امیر غفارمنش، بازیگر مجموعه «سیب خنده» در گفت‌وگو با جام جم

بزرگ‌ترها با سیب خنده همراه بودند

20 سال پیش مجموعه ای تلویزیونی ساخته شد که سر و صدای بسیاری به پا کرد. مجموعه ای که اگر چه قرار بود طنزی برای کودکان و نوجوانان باشد اما بزرگسالان را نیز به خود مشغول کرد و ساعات خوشی را برایشان به ارمغان آورد. مجموعه ای پر‌بازیگر که برترین های طنز آن سال های کشور نیز در آن به ایفای نقش پرداخته بودند.
کد خبر: ۱۱۵۷۷۴۶
بزرگ‌ترها با سیب خنده همراه بودند

جواد رضویان، یوسف تیموری، مجید صالحی، مهتاب آقاجمالی و امیر غفارمنش از جمله بازیگران این مجموعه طنز بودند و رضا‌عطاران علاوه بر کارگردانی، بخشی از نویسندگی مجموعه را نیز بر عهده داشت. امکان ندارد متولد دهه 60 باشیم و مجموعه سیب خنده را به یاد نیاوریم. آن سال ها همه ساعت خاصی پای تلویزیون می نشستیم تا «سیب خنده» را ببینیم و ساعات و دقایقی را در کنار یکدیگر خوش باشیم. حالا بعد از 20 سال سیب خنده مجددا از کانال آی فیلم فارسی روی آنتن رفته است. سیب خنده ای پر ماجرا که طعم شیرین داستان هایش هنوز زیر دندان مان است. به بهانه پخش مجدد مجموعه سیب خنده گفت و گویی با امیر غفارمنش بازیگر این مجموعه تلویزیونی داشته ایم که در ادامه می خوانید. سیب خنده که در سال 76 ساخته شد دومین مجموعه تلویزیونی بود که امیر غفارمنش در آن به ایفای نقش پرداخت. پیش از آن غفارمنش در سریال ساعت خوش مهران مدیری تجربه بازی داشت. غفارمنش متولد سال 47 است و طی این سال ها تجربه بازی در بیش از 30 مجموعه تلویزیونی و سینمایی را در کارنامه هنری خود ثبت کرده است.

چه شد که بازی در مجموعه سیب خنده را پذیرفتید؟

پس از بازی در سریال ساعت خوش به همراه رضا عطاران به مجموعه سیب خنده دعوت شدیم. عطاران علاوه بر کارگردانی، نویسندگی مجموعه را نیز بر عهده داشت و من هم از بازیگران آن بودم. در واقع من و رضا تنها بازیگران سریال ساعت خوش بودیم که در سیب خنده هم حضور داشتیم.

از سیب خنده برایمان بگویید. مجموعهای که قرار بود طنزی برای کودکان و نوجوان باشد اما بزرگترها را نیز به خود مشغول می کرد.

بله، آقای بیژن بیرنگ و مسعود رسام تهیهکنندگان مجموعه سیب خنده خواستار ساخت برنامه ای با محتوای طنز برای کودکان و نوجوان بودند اما پیشنهاد دادند که در این مجموعه کودکان را صرفا بچه نبینیم و در واقع معتقد بودند بچه ها فهم و درک بیشتری دارند.

کار هم بر همین اساس برای کودکانی که فهم خوبی از طنز دارند ساخته شد و مورد استقبال مناسبی هم قرار گرفت و فارغ از بچهها، بزرگترها نیز با این مجموعه همراه بودند و لحظات خوشی را سپری کردند.

در مجموعه سیب خنده کدام نقش خودتان را بیشتر دوست داشتید؟

آن سال ها سریالی به نام «سرنخ» ساخته کیومرث پوراحمد پخش می شد که محور پلیسی داشت و آقای جهانبخش سلطانی نقش کارآگاه را ایفا می کرد. در بخشی از مجموعه سیب خنده من نیز همان کارگاه سرنخ میشدم که برایم جالب و دوستداشتنی بود.

سیب خنده مجموعه پربازیگری بود. از میان بازیگران این مجموعه بازی چه کسی را بیشتر دوست داشتید؟

بله، در سیب خنده بازیگرانی همچون یوسف تیموری، سیدجواد رضویان، مجید صالحی، سپهر آزادی، اشکان اشتیاق و مریم شیرازی حضور داشتند که از این میان بهشخصه بازی یوسف تیموری و نقشی را که در مجموعه سیب خنده داشت بسیار دوست داشتم.

مجموعه سیب خنده در سال 76 تولید شد. طی این تقریبا 20 سال ساخت مجموعههای طنز چه تفاوتی پیدا کرده است؟

سیب خنده از مجموعه های موفق طنزی کشور بود که هم اکنون نیز از شبکه آی فیلم به صورت مجدد پخش می شود که نمایانگر استقبال مخاطبان از این مجموعه است. طی این سال ها تک و توک مجموعه ها و برنامههای طنزی ساخته شد که توانست مخاطب را با خود همراه کند اما بیشتر آثار آنچنان که باید و شاید پاسخگوی نیاز مخاطبین نبوده اند. ما نیاز داریم مجموعه ها و سریال های طنز بیشتری ساخته شود تا شادی را به خانه های مردم بیاوریم.

به نظرتان چرا هم اکنون مجموعه های طنز موفق کمتر ساخته می شود؟

متن های خوب کم داریم. برای ساختن یک مجموعه طنز موفق داشتن متن قوی بسیار مهم و تاثیرگذار است. از سوی دیگر، این سالها محدودیت ها و خط قرمزها برای ساختن مجموعه طنز بیشتر شده است که این دو عامل سبب می شود تعداد آثار موفق طنز کم باشد.

خودتان را بیشتر بازیگر مجموعه های طنز می دانید؟

نه، من بازیگری که فقط طنز بازی کرده باشد یا صرفا کارهای طنز را دوست داشته باشد، نیستم و تجربه بازی در سریال ها و شخصیتهای مختلفی را داشته ام.

از میان مجموعه هایی که در آنها به ایفای نقش پرداختهاید کدام یک را بیشتر دوست دارید؟

همین مجموعه سیب خنده و سریال ساعت خوش که به واقع از مجموعه های موفق و شاخص بوده اند را بسیار دوست دارم و سریال تهران پلاک یک نیز از کارهای مورد علاقه ام بود.

همین طور که اشاره کردید در حال حاضر مجموعه سیب خنده از شبکه آی فیلم پخش مجدد می شود. پخش مجدد مجموعه ها و سریال های موفق و خاطره انگیز از شبکه آیفیلم را چطور ارزیابی می کنید؟

آی فیلم شبکه موفقی است که توانسته نظر مثبت مخاطبان را به خود جلب کند و معتقدم پخش مجدد سریال ها و مجموعه های جذاب سالیان گذشته بسیار خوب و شایسته تقدیر است.

در شرایطی که مجموعه ها و برنامه های خوب کمتر ساخته می شود آی فیلم این خلا را با پخش برنامه های پرمخاطب جبران می کند و نظر مخاطبان را نیز برای بازپخش برنامه ها جویا می شود.

آرزو بهاری

روزنامهنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها