمدرضا گلزار، کاوه آفاق و رضا یزدانی روی صحنه خواهند رفت. در استان گیلان هم بندرانزلی بیش از هر جای دیگر پایه برگزاری کنسرت هاست و در ایام عید نوروز هم شاهد اجراهای شلوغ در سالنهای پر ظرفیت منطقه آزاد بودیم. حالا قرار است محسن یگانه، محسن ابراهیمزاده و امید حاجیلی در بندرانزلی بخوانند و بابک جهانبخش هم در لاهیجان، گروه عالیان هم در رشت روی صحنه موسیقی خواهد رفت.

فقط 3 کنسرت!

سهم کمی است یا نه؟ نظر شما چیست؟ یعنی چالشهای اقتصادی مردم بر شرایطشان سایه انداخته یا مساله و مسائل دیگری در میان است که کنسرتهای موسیقی تا این حد کم شدهاند؟ طبق اطلاعاتی که تا کنون اعلام شده در مازندران هم کنسرتهایی برگزار خواهد شد. طلیسچی در آمل، محمدرضا گلزار و محسن ابراهیمزاده در متل قو روی صحنه میروند و جمعا سه کنسرت برگزار خواهد شد. در قزوین هم گروه نوا و همچنین چارتار و بهنام بانی روی صحنه میروند. هر چند هنوز هم باید مطمئن بود گروههای دیگری هنوز اجرایشان را اعلام نکرده اند اما برگزاری سه کنسرت در دو هفته و در یک استان پهناور اتفاق خوبی نیست و میتوان گفت با همین مدت مشابه در پایتخت هیچگونه همخوانی ندارد. اما با این حال هستند استانهایی هم که کنسرتهای کمتری در آنها برگزار میشود و اگر دقت کنیم به استانهایی خواهیم رسید که طبق اطلاعات فعلی هیچ کنسرتی در آنها برگزار نمیشود!

پدیدههای این دوره چه کسانی هستند؟

محسن ابراهیمزاده در هشت شهر اجرا دارد و بهنام بانی هم با احتساب تهران در پنج شهر اجرا دارند. این دو خواننده جوان را به ترتیب میتوان پدیده این ورزهای موسیقی پاپ دانست که بیش از دیگران صحنه را در دست دارند و پیشتاز هستند.

بانی برای بسیاری از مردم شناخته شده است و میتوان گفت نسبتا هم خوانندهای قوی نسبت به دیگر خوانندگان نسل جوان موسیقی پاپ محسوب میشود. اما ابراهیم زاده چهره تازهای است. از همان چهرههایی که وقتی گل میکنند، همه جا صدایشان شنیده میشود، کافههای جوان پسند، اتومبیلهای جوانترها در خیابان و خیلی جاهای دیگر صدای این خواننده شنیده میشود و از او چهرهای محبوب ساخته که حالا سراسر ایران از این شهر به آن شهر و بعد به شهر دیگر برود. اما اگر باز هم به بی انصافی محکوم نشوم باید بگویم باید جوجه را آخر پاییز شمرد و دید این خوانندهها بعد از فروکشیدن تب و مدهای اجتماعی امروز نسل جوان چه میکنند، آیا باز هم در صدر توجهها میمانند یا نه.

دو... یک...

میرسیم به استانهایی که از این همه ترافیک کنسرتها سهم کمتری دارند. در استان خوزستان بهنام بانی دو اجرا در بهبهان و ماهشهر خواهد داشت. در استان کرمان هم در شهر رفسنجان داژیار و در سیرجان علیرضا طلیسچی کنسرت دارند. در استان مرکزی شهر دلیجان محسن ابراهیمزاده و در اراک هم شهرام و حافظ ناظری روی صحنه میروند.

در بندر عباس هم حمید هیراد و محسن ابراهیمزاده روی صحنه میروند. در استان اردبیل ماکان بند و بهنام بانی در سرعین به اجرای موسیقی میپردازند. در استان البرز و شهر کرج هم اشوان و امید حاجیلی روی صحنه میروند و نام این استان را هم به فهرست دو کنسرتیها میافزایند. در آذربایجان شرقی هم در شهر مراغه محسن ابراهیم زاده و در تبریز هم ماکان بند روی صحنه میروند و در آذربایجان غربی هم سامان جلیلی در مهاباد و بوکان میخواند.

قعر جدول

کنسرتهای موسیقی با همه اما و اگرهایی که دارند میتوانند برای یک شهر نشاط و آرامش بیاورند و روحیه مردم را عوض کنند. اساسا موسیقی کارش همین است که عموم مردم یک جامعه را شادتر و حالشان را عوض میکند. همین است که نت هایش جادوگرند. در ترافیک کنسرتی که مدام هم بر آن تاکید کردیم بعضی استانها تا اینجای کار تنها یک سهم دارند. در قشم محسن ابراهیم زاده روی صحنه میرود و در استان سمنان شهر شاهرود میثم ابراهیمی، در ایلام مهدی احمدوند، در همدان ماکان بند، در خرمآباد هورش بند، در استان گلستان و شهر گرگان محسن یگانه و در اصفهان شهاب مظفری روی صحنه میروند. یک کنسرت، باز هم باید تاکید کرد فقط یک کنسرت سهم این استانهاست؛ کنسرتهایی که تقریبا دو هفته دیگر برگزار میشوند و از همین حالا اعلام شدهاند.

اگر این استانها با همین شیوه هم جلو بروند، نهایتا تعداد کنسرتهایشان به عدد سه خواهد رسید و نمیتوان عدد چندان بالاتری برایش در نظر گرفت.

نداریم!

هستند استانهایی هم که اگر از آنها درباره کنسرت بپرسیم پاسخشان همین خواهد بود؛ نداریم! خراسان شمالی، رضوی و جنوبی تا اینجای کار نامشان در فهرستها و برنامههای منتشر شده نیست. همینطور سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، یزد، قم، کردستان، کرمانشاه، بوشهر و زنجان هنوز برنامه کنسرتی برایشان اعلام نشده است.

زینب مرتضایی فرد

خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها