چگونه تلفن همراه را برای استفاده بهتر افراد سن بالا تغییر دهیم؟

گوشی دست مسن‌ترها

عرضه گوشی‌های هوشمند جدید با انواع و اقسام تکنولوژی‌ها و قابلیت‌ها معمولا هیجان‌انگیز است، ولی این هیجان اغلب برای نوجوانان و جوانان است که براحتی می‌توانند این تغییرات را یاد بگیرند.
کد خبر: ۱۱۵۷۰۷۷

برای افراد مسن که یادگیری چیزهای جدید با سرعت کمتری صورت میگیرد، استفاده از این گوشیها و تبلتها آسان نیست.

در برخی گوشیهای اندرویدی آنقدر تنظیمات و گزینهها زیاد شده است که حتی نمیتوان فهرست نامشان را به خاطر سپرد! گوشیهای آیفون به دلیل یکنواختی تجربه کاربری کمی بهتر هستند، ولی استفاده از ویژگیهای آنها هم گاهی چندان سرراست نیست. در این وضعیت راهحل چیست؟ معلوم است، سادهتر کردن تجربه کاربری این گوشیها!

سادهسازی آیفون

تنظیمات امنیتی

برای همه ما پیش میآید که رمز عبورمان را فراموش کنیم، اما ممکن است این مساله برای افراد مسن بیشتر رخ دهد. بر این اساس، راهکار بهتر استفاده از Touch ID یا Face ID در آیفون X است
(Settings > Touch ID & Passcode) که نگرانی از فراموشی رمز عبور را به کلی از بین ببرد.

گزینه «یافتن آیفون من» (Find My iPhone) یکی دیگر از مواردی است که فعالسازی آن روی گوشیهای کاربران مسنتر میتواند بسیار مفید باشد. نهتنها به دلیل گمشدن گوشی، بلکه حتی برای امکان یافتن خود فرد برای کسانی که از نظر حافظه ممکن است دچار مشکل باشند. این تنظیم در iOS 11 زیرمجموعه پروفایل و در قسمت iCloud قرار دارد.

برای افرادی که مشکلات پزشکی دارند، اپل کارتی به نام Medical ID یا شناسنامه پزشکی در اپ Health تعبیه کرده که میتوانند شرایطشان، گروه خونی، شماره تماس ضروری و موارد دیگر را در آن اضافه کنند. نکته جالب در مورد این شناسنامه آن است که میتوان بدون باز کردن قفل صفحه آن را مشاهده کرد که برای موارد اورژانسی میتواند حیاتی باشد.

تنظیمات حسی!

ضعیفتر شدن حواس بینایی و شنوایی با بالا رفتن سن امری طبیعی به شمار میرود و این مساله خود را در دو مورد نشان میدهد: مشکل در خواندن متون روی صفحه موبایل و سخت بودن شنیدن صدای آلارم یا زنگ گوشی. برای مشکل اول، به تنظیمات و قسمت Display & Brightness بروید و در بخش اندازه متن (Text Size)، اندازه آن را به میزان مناسبی افزایش دهید. همچنین میتوانید گزینه متن بولد را هم فعال کنید. اگر حداکثر این اندازه هم کافی نیست، در بخش Accessibility زیرمجموعه تنظیمات عمومی (General) هم گزینهای به نام Larger Text برای بزرگتر کردن اندازه وجود دارد. صدای زنگ و آلارمها را هم در بخش Sounds میتوانید بالا ببرید. این نکته را هم در نظر بگیرید که برخی ممکن است بهطور تصادفی با زدن دکمه ولوم پایین، صدای زنگ آیفون را خاموش کنند. برای جلوگیری از این اتفاق، میتوانید تیک Change with Buttons را که در زیر درجه صداست غیرفعال کنید.

تنظیم اپها، سایتها و مخاطبان

تعداد زیادی برنامههای مختلف بهصورت پیشفرض روی آیفون نصب هستند که خیلی از آنها بندرت مورد استفاده قرار میگیرند. خوشبختانه از iOS نسخه 11 اپل امکان حذف آنها را به کاربر داده است. برای اینکه صفحه اصلی گوشی را کمی خلوتتر کنید، میتوانید اپهایی مثل
iMovie، Numbers و Stocks را پاک کنید. اگر کاربر مسن گوشی اهل اینترنت باشد، به احتمال زیاد به جای وبگردی جوانها، سایتهای مشخصی را بهطور مداوم چک میکند. برای اینکه این سایتها در دسترس باشند، کافی است در مرورگر سافاری آنها را باز کرده و سپس از منوی Share، افزودن به صفحه اصلی (Add to Home Screen) را انتخاب کنید. یکی از قسمتهای مهم و بسیار کاربردی گوشی که استفادهاش برای پیرترها میتواند کمی گیجکننده باشد، بخش مخاطبان و تماس است. در این بخش میتوانید مخاطبان مهم مثل افراد خانواده را به قسمت
Favorites اضافه کنید (با زدن علامت +) تا تماس با آنها آسان و راحت شود.

سادهسازی اندروید

لانچر و حالت ساده

واضح است که لانچر اندروید تاثیر بهسزایی در تجربه استفاده از آن دارد و اگر بخواهیم یکگوشی اندرویدی را برای افراد مسن ساده کنیم، باید از اینجا شروع کنیم. در برخی گوشیهای اندرویدی بهصورت پیشفرض حالتی به نام «حالت ساده» (Easy Mode) تعبیه شده است که عملا بخشهای اضافه و شلوغ را حذف کرده و گوشی را به شکلی ساده و خلوت در اختیار کاربر میگذارد. این گزینه را معمولا در بخش شخصیسازی (Personalization) پیدا میکنید. اگر این حالت در گوشی نبود، به جای آن میتوانید از لانچرهای ساده دیگر استفاده کنید. Necta و Wiser دو لانچری هستند که مخصوص این کار توسعه یافتهاند و با محیطی ساده، اپها و تنظیمات اصلی را در دسترس میگذارند. پس از نصب هر کدام از این لانچرها، کافی است دکمه خانه گوشی را زده و این لانچر را انتخاب کنید. گزینه «همیشه» را هم بزنید تا این لانچر بهصورت پیشفرض فعال شود.

کیبورد

تایپ با کلیدهای کوچک کیبورد گوشیهای هوشمند برای مسنترها چندان آسان نیست.

Huge Keyboard همانطور که از نامش مشخص است، کیبوردی با کلیدهای واقعا بزرگ است که امکان تغییر اندازه و شخصیسازی را هم دارد. MessageEase کیبوردی است که با شکل عجیبش شما را یاد دوران گوشیهای نوکیا میاندازد! که البته با کلیدهای بزرگش اصلا بد نیست. کیبوردهای دیگر مانند 1C Big Keyboard یا Big Button Keyboard هم با حفظ ساختار کیبوردهای استاندارد، تایپ را با کلیدهای بزرگ آسان میکنند.

تنظیمات حسی!

مانند آیفون، در اندروید هم میتوانید اندازه متون، ولوم و همچنین روشنایی صفحه را برای استفاده راحتتر مسنترها تغییر دهید.

برای بزرگ کردن اندازه متن، دو راه دارید: در برخی گوشیها، این تغییر را میتوان از قسمت Display و بخش تنظیمات فونت انجام داد، اما اگر به هر دلیل این گزینه را نداشتید، به قسمت Accessibility در تنظیمات بروید و گزینه «متن بزرگ» (Large Text) را انتخاب کنید. از برنامه Big Font هم برای این کار میتوانید استفاده کنید. تنظیمات روشنایی صفحه و صدا هم که در گوشیهای اندرویدی مشخص است. برای روشنایی صفحه اگر میخواهید کمی پیشرفتهتر عمل کنید، میتوانید اپ Lux را نصب کرده و به طور دقیق میزان آن را تنظیم کنید.

تنظیمات امنیتی و سلامتی

در گوشیهای اندرویدی جدید هم میتوانید نحوه باز کردن قفل صفحه را بر اساس سنسور اثر انگشت تنظیم کنید تا نیازی به حفظ کردن رمز گوشی نباشد. این مورد را از قسمت Security یا
Lock Screen در گوشی انجام دهید. اگر نگران گم شدن گوشی هستید، اپ Find My Device را که خود گوگل عرضه کرده است نصب کنید تا با اتصال آن به اکانت گوگلتان بتوانید براحتی مکان گوشی را پیدا کنید. این اپ همچنین قابلیت آن را دارد که اگر گوشی نزدیک است، با پخش صدایی مکانش را اعلام کند! در زمینه سلامتی نیز تلفنهای همراه جدید معمولا بهصورت پیشفرض برنامهای با عنوان Health یا شبیه به آن را نصب دارند که به کمک دادههای دریافتی از سنسور ضربان قلب یا قدمشمار، پروفایلی برای بررسی سلامتی کاربر ایجاد میکنند که میتواند برای افراد مسن مفید باشد.

محمود صادقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها