بچه‌جاسوس‌های انگلیسی

پلیس انگلیس و سازمان‌های اطلاعاتی از بچه‌ها به‌عنوان جاسوس در عملیات مخفی ضدتروریست‌ها، تبهکاران و دلالان موادمخدر استفاده می‌کنند. افشای این مساله توسط یک کمیته تحقیقاتی در مجلس لردهای انگلیس نگرانی مردم و انتقاد شدید نهادهای حقوق بشری را در پی داشته است که این مساله را خلاف تعهدات حقوق بشری دولت انگلیس می‌دانند. روزنامه انگلیسی گاردین گزارش می‌دهد این مساله توسط یک کمیته در مجلس لردها انگلیس افشا شده است که در حال بررسی طرح دولت برای اعطای آزادی بیشتر به دستگاه‌های امنیتی و پلیس برای استفاده از بچه‌هاست. اعضای این کمیته ابراز نگرانی کردند از تلاش وزارت کشور انگلیس برای استفاده گسترده‌تر از کودکان برای انجام عملیات‌های خطرناک، اقدامی غیرمسئولانه و خلاف حقوق بشر است. ظاهرا این طرح مدت‌هاست اجرا می‌شده فقط علنی نشده است. براساس قوانین، در حال حاضر مدت زمان استفاده از بچه‌ها به‌عنوان جاسوس یک ماه است و پس از این مدت باید وضعیت این بچه‌ها مجددا بررسی و آمادگی آنها برای انجام وظایف تائید شود. وزارت کشور از قانونگذاران درخواست کرده است این زمان را به چهار ماه افزایش دهند تا دست نیروها در استفاده از بچه‌ها بازتر باشد.
کد خبر: ۱۱۵۷۸۸۲

خطر آسیب روانی و فیزیکی

اما کمیته هفته پیش با انتشار گزارشی استفاده پلیس کودکان از بچههایی را که سن بعضی از آنها به 16 سال هم نمیرسد افشا و درخصوص آن ابراز نگرانی کرد. رئیس این کمیته، لرد ترفگارنه میگوید: ما نگران هستیم که استفاده از افراد نوجوان برای شرکت در یک عملیات مخفیانه مرتبط با جرایم خشن برای مدت طولانی ریسک آسیب به سلامت روانی و فیزیکی آنها را در پیداشته باشد.

براساس گزارش کمیته، پلیس به کودکان ماموریت جمعآوری اطلاعات از باندهای تبهکار را میدهد. وزارت کشور معتقد است استفاده از بچهها کار آنها را برای یافتن اطلاعات درخصوص تروریستها و تبهکاران راحت تر خواهد کرد. از جمله این موارد میتوان به موارد اعمال خشونت توسط این باندها، معاملات موادمخدر و قاچاق موادمخدر از شهرها به روستاهای کوچک اشاره کرد که به گفته وزارت کشور، خطر بزرگی برای جوانان و بزرگسالان در جوامع محلی ایجاد میکنند.

کودکان نباید پیاده نظام باشند

نیل وودز، یک پلیس مخفی سابق که برای مقابله با گروههای موادمخدر فعالیت میکرده است، به گاردین میگوید بچههایی که توسط پلیس بهکار گرفته میشوند عمدتا کودکانی هستند که توسط باندها مورد استفاده قرار گرفتهاند و پلیس بعد از شناسایی آنها را وادار میکند این بار به نفع آنها به گروههای مواد مخدر برگردند.

وودز معتقد است استفاده از بچهها بهعنوان جاسوس، خطر را برای کودکان فعال در تجارت موادمخدر افزایش میدهد. اگر تبهکاران متوجه شوند از بچهها بهعنوان جاسوس در سازمانشان استفاده میشود، شروع به اعمال خشونت میکنند تا اطمینان حاصل کنند بچهها از تبهکاران بیشتر از پلیس میترسند. جنی جونز، یک قانونگذار عضو حزب سبز، در جلسه چهارشنبهشب کمیته مجلس لردها گفت وی از اینکه متوجه شده مقامات از بچهها به جای نیروهای پلیس استفاده میکنند شوکه شده است.

جونز گفت وی و همزبانش در حال آماده کردن یک بیانیه هستند که به مجلس لردها در مورد تبعات دادن آزادی بیشتر به پلیس هشدار میدهد و تصویب خواسته وزارت کشور را سختتر میکند. رزالیند کومین، یکی از مقامات سازمان حقوق بشری «دیدبان حقوق» انگلیس در این خصوص میگوید: استفاده از کودکان بهعنوان پیاده نظام در عرصههای خطرناک و قرار دادن آنها در معرض تروریسم، جنایت یا سوءاستفاده جنسی برخلاف تعهدات حقوق بشری دولت انگلیس است.

این مقام حقوق بشری یادآور شده است دولت انگلیس باید منافع کودکان را هنگامی که درخصوص آنها تصمیمی گرفته میشود رعایت کند. وی عنوان میکند: وظیفه دولت باید کمک به کودکان برای فرار از جنایت باشد، نه اینکه آنها را به سمت جنایت بفرستد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها