حاشیه‌نشینان به امکانات درمانی دسترسی ندارند

نقره‌داغ در مطب

نبود کلینیک‌های تخصصی و فوق‌تخصصی در حومه پایتخت، باعث شده مردم این مناطق که از اقشار محروم و کم برخوردار جامعه هستند، مجبور شوند به مطب پزشکان بخش خصوصی مراجعه کنند.
کد خبر: ۱۱۵۶۰۹۰

نبود کلینیکهای تخصصی و فوقتخصصی در حومه پایتخت، یکی از مشکلات مردم این مناطق است که آنها را مجبور میکند در وقت بیماری، سراغ پزشکان متخصص مطب دار بروند. مطبهایی که هر چند نرخ ویزیت خود را کمتر از مطبهای شهر تهران تعیین میکنند، اما پرداخت همین ویزیتها هم برای افرادی که از طبقه کارگر و محروم جامعه هستند، با مشکل همراه است.

به گزارش مهر، امکانات بهداشتی و درمانی در مناطق حومه پایتخت، متناسب با نیازها و جمعیت ساکن در این قبیل مناطق نیست. بهطوری که در شهرستان اسلامشهر که جمعیتی بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر دارد، از بیمارستان دولتی خبری نیست و تنها شاهد مرکز جامع سلامت هستیم که تکافوی منطقه را نمیدهد. این شهرستان که اکثریت ساکنان آن از طبقه کارگر و محروم جامعه هستند، یک بیمارستان تامین اجتماعی دارد و خبری از کلینیکهای تخصصی و فوقتخصصی نیست.

ویزیت با نرخ مصوب

احمد همتی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، درباره وضعیت نرخ ویزیت در مطب ها، میگوید: تعیین نرخ مصوب و تعرفه قانونی اخذ ویزیت از بیماران راهبرد بسیار مهمی برای تعیین نرخ ویزیت است، بنابراین تمام پزشکان باید تنها بر پایه نرخ مصوب قانونی بهای ویزیت را از بیماران دریافت کنند. وی میافزاید: بازرسان وزارت بهداشت و درمان و سازمان نظام پزشکی بر نرخ ویزیت دریافتی پزشکان نظارت جامع دارند و از همین رو پزشکان تنها اجازه دارند بر حسب تعرفههای قانونی بهای ویزیت را از بیماران دریافت کنند و در غیر این صورت بهای دریافتی از بیماران قانونی نیست.

همتی معتقد است؛ اندک پزشکانی که تعرفههای غیرقانونی اخذ میکنند میبایست تحت کنترل قرار بگیرند تا مردم نسبت به پزشکان در کشور بدبین نشوند و این در حالی است که دیرکرد در پرداخت هزینه دارو و تجهیزات پزشکی به بیمارستانها در طرح تحول سلامت مبنی بر اینکه پس از مراجعه بیمار به بیمارستان میبایست تمام خدمات دارویی بیمار در بیمارستان را پوشش بدهد، نباید با این مشکلات، دچار خدشه شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، ادامه میدهد: یکی از راهبردهای اساسی برای پایداری خدماترسانی بهینه دارو به بیماران در بیمارستانها را باید در پرداخت مستقیم بهای دارو و تجهیزات پزشکی به کارخانهداران جستوجو کرد تا کارخانههای داروسازی رونق مالی پیدا کنند و بتوانند خواستهای بیمارستانها را به بهترین شکل ممکن خدماترسانی کنند.

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس، با بیان اینکه کنترل نرخ ویزیت مطبها راهکاری برای جلوگیری از بدبینی به جامعه پزشکی است، میگوید: پایداری طرح تامین دارو بیمار در بیمارستانها با تقویت کارخانههای داروسازی عملیاتی میشود.

سحرخیزی برای درمان

اغلب ساکنان مناطق حاشیه نشین و حومه تهران، از طبقه کارگر و حقوقبگیر کارخانجات و شرکتهای دولتی هستند که تنها دلخوشی آنها، دفترچه بیمه تامین اجتماعی است که در ایام ناخوشی و بیماری، به داد آنها برسد. این در حالی است که شهرستان ۵۰۰ هزار نفری اسلامشهر، یک بیمارستان دارد و از کلینیک خبری نیست. یک کلینیک در منطقه چهاردانگه وجود دارد که اهالی اسلامشهر میبایست برای استفاده از خدمات این کلینیک، صبح زود آنجا باشند. به گفته برخی از ساکنان اسلامشهر، این کلینیک از امکانات و خدمات کافی برخوردار نیست و همواره مجبورند به کلینیکهای بخش خصوصی بروند. یکی از همین شهروندان اسلامشهری برای مشکل گوارش نزد یک پزشک متخصص رفته که ویزیت او ۵۰ هزار تومان بوده است. او میپرسد: چرا باید هم حق بیمه بدهیم هم پول ویزیت؟ او معتقد است: این دفترچه بیمه به هیچ دردی نمیخورد، وقتی حتی کلینیک تامین اجتماعی، یک سونوگرافی ندارد. این شهروند اسلامشهری ادامه میدهد: ۵ صبح باید برویم نوبت بگیریم که مثلا میخواهیم دکتر برویم. در همین حال، موضوع تاسیس کلینیکهای ویژه یکی از برنامههای وزارت بهداشت بوده که تلاش کرده با تجمیع خدمات درمانی در این مراکز، به ارائه خدمات به مردم بپردازد. اما، بررسیها نشان میدهد در منطقه اسلامشهر، تنها یک مرکز جامع خدمات سلامت وجود دارد که امکانات آن در حد پزشک عمومی و ماما است.

جمشید کرمانچی، مشاور معاون درمان در امور بیماریهای وزارت بهداشت، با بیان اینکه توسعه کلینیکهای ویژه دنباله روی مبحث ارتقای ویزیتها است، میگوید: یکی از هشت برنامه اصلی طرح تحول سلامت، برنامه ارتقای کیفیت ویزیت بوده است. در این برنامه سعی شده تا برای تمام مردم در اقصی نقاط کشور دسترسی ایجاد شود که توسط متخصص و فوقتخصص ویزیت شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها