درد بی‌درد

وقتی شانه‌ها بیماری یخ‌زدگی بگیرد !

شانه یخ‌زده یا التهاب کپسول شانه، حالتی است که درآن شما سفتی و درد در مفصل شانه را حس می‌کنید. علائم معمولا به صورت تدریجی ایجاد می‌شود، اما چه کسانی در معرض خطراین بیماری هستند؟
کد خبر: ۱۱۵۶۹۴۵

ریسک ایجاد شانه یخزده در مواردی که شما در مرحله بهبود از یک وضعیت طبی یا عمل جراحی هستید که نمیتوانید بازویتان را حرکت بدهید، مثل بعد از سکته مغزی یا جراحی برداشتن سینه وجود دارد.

درمان شانه یخزده شامل حرکات ورزشی مفصل شانه و گاهی تزریق داروهای بیحسکننده و کورتون به داخل کپسول مفصلی است که برای درصد کمی از بیماران، جراحی آرتروسکوپی شانه لازم میشود. شانه یخزده معمولا آهسته و طی سه مرحله ایجاد میشود که هر مرحله چند ماه طول میکشد:

مرحله یخزدگی که هرگونه حرکتی در مفصل دردناک را شامل میشود.

مرحله انجماد که دردها کمتر شده، اما حرکات مفصل محدود شده است.

مرحله ذوبشدن که حرکات شانه بهتر میشود. تاندونها، لیگامانها و استخوانهایی که مفصل شانه را میسازند در داخل یک کپسول از بافت همبند قرار دارند .

شانه یخزده وقتی است که کپسول ضخیم و سفت شده و سبب محدودیت حرکات آن میشود. علت دقیق اینکه چرا این حالت در بعضی افراد ایجاد میشود را نمیدانیم، اما در افرادی که مبتلا به دیابت هستند یا اخیرا برای مدت طولانی شانه بیحرکت داشتهاند، مثلا بعد از اعمال جراحی یا شکستگی بازو بیشتر محتمل است. در خانمها و در سن بالای 40 سال نیز بیشتر دیده میشود.

درمان شانه یخزده

در اغلب موارد درمان شامل کنترل درد شانه و حفظ حرکات مفصل تا جای ممکن میشود. داروهای ضد درد مثل آسپیرین و بروفن میتواند درد راکاهش دهد.

فیزیوتراپیست نیز میتواند ورزشهای مناسب برای حفظ حرکات شانه به بیمار آموزش دهد، اما نکته مهم، انجام درست این حرکات است. در اغلب موارد، شانه یخزده درعرض ۱۲ تا ۱۸ ماه بهتر میشود. در صورتیکه علائم ادامه یابد، پزشک ممکن است تزریقات کورتون داخل مفصل شانه را برای کاهش درد و بهبود حرکات مفصل توصیه کند. از بلوک عصبی مفصل شانه نیز جهت کمک به کاهش درد بیمار برای انجام حرکات مفصلی و فیزیوتراپی میتوان استفاده کرد. بندرت جراحی آرتروسکوپی شانه برای از بین بردن بافت اسکار و چسبندگیها انجام میشود.

دکتر فریده محمدطاهری

فلوشیپ درد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها