با علیرضا بدیع، شاعر حبسیه‌های یک ماهی

شعر از بچگی در من بود

علیرضا بدیع، متولد یکی از روزهای سال 1364 در شهر نیشابور است. شعر می‌گوید، ادبیات خوانده و مجری صدا و سیما نیز است.
کد خبر: ۱۱۵۶۶۳۹

بدیع برخلاف کودکیاش که بهخاطر کارمندبودن مادر و پدرش با چوبکبریت روی نقش و نگارهای فرش، خانه و آدمک میساخته، حالا اهل طبیعتگردی و گشتو گذار است؛ طوری که اگر یک روز هم فرصت پیدا کند تا سد لتیان تهران میرود تا آب و هوایی تازه کند. او میگوید، شعر از بچگی در او بوده است. طوریکه در کودکیاش یکی از اشعار شاملو را به اسم خودش برای پدرش خوانده، اما خواهرش با آوردن کتاب «هوای تازه» از داخل کمدش دستش را رو کرد! اولین بیتش را دوران راهنمایی در زنگ انشاء به تاثیر از بیت ملکالشعرای بهار اینطور گفته: «ای دیو سپید پای در رود/ ای گنبد گیتی ای بینالود» که بسیار تشویق و باعث شد جدی بگیرد.

علیرضا بدیع، مؤلف مجموعه شعرهایی به نامهای حبسیههای یک ماهی، از پنجرههای بیپرنده، گنجشکهای معبد انجیر، چله تاک، همواره عشق (گزیده صد شعر عاشقانه معاصر)، ماه و ماهی را منتشر کرده است.

موسیقی

در آهنگ «کبوتر» از زندهیاد مازیار ـ که از فاخرترین صداهای خوانندگان پاپ کشور را داشت ـ همه چیزش سرجایش است. این آهنگ تنظیمهای بینظیر و خوبی دارد. مازیار از آگاهی و بینش بالایی برخوردار بود. نوع ترکیب، دقت و ظرافت در کلام یا اگر نیاز بوده سوز در صدا را بدرستی اجرا میکرد.

توضیحات تکمیلی

مازیار با نام اصلی عبدالرضا کیانینژاد متولد 1331 در بابل و خواننده پاپ ایرانی بود که در سال 1376 بر اثر سکته قلبی و مغزی درگذشت.

از آثار او میتوان به آهنگهای کبوتر، ماهیگیر، شهید و ایران ایران اشاره کرد. آهنگ کبوتر با ترانهسرایی و آهنگسازی جهانبخش پازوکی و تنظیم ناصر چشمآذر یکی از آهنگهای بهیاد ماندنی مازیار است.

تئاتر

تئاتری به نویسندگی و کارگردانی امیرعلی نبویان را پیشنهاد میکنم: «تناسخ 3 تا 35 تومن»

توضیحات تکمیلی

در خلاصه این نمایش آمده: «خداوند فرموده که هر موجودی فقط یک بار حق زندگی دارد و تناسخ خیالبافی است. با اجازه حضرت باریتعالی میخواهیم حدود یک ساعت خیال ببافیم.»

هومن حاجیعبداللهی و بهار نوروزپور بازیگران آن هستند. این نمایش در تماشاخانه پالیزدار از 27تیر تا 26 مرداد ساعت 20:00 به اجرا در میآید.

کتاب

اوقات فراغتم را بیشتر با خواندن کتاب پر میکنم. فهمیدن شرح کتاب برایم لذت دارد. «داستان من و شعر» که اتوبیوگرافی نزار قبانی است با ترجمه غلامحسین یوسفی و شاگردش یوسف حسینبکار از سوی انتشارات توس منتشر شده است. نزار قبانی در این کتاب از روزهای تولد تا آخرین روزهای عمرش را روایت کرده است. «داستان من و شعر» فصلهای مختلفی دارد که از این بین میتوانم به فصلهای وطن، زن، سیاست، شعر و عشق اشاره کنم.

توضیحات تکمیلی

در این کتاب میخوانیم نزار قبانی از روزگار دانشآموزی به فرهنگ و ادبیات فرانسوی معرفت پیدا کرد. بعد طی 21 سال کار در وزارت خارجه سوریه، در بسیاری از نقاط جهان اقامت گزید. چند زبان غربی را آموخت و در آثار ادبی آنها غور کرد. از فرهنگ هر قوم بهرهها گرفت و فکر و دیدش وسعت یافت. اما با همه برخورداری از معارف و ادبیات غرب، شرقی و عرب باقی ماند و این نکتهای است باریک که شاعر و هنرمند باید از رگ و ریشه به منش و فرهنگ و مرزوبوم خویش پیوسته بماند تا آثارش اصالتی داشته باشد.

فیلم

چند شب پیش فیلمی در ژانر جنایی دیدم به اسم «رؤیای مرگ». من خیلی راحت توانستم ارتباط بگیرم.

توضیحات تکمیلی

آرزوی مرگ یا death wish داستان فرانک کرسی، پزشکی است که پس از حادثهای که برای خانوادهاش پیش میآید مثل یک پارتیزان لباس عوض میکند و تبدیل به شبگردی برای مبارزه با جرم و جنایت میشود. کارگردان این فیلم الی راث و بازیگران آن بروس ویلیس، دین نوریس و وینسنت د اُنوفریو هستند.

سفر

اگر بخواهم به اندازه یک روز هم بروم جایی،«جنگل ابر» شاهرود را انتخاب میکنم. قبلا رفتهام، اما دوست دارم باز هم بروم.

توضیحات تکمیلی

جنگل ابر در استان سمنان و در 45 کیلومتری شمال شرق شاهرود و در جوار روستایی به نام ابر واقع شده و در کنار مناطق بکر کویری از جاذبههای مهم گردشگری و طبیعتگردی این استان محسوب میشود. در حرکت به سمت این منطقه، دشتها به آرامی از حال و هوای کویری خارج میشوند.

شیما آشتیانی

خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها