با حضور در برنامه «رو در رو» شبکه چهار سیما اتفاق افتاد؛

گفتمان نمایندگان دولت، مجلس و بخش خصوصی در رونق تولید کالای ایرانی

رونق تولید با حمایت ار کالای ایرانی موضوع برنامه این هفته «رو در رو» از شبکه چهار بود که سه شنبه ساعت 19 به صورت زنده پخش شد، ابراهیم جمیلی فعال اقتصادی و عضو هئیت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، علیرضا فولادگر عضو کمیسیون حمایت از تولید و کالای ایرانی مجلس میهمانان حضور برنامه بودند و صادق نجفی معاون وزیر صنعت و رحمانی نیا تولید کننده لوازم خانگی ایرانی میهمانان تلفنی برنامه بودند و مسائل و وضعیت فعلی تولید کالای ایرانی را به بوته نقد گذاشته و بررسی کردند.
کد خبر: ۱۱۵۶۷۷۰
گفتمان نمایندگان دولت، مجلس و بخش خصوصی در رونق تولید کالای ایرانی

به گزارش جام جم آنلاین از شبکه چهار، حمیدرضا فولادگر نماینده مجلس عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید و کالای ایرانی در رابطه با نحوه نظارت دقیق کمیسیون حمایت از تولید ملی در رابطه با نظارت بر اجرای قانون استفاده حداکثری از توان تولیدی داخل که از سوی این کمیسیون عنوان شده بود، اظهار کرد: از سال گذشته در موضوعات مختلفی که حوزه کاری کمیسیون بود برای تشکیل کمیسیون ویژه بررسی کردیم و شرح وظایف آن را در چهار محور به مجلس ارائه کردیم و تصویب شد.

وی افزود: وظایف کمیسیون ویژه در حوزه نظارت بر اجرای صحیح اصل 44 قانون اساسی، حمایت از تولید ملی و رفع موانع تولید، حوزه بهبود فضای کسب و کار و حوزه اشتغال در ذیل سیاست های اقتصاد مقاومتی را شرح دادیم و در هر موضوع گزارش ارائه دادیم همچنین با آسیب شناسی هایی که انجام شد ناحیه قوانین مقرر شد در برخی از موارد قوانین مربوطه اصلاح شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با یادآوری گزارش حوزه تولید داخل، ارائه شده در پائیز سال 96، بیان کرد: قانون استفاده حداکثری از توان تولیدی داخل که در سال 1375 تصویب شده بود به قانون حداکثر معروف شد در سال 91 اصلاح شد و متولی آن از سازمان سازمان برنامه و بودجه به وزارت صنعت تغییر کرد.

او گفت: طبق قانون حداکثری اگر کالایی در داخل تولید می شد و قادر به تولید آن بودیم و پروژه ای در دست اجرا بود، محصولات مشابه تولید داخل از خارج کشور وارد نشود و یا سفارش ندهند مگر به آن شیوه که قانون 51، 49 و یا شیوه های انتقال تکنولوژی پیش بینی کرده بود.

عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید و کالای ایرانی مجلس به گزارش کمیسیون ویژه در حوزه تولید داخل اشاره کرد و گفت: علیرغم داشتن قانون حداکثری، شاهد واردات در بخش کالای پروژه ای، تجهیزات، ماشین آلات و همچنین ارجاع کار و پروژه به خارج از کشور توسط برخی از دستگاه های اجرایی، شرکت های دولتی و یا پیمانکاران تحت قرار داد و پیمان با شرکت ها یا دستگاههای اجرایی، بودیم.

فولادگر ادامه داد: نمایندگان دستگاه های اجرای در این موضوع توضیح و توجیهاتی داشتند و در مجموع کمیسیون، موانع عدم اجرای قانون حداکثری را اعلام کرد و در دو خلاء ضعف این قانون اصلاح شد تا تعاریف این قانون واضح و روشن تر باشد و دستگاه های اجرایی مشمول آن کاملاً دقیقاً مشخص شوند به ویژه برخی از موسسات عمومی غیر دولتی، برخی از بنیادها و نهادهایی که قبلاً به طور کامل شامل این قانون نمی شدند و حتی بخش خصوصی که همچنان از تسهیلات و ضمانت های دولتی استفاده می کنند و شامل قانون حداکثری نبودند.

جرم انگاری در تخلف از قانون استفاده حداکثری از تولید داخل

او موضوع ضمانت اجرایی را مورد دوم اصلاح شده در قانون حداکثری اعلام و بیان کرد: در قانون قبلی صرفاً مقرر شده بود در صورت بروز تخلف شعبه ای در دادگاه به آن رسیدگی کند اما جرم انگاری نشده بود و هیئتی برای رسیدگی به آن تخلف پیش بینی نشده بود و در اصلاح قانون، هیئت نظارت بر قانون را مشخص کردیم و نوع تخلفات را با جرم انگاری بیان کردیم.

دور زدن کالای ایرانی مجازات دارد

عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید و کالای ایرانی در پاسخ به این پرسش که اگر دستگاهی به عنوان کارفرما در پروژه ای خرید خارجی انجام دهد که مشابه داخلی آن وجود دارد، مرتکب جرم شده؟ اظهار کرد: قانون حداکثری این اقدام را جرم تلقی کرده بود مگر آنکه بتواند اثبات کند که فناوری محصول خریداری شده در داخل کشور وجود ندارد یا به اندازه نیاز تولید نمی شود و یا آن پروژه خاص با سرمایه گذاری خارجی انجام شود و با روش های خاص خود اثبات کند.

قانون حداکثری متمرکز بر کالای سرمایه ای بود

فولادگر از افزودن کالای ایرانی و مصرف کالای ایرنی خبر داد و گفت: اصلاح قانون استفاده حداکثری مصادف با نامگذاری سال 97 بود و مصرف کالای ایرانی به قانون اضافه شد و تعریف از کالای ایرانی معطوف به کالای مصرفی است و قانون متمرکز بر کالای سرمایه ای بود و کالای مصرفی اعم از مصرفی بادوام مانند لوازم خانگی و مصرفی روزانه بود.

ذره بین مجلس بر مصرف داخلی وزاتخانه های اقتصادی

او در پاسخ به این پرسش که آیا در مواعدی گزارش های نظارتی در رابطه با اجرای قانون حداکثری ارائه می کنید؟ و یا اسامی نهادهای استفاده کننده از کالای تولید داخل و یا بی اعتنایان به این قانون را معرفی می کنید، گفت: بحث گزارش نظارتی را به صورت یک کار میدانی شروع کردیم و به طور مرتب تولیدکنندگان به داخل کمیسیون دعوت می شوند و با انجمن های صنفی، اتاق های بازرگانی، اتاق تعاون و سایر تشکل ها در ارتباط هستیم و این اجرای این قانون را رصد می کنیم به علاوه وزارتخانه ها را مورد بررسی قرار دادیم و از وزرای صنعت، معدن و تجارت که خود متولی اجرای قانو استفاده حداکثری ار تولید داخل است همچنین وزرای نفت، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و ارتباطات و فناوری اطلاعات در چهار ماه نخست سال در کمیسیون دعوت کرده و گزارش عملکرد آنها را دریافت کردیم.

عضو کمیسیون حمایت از تولید داخل یادآور شد: در برخی از وزارتخانه ها کارهای خوبی در دست اقدام است و از توان تولیدی داخل بهره برداری مناسبی انجام می شود.

ابراهیم جمیلی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در برنامه رو در رو شبکه چهار سیما با موضوع رونق تولید با حمایت از کالای ایرانی، در توضیح اقدام موثر و روش های فرهنگ سازی برای مصرف کالای ایرانی گفت: حمایت از کالای ایرانی باید به پشتوانه حمایت از تولید محقق شود و در شرایط فعلی به حمایت از تولید داخل اهتمام داشته باشیم.

این فعل اقتصادی تصریح کرد: ابتدای سال که رهبر معظم انقلاب اسلامی نام سال را بر اساس حمایت از کالای ایرانی نامگذاری کردند، وضعیت تولید در کشور و موقعیت اقتصادی به این شکل نبود و در حال حاضر تولید در شرایط بسیار آشفته ای به سر می برد و نیازمند ساماندهی است و ما مزیت های تولیدی بسیاری داریم و به دلیل ضعف مدیریتی و تصمیم گیری هایی که به موقع انجام نگرفت و یا به صورت اشتباه بود، تولید ضربه خورد.

کمک کنیم تولید احیاء شود

جمیلی تأکید کرد: باید تلاش کنیم تولید را به همان روند قبلی ادامه دهیم و اگر تولید نداشته باشیم دچار کمبود کالا در بازار می شویم و باید به تنظیم بازار اقدام کنیم و مغایر صحبت های ابتدای سال توسط رهبری است و ما باید رو در وایستی ها را کنار بگذاریم و وضعیت تولید را بهبود دهیم چرا که کشور برای همه است و اعم از کارگر، تولید کننده و مصرف کننده و ضربه به تولید موجب لطمه به جامعه است و باید کمک کنیم تا تولید رونق بیشتر ی بگیرد و احیا شود.

خروج 25 هزار میلیاردی ارز در سه ماه گشایش ثبت سفارش

او با اشاره به آزاد شدن ثبت سفارش ها گفت: با ارز 4200 تومانی به واردات 25 هزار میلیارد ظرف سه ماه ثبت سفارش انجام شد و ارز از کشور خارج شد و و در مقایسه با سال گذشته 50 درصد بیشتر ارز تخصیص یافت و باید بررسی کنیم که چرا ما کمبود کالا داریم و در این رابطه فضا سازی می شود و باید تلاش کنیم تا مواد اولیه کارخانه ها کاهش نیابد و مواد اولیه بسیاری هم اکنون در گمرک ها داریم و ثبت سفارش ها را تمدید نمی کنند.

صادق نجفی معاون وزیر صنعت در برنامه رو در در رو شبکه چهار سیما سه شنبه شب اعلام کرد: بزرگترین نمایشگاه صنایع کوچک و متوسط 21 مرداد به مناسبت روز ملی تولید در مصلی تهران افتتاح می شود.

او که مهمان تلفنی برنامه زنده رو در رو با موضوع رونق تولید با حمایت از کالای ایرانی بود، در خصوص ایجاد کلینیک حل مشکل صنایع در همه استانها اظهار کرد: سازمان مدیریت صنعتی را مسئول این مهم کردیم و با دعوت از مشاوران در تمام شهرک ها و نواحی صنعتی امکانات خود را بسیج کردیم تا به همه واحدهای تولیدی به ویژه واحدهای کوچک و متوسط که 92 درصد از مجموع صنایع کشور را تشکیل می دهد – ایران 84 هزار واحد تولیدی دارد- کمک کنیم.

معاون وزیر صنعت در ادامه گفت: وظیفه این تیم کاری سرکشی به واحدهای تولیدی برای رفع مشکلات موجود در آن واحدهاست و این ارتباط گیری اعم از آن است که واحدها دچار مشکل باشند و یا مشکلی در مسیر تولید وجود نداشته باشد و این روش موجب می شود که از مجموع 84 هزار واحد سراسر کشور اطلاعات دقیق داشته باشیم که چند واحد در طول چند سال گذشته تعطیل شده و چند واحد کار می کند و هر کدام از واحدها با چه درصدی از ظرفیت تولید خود فعال است.

نجفی یادآور شد: با بررسی مسائل واحدهای تولیدی توسط کلینیک حل مشکل صنایع، دریافتیم که بیش از 71 درصد واحدهای ما در سراسر کشور به نوعی فعالیت دارند به نحوی که در سهم های مختلفی از ظرفیت تولید فعال هستند و در بازه ای از اعداد 10، 20، 30 تا 100 درصد ظرفیت تولید.

او به تلاش شش ماهه در ایجاد این کلینیک اشاره و اظهار کرد: برنامه ریزی انجام شده و در اواخر تیر ماه به اتمام رسید که در آن به موضوعاتی متعددی از جمله مشکلات بیمه تأمین اجتماعی، بدهی بانکی، ارز شخصی و مسائل متعدد دیگر پرداخته می شود و خوشبختانه در سه ماه گذشته 201 واحد تعطیل شده در داخل شهرک های صنعتی با شناسایی مشکلات و رفع و رجوع آنها به طور مجدد راه اندازی شد.

معاون وزیر صنعت همچنین گفت: تعدادی از واحدهای تعطیل در خارج از شهرک ها نیز راه اندازی شد و تعداد دیگری نیز در ادامه پیگیری ها راه اندازی می شود و طبق برنامه ریزی های انجام شده مقرر است 4 هزار واحد تعطیل شده را که مشکل تأمین مالی دارند از طریق تبصره 18 و اختصاص 4 هزار میلیارد تومان مشوق های سازمان صنایع کوچک مجدد به مدار تولید بازگردانیم.

نجفی ادامه داد: به علاوه یارانه ای که وزارت صنعت از طریق وزارت کار در اختیار 8 بانک قرار می دهد و سود 10 الی 14 درصدی شامل آن تسهیلات است با کاهش 2 الی 3 درصدی که وزارت صنعت متقبل آن است موجبات تشویق واحدهای تولیدی برای فعالیت مجدد است.

او در مود حمایت از واحدهای تولیدی مناطق محروم و شهرهای با جمعیت کمتر از 10 هزار نفر نیز گفت: طبق توافق با آقای ربیعی وزیر کار و آقای منصوری مقرر شد واحدهای تولیدی که در کنار روستاها و در شهرک های صنعتی وزارت صنعت واقع هستند نیز با تخفیف 6 و 4 درصدی تسهیلات مواجهه باشند و تعداد بسیاری از تسهیلات را پرداخت کردیم و تلاش است تا تسهیلات به سمت واحدهای تولیدی و صنعتی در جوار روستاها سوق یابد.

معاون وزیر صنعت به اهمیت توسعه واحدهای تولیدی بر اساس جمع آوری و معرفی محصولات آنها پرداخت و گفت: مهم است تا به روشی بتوانیم واحدهای تولیدی را در کنار یکدیگر قرار دهیم و روز گذشته با رونمایی از سایت فکوک ارتباط واحدهای تولیدی به صورت B2B فراهم شد تا مشخص باشد در کشور هر واحد تولیدی چه کالایی را و با چه مشخصاتی تولید می کند و این موضوع یکی از مشکلاتی بود که واحدهای تولیدی در کلینیک حل مشکل صنایع استان خود مطرح کرده بودند به نحوی که واحد تولیدی برای رفع نیاز خود بخشی از محصولات و کالای مورد نیاز را وارد می کرد و از تولید آن در داخل کشور اطلاع نداشت.

نجفی در ادامه عنوان کرد: در دلیجان و در زاویه استان مرکزی واحد تولیدی داریم که در دنیا دومین واحدی است که تجهیزات مربوط به کولدرد را تولید می کند و تولید کنندگان فولاد با اطلاع از این مهم به سراغ این واحد تولیدی آمدند همچنین الیاف شیشه ای که هزینه 500 میلیون دلار واردات این محصول به داخل کشور بود و با هماهنگی و انتقال تکنولوژی از آلمانی ها و طی دوره آموزشی حدود سه ماه است که به صورت آزمایشی تولید دارد و نیاز کشور را تأمین می کند.

هزینه قاچاق را بالا ببریم

فولادگر همچنین در مورد واردات بی رویه کالا و قاچاق کالا و لطمه های آن به کالای ایرانی گفت: مسیر قانونی مبارزه با قاچاق کالا است و حاکمیت بر آن اهتمام دارد و برخورد سلبی قاطع قانونی انجام می شود و باید زمینه های قاچاق کالا را از بین ببریم و شرایط ایجابی را فراهم کنیم و مصرف کننده ما باید توان رقابت با کالای وارد شده را داشه باشد و مصرف کننده به نحوی مشوق کالای ایرانی باشد که در بازار نابرابر با نرخ کمتر کالای قاچاق را خرید کند و در برخی از حوزه ها قاچاق کالا بیشتر است و نیاز و مصرف مردم هم بیشتر است و باید در این حوزه ها موانع تولید رفع شود و هزنیه قاچاق بالا رود و اشتغال ایجاد شود تا به سوی فعالیت قاچاق نروند.

نرخ ارز واقعی نیست و باید برابر شود

او در مورد اشتغال در مرزها برای مهار قاچاق عنوان کرد: برخی از واحدهای کوچک با اولویت در مرزها، حاشیه ها و روستاها فعال شده اما باید توجه داشت که قیمت ارز واقعی نیست و اگر در موضوع نرخ برابری ارز اقدام شود در برخی از مواد مانند سوخت دیگر قاچاق اتفاق نمی افتد و قیمت های فعلی ارز حبابی و ناشی از شرایط سیاسی و اجتماعی و اقتصادی است و با وجود تلاش دولت، در برخی از تصمیم گیری ها دچار شتابزدگی بود و با مشورت کارشناسی انجام نشد مانند تصمیم در نرخ ارز در 21 فروردین که موجب افزایش نرخ ارز شد.

دولت فقط در سه حوزه اساسی ارز تخصیص دهد

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران پیشنهاد کرد: دولت نباید در همه کالاها دخالت کند و آنچه مهم است امنیت غذایی، دارو، بهداشت و سلامت و همچنین تأمین مواد اولیه تولیدی ها نیازمند تخصیص ارز هستند و اگر در اولویت دولت قرار بگیرد در حالیکه کدام کشور ظرف چندماه 260 میلیون دلار ارز به واردات موبایل اختصاص می دهند و با وجود مشکلات کشور هنوز ارز مسافرتی پرداخت می کنیم و لازم است دولت جز سه حوزه اساسی ارز را آزاد کند تا به تولید کشور کمک شود و دخالت دولت به حداقل برسد و راه حل واگذاری است.

آمادگی کار سه شیفته تولید کننده ایرانی برای تنظیم بازار

رحمانی نیا تولید کننده لوازم خانگی در ادامه برنامه در ارتباط تلفنی پیرامون ستاد احتکار و اختفاء که در وزارت صنعت تشکیل شده و همکاری واحدهای تولیدی، اظهار کرد: التهاباتی که در بازار ایجاد شد، موجب شد تا با دولت همکاری کنیم، لوازم خانگی پارس از بزرگترین واحدهای تولید داخل است و من در روز گذشته نامه ای به وزیر صنعت نوشتم و از مشکلات تولیدی پارس عنوان کردم که از تمام ظرفیت کارخانه استفاده نمی شود در حالیکه برای تنظیم بازار می توانیم با افزایش شیفت روزانه 1000 دستگاه لوازم خانگی را تولید کنیم و به بازار روانه کنیم.

او گفت: نیازمند حمایت دولت به ویژه در بخش سرمایه در گردش هستیم، حتی ما تسهیلات بلند مدت نمی خواهیم و در بازه 3 ماهه که توان تولید را افزایش دهیم و یا از ما پیش خرید کنند تلاش خواهیم کرد تا کمبود بازار جبران شود.

این تولید کننده داخلی در رابطه با اجرای قانون استفاده حداکثری از تولید داخل توضیح داد: یکی از مشکلات دولت این است که به تولید داخل چندان اعتماد نمی کند و باید بین تولید داخل و برند ایرانی تفاوت قائل شد و در شرایطی که ذائقه مصرف کننده به سمت مصرف تولیدات خارجی است باید قانون حداکثری درست اجرا شود و تا کنون اجرا نشده است.

فصل احیای کالای ایرانی است

جمیلی در پایان روند کند نوسازی صنایع را مربوط به سوء مدیریت خواند و افزود: اگر بشود با حمایت واقعی انگیزه های حمایت از کالای ایرانی را بالا ببریم و از فرصت فعلی به نفع کشور استفاده کنیم به خودی خود بسیاری از رقبای خارجی حذف می شوند چرا که تفاوت قیمت مردم را به سمت استفاده از تولید داخل سوق می دهد و با ارتقاء کیفیت تولید می توان مصرف کننده را راضی و نگاه او را تغییر داد و باید جلوی رانت ارز را برای واردات کالا گرفت و در حال حاضر موقعیت احیای کالای ایرانی فراهم است.

مشکلات تولید پایش می شود

عضو کمیسیون حمایت از تولید داخل بهبود فضای کسب و کار را عامل مهمی در رونق تولید کالا دانست و بیان کرد: از مجلس هفتم مسیری را آغاز کردیم تا فضای کارآفرینی مساعد شود و این مهم پیش نیاز واگذاری ها در اصل 44 بود و سیاست ها درست بود باید روش ها را بعتر انجام می دادیم و الان 28 مولفه محیطی کسب و کار مورد پایش فضای کسب و کار توسط سه اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف در اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار توسط بررسی می شود و رنکینگ جهانی با وجود بهبود بر اثر رشد رقبا چند پله نزول کرد.

فولادگر تأکید کرد: باید قوانین مزاحم برداشته شود و قوانین خوبی نیز تصویب شده و سهولت کسب و کار را مرتب رصد می کنیم و مولفه های محیطی را نیز مرتب رصد می کنیم تا مشکلات را بر اساس موقعیت های مختلف شناسایی و رفع کنیم.

سید مهدی حسینی تهیه کننده برنامه رو در رو کاری از گروه سیاسی شبکه چهار سیما را بر عهده دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها