با دکترمحمد رضا فرتوک‌زاده، فوق‌تخصص قرنیه چشم

سلامت بینایی در سالمندی

چرا تشخیص رنگ در سالمندی مشکل می‌شود‌؟
کد خبر: ۱۱۵۶۲۸۰

عدسی در افراد جوان شفاف است وقتی سن بالا میرود آرام آرام ضخیم میشود و رنگش به زردی میگراید. به همین دلیل برای سالمند تشخیص رنگ سفید و زرد مشکل میشود و اشیای سفید را کمی زرد میبیند. تشخیص بین سبز و آبی هم مشکل میشود. این افراد توپ سبز و توپ آبی را هنگام ورزش کردن نمیبینند. از این مهمتر تشخیص رنگ داروهاست. رنگ داروها درطیف سبز و آبی و طیف سفید و زرد اشتباه میشود. تشخیص رنگ بنفش از سبز و قهوهای تیره از خاکستری مشکل میشود. همچنین کاهش نور توانایی سالمند را در تشخیص رنگها کاهش میدهد. پس باید محلی که قرص، دارو و لباسها را میگذارد نور خوبی داشته باشد.

علت اینکه سالمندان هنگام مطالعه دچار آبریزش از چشم میشوند و با استراحت بهبود مییابند، چیست؟

این عارضه به علت خشکی چشم ناشی از سالمندی است. این افراد هنگام مطالعه، نگاه کردن به تلفن همراه و تلویزیون چشم را باز نگه میدارند و پلک نمیزنند. خشکی چشم این مواقع خود را نشان میدهد. برای این افراد اشک مصنوعی توصیه میشود که اگر خوب نشدند از خونشان نمونه میگیریم و در آزمایشگاه روی آن کارهایی انجام میدهیم و به جای اشک مصنوعی از آن استفاده کنند.

آیا مصرف آب هویج در سالمندان مفید است؟

بله، تغذیه تاثیر زیادی دارد بویژه سالمندان که به علل مختلف ازجمله تهوع، دلدرد، ناتوانی در جویدن، ناتوانی در تهیه و آمادهسازی غذا دریافت تغذیهایشان کم است. هویج، سبزیجات تازه و میوه تازه برایشان مفید است. انگور یاقوتی، آلبالو، گیلاس، توت سیاه و شاهتوت نیز برایشان مفید است.

آیا میتوان از بیماری لکه زرد موجود در چشم خودداری کرد؟

بله، البته باید از دوران جوانی و میانسالی از اشعه UV با استفاده از عینک آفتابی و کلاه لبهدار پرهیز شود. همچنین پرهیز از رفتن به بیرون در ساعت 10 تا 14 مصرف خوراکیهای آنتیاکسیدان و مصرف ویتامین و مکملهای مورد نیاز سالمندی ضروری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها