نحوه رفتاربرخی مقامات دولتی را در شبکه اجتماعی توییتر بررسی کرده ایم؛

«مقام مسئول» مجازی

شبکه‌‌های اجتماعی فرصتی برای مطالبه‌گری و پاسخگویی را فراهم کرده و حضور چهر‌ه‌های منتسب به دولت‌ها در این فضاها بستری برای پاسخگویی و گفت‌وگو را ایجاد کرده است. اتفاقی که در شبکه‌های اجتماعی به دلیل حضور مردم روی می‌دهد و می‌توان بدون ترس از تهدیدهای جانی و امنیتی برای چهره‌های نظام، پاسخگوی مطالبات مردم بود. مطالباتی که تنها پاسخگو بودن می‌تواند التیامی باشد بر زخم‌های مردم که البته همین ابزار هم آنطور که باید باب گفت‌وگو را باز نکرده و تنها بستری برای ارائه گزارش کار بوده است. به همین بهانه و با توجه به التهابات اخیر بازار ارز و مشکلات عدیده معیشتی مردم، سراغ حساب‌های کاربری برخی چهره‌های دولت دوازدهم رفتیم و مروری بر حضور آنها داشته‌ایم.
کد خبر: ۱۱۵۶۵۵۳

2 هفته سکوت

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران با 677 هزار دنبالکننده در توییتر حضور دارد و مطالبی را مننتشر میکند. اما طی دو هفته اخیر هیچ پیامی منتشر نکرده و آخرین پیامی که نوشته در رابطه با قهرمانی تیم ملی جوانان وزنهبرداری در جهان بوده و تبریکی برای کادر فنی و مدیریتی تیم ارسال کرده بودند. این در حالی است که تا پیش از این حضور نسبتا منظمی در شبکههای اجتماعی داشته و اتفاقات را در این صفحه بازنشر میداده است.

این روزها در پی سکوت دولت در برابر اتفاقات بازار ارز توییتی منسوب به او در رابطه با بازنگشتن به سالهای 84 تا 92 دست به دست میشود و زمینه شوخی و طنز کاربران را فراهم کرده است.

هست ولی کم

اسحاق جهانگیری معاون اول دولتهای یازدهم و دوازدهم حسابی در توییتر دارد ولی با 132 هزار دنبالکننده فعالیت جدی نداشته و به طور میانگین ماهانه یک توییت منتشر میکند و آخرین توییت او مربوط به هفته قبل است و توییت قبل از آن مربوط به ماه می است که در رابطه با فشارهای آمریکاییها بوده است.

? Whats happening

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه در دولتهای یازدهم و دوازدهم مشهورترین چهره دولتی ایران در فضای مجازی به خصوص توییتر است. او یک میلیون دنبالکننده بسیاری از پیامهای خود را به دنیا مخابره میکند اما نکتهای که درباره توییتهای او وجود دارد زبان مطالبش است. او به زبان انگلیسی توییت میزند و نشان میدهد چندان برای مخاطب ایرانی خود برنامهای ندارد و زبان رسمی خود را بنا به هر دلیلی کنار گذاشته است. در حالی که با نگاهی به صفحه شخصی نخستوزیر رژیم صهیونیستی شاهد توییتهایی به زبان عبری هستیم. او در توییتهایش بنایی برای پاسخ دادن ندارد و تنها پیام مخابره میکند.

وزیر شفاف

محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت با قریب به 6000 دنبالکننده فعالیت منظمی دارد. آخرین توییت او در رابطه با نحوه پیشفروش یک مدل خودرو بوده و دستوری که به مرکز روابطعمومی وزارتخانه برای شفافیت موضوع داده شده است.
علاوه بر این به منشنهایی که سوالاتی از او پرسیدهاند پاسخهایی میدهد و باید او را یکی از وزرای پاسخگو نامید. این وزیر دولت دوازدهم با هشتگهای «شفافیت» و «گزارش به مردم» توییتهای را منتشر میکند و تلاش میکند خود را وزیری پاسخگو نشان
دهد.

توییت بیانیهای

حساب کاربری توییتر دولت (پاد - پایگاه اطلاعرسانی دولت جمهوری اسلامی ایران) هم با 26 هزار دنبال‌‌کننده درگاهی برای اعلام اتفاقات در دولت است. این حساب در آخرین موضوعات خود به میزان صادرات کالاهای ایرانی و کشورهایی که بیشترین خرید را داشتهاند اشاره کرده است. با توجه به اینکه این حساب فعالیت روزانه و چشمگیری دارد اما در رابطه با وضعیت دلار و نوسانات آن طی روزهای اخیر تنها اطلاعیهای از بانک مرکزی را بازنشر داده است.

سخنگوی غیرفعال

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت است که در فضای مجازی با 5000دنبالکننده فعالیت میکند. آخرین توییت او گزارشی از جلسه با شهردار تهران است که هفته قبل منتشر شده است. نوبخت یکی از جمله چهرههایی بوده که به عیادت جمشید مشایخی رفته و عکسی با او در صفحهاش منتشر کرده است. او با وجود اینکه سخنگوی دولت است اما در صفحهاش بنایی بر پاسخگویی ندارد و پاسخی از او در واکنش به مخاطبان
دیده نمیشود.

از پاسخ مانده!

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی 31 هزار دنبالکننده دارد و پیش از تصدی پست وزارت در فضای توییتر فعال بود. او در موضوعات مختلف فرهنگی توییت مینویسد و گاهی توییتهایش حاشیهساز میشود. مشهورترین توییت او در ماجرای درگذشت آیتا... هاشمیرفسنجانی است که با عبارت «از پاسخ میمانم» به پایان میرسید و تبدیل به سوژه یک فعالان و کاربران فضای مجازی شد.

وزیر پاسخگو

سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش یکی از پاسخگوترین چهرههای دولتی است. او با 12 هزار دنبالکننده علاوه بر اینکه فعالیت منظمی دارد به منشنها و مشکلات پاسخ میدهد و در صورت لزوم توضیحاتی مینویسد. لحن مودبانه و البته همدلانه در پستهای او دیده میشود و به نظر میآید از موضع بالا به پایین نگاه نمیکند. هشتگ «گزارش به مردم» پیش از یک سالگی دولت هم آخرین موضوعی است که او در صفحهاش به آن پرداخته است.

وزیر جوان توییتر

محمدجواد آذریجهرمی با 65 هزار دنبالکننده فعالیت چشمگیری دارد و هرچند به اندازه وزیر آموزش و پرورش پاسخگو نیست اما نحوه تعامل او این تصور را ایجاد میکند که بسیار پاسخگوست در صورتی که واقعیت این نیست. او از اتفاقات و برنامههایی که مشغول به آنهاست و دنبال میکند توییت میزند.

او به منشنها پاسخ میدهد اما کاملا هوشمندانه و جزئی مثلا به منشن یک فعال فناوری اطلاعات در مورد هدیهای که به وزیر داده بوده پاسخ داده در صورتی که موضوعات کلان کمتر در پاسخها دیده میشود.

رئیس کل سابق!

ولیا... سیف رئیس پیشین بانک مرکزی هم تا پیش از استعفا در توییتر فعالیت میکرد. او با 4700 نفر دنبالکننده اقدامات خود را به نظر مخاطبان میرسانده است و در آخرین توییت از اعتماد دولت به خود قدردانی کرده بود. او برخورد با موسسات مالی غیرمجاز! را دستاورد دوره مدیریتی خود توصیف کرده است.

معاون 103 هزار تایی

معصومه ابتکار، معاون رئیسجمهور در امور زنان و خانواده با 103 هزار دنبالکننده نیز از چهرههای فعال دولت در توییتر است. او تا حدودی به موضوعات پاسخ میدهد و تلاش میکند موضوعات مرتبط با حوزه مسئولیتش را در صفحه شخصیاش بازتاب دهد و پیگیری کند.

نماینده مردم در توییتر!

محمدرضا عارف، سرلیست فهرست امید در انتخابات مجلس از تهران و رئیس فراکسیون امید با 34 هزار دنبالکننده هم در توییتر فعال است.

او در آخرین توییت به موضوع بحران آب و تهدیدهای زیست‌‌محیطی اشاره کرده است. ولی به عنوان یک نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی طرح مشکلات مردم در توییتهایش دیده نمیشود، آخرین توییت او هم مربوط به هفته قبل است.

با مرور صفحه شخصی برخی از چهرههای منسوب به دولت غیر از آنهایی که طی روزهای اخیر موضوعاتی را منتشر کرده که اغلب بیربط به موضوع داغ این روزها بوده باقی مدتی است سکوت کرده و سکوت توییتری را بر سخن گفتن ترجیح دادهاند.

حسام آبنوس

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها