سیبل متحرک اسرائیلی‌ها آمده بود روی آنتن زنده آن هم وسط جنگ و زمانی که موساد دربه‌در دنبالش می‌گشت.
کد خبر: ۱۱۵۵۹۴۹

داشت در قاب تلویزیون، زنده و مستقیم هدف قرار دادن ناوچه جنگی اسرائیل را وعده میداد. هنوز جوهر جملات دبیرکل حزب‌ا... لبنان روی خروجی رسانه‌ها خشک نشده بود که سر جنگی 160 کیلوگرمی موشکی که از ساحل شلیک شده بود با سرعتی نزدیک به سرعت صوت به ناوچه اسرائیلی برخورد کرد و شعله انفجار در تاریکی شب بالا کشید! همه بهت‌شان زده بود. اسرائیلی‌ها گفتند رادار ناوچه خاموش بوده ولی چه کسی باور می‌کند یک ناوچه جنگی در شرایط کاملا جنگی که به ساحل دشمن نزدیک شده، رادارش خاموش باشد. ارتش اشباح دوبار کار خودش را کرده بود.

نور علیه ساعر

هرچند اطلاعات دقیقی در دست نیست که چه موشکی به جان ناوچه اسرائیلی افتاده با این حال بعضی گمانه‌زنی‌های غیررسمی حاکی از آن است که احتمالا این کار، کارِ نسخههایی شبیه «نور» بوده است. یک کروزِ ساحل به دریا با برد مفید حدود 170 کیلومتر. نسخههای ارتقا یافته آن هم همین الان که شما
در حال خواندن این سطرها هستید در ســـــواحل دریای‌عمان و خلیـــــج‌فارس، چهارچشمی وظیفه حراست از مرزهای دریایی ایران را به عهده دارند. سوای اینکه این موشک موفق شد مُچ ساعر اسرائیلی را بخواباند موفق شده بود از میان تورهای مختلف مخابراتی و جنگ الکترونیکی ناوچه اسرائیلی با موفقیت عبور کند و خود را به عرشه آن برساند. دستکم گرفتن تواناییهای زرادخانه حزبا... و موشکهای ایرانیاش، کار دست اسرائیلیها داده بود.

هیچوقت یک ایرانی را دستکم نگیر!

این اولین بار نبود که ایرانیها و متحدان آنها را دستکم گرفته بودند. جنگ لفظی اخیر مقامات آمریکایی که ابتدا با واکنش رئیسجمهور روحانی مواجه شده بود تا اینجا با واکنش تند یکی از مقامات نظامی ایران روبهرو شده. قاسم سلیمانی بعد از حسن روحانی، دومین مسئولی بود که ترجیح داد بهعنوان یک سرباز، پاسخ تندخوییهای توییتری رئیسجمهور ایالات متحده را بدهد. ژنرال بلندپایه ایرانی لابهلای حرفهایش خطاب به ترامپ گفته بود ما از آنچه فکر میکنید به شما نزدیکتریم و شبی نیست که بدون فکر کردن به شما بخوابیم. سلیمانی هنوز یادش بود همکارانش در اواسط دهه 60 توانسته بودند با دستان خالی جلوی ناوگان آمریکاییها قد علم کنند. احتمالا او هنوز پیام فرمانده عملیات میدانی نیروهای ایرانی را در خلیج فارس از یاد نبرده که همزمان با شلیک کاتیوشا به سمت ناوگان دشمن با زبان فارسی و لهجه جنوبیاش خطاب به آمریکاییها فریاد میزد: «یادِتون بِمونه! یادِتون بمونه که دیگه نِیاید خِلیجِ فارسحالا ظاهرا رئیسجمهور ایالات متحده در این روزها دوباره ایرانیها را دستکم گرفته که زبان به تهدید باز کرده است با این تفاوت که امروز، دست ایرانیها پُرتر از 30 سال پیش است. همین هم باعث شده دیپلمات ایرانی با جرات بگوید هرگز یک ایرانی را تهدید نکن! شاید بد نباشد که وسط این رجزخوانیها، نگاهی بیندازیم به دستان بلندمان در دفاع از منافعمان در منطقه.

سجیل در مصاف پاتریوت

در راهبرد دفاعی نظامیان و سیاسیون ایرانی، تهدید ایران توسط مقامات ایالات متحده یا مقامات اسرائیلی همیشه به چشم یک تهدید مشترک از هر دو طرف ارزیابی شده است. برای همین هم در راهبرد دفاعی ایرانیها، اسرائیل گروگان اصلی آنها برای هر نوع برخورد نظامی برای آمریکاست. به همین جهت هم بخش قابل توجهی از توسعه زرادخانه نظامی متعارف ایران ناظر به هدفی طراحی شده که 2000 کیلومتر آن سوتر از مرزهای غربی ایران قرار گرفته: سرزمینهای اشغالی! سجیل، سریعترین بالستیک ایرانی است که برای استفاده در موج اول حملات به اهداف آمریکایی - اسرائیلی طراحی شده. این دست بلندِ ایرانی قادر است کلاهک انفجاری یک تنی خود را به اهدافی تا عمق 2500 کیلومتری منتقل کرده و روی هدف فرود آورد.

این غول 26 تنی درمرحله نهایی اصابت به هدف با سرعت باورنکردنی متوسط 14 برابر سرعت صوت روی هدف فرود میآید. سرعتی که شانس رهگیری و انهدام آن را توسط سامانههای ضدموشکی کاهش میدهد. سجیل قادر است در زمانی کمتر از 5 تا 6 دقیقه خود را به اسرائیل برساند. او را میتوان یکی از امیدهای ایران برای درهم شکستن سامانههای ضدموشکی دانست. سامانههایی که عمدتا از نوع پاتریوت است و حراست از آسمان پایگاههای اسرائیلی و آمریکایی را در منطقه به عهده دارد. سجیل به دلیل سوخت جامدش قادر است در کمتر از 15 دقیقه آماده شلیک شود. به همین دلیل هم در موج اول دفع تجاوز خارجی مورد استفاده قرار میگیرد تا در ادامه، شهرکهای موشکی زیرزمینی با موشکهای سوخت مایع آماده شلیک شوند.

ارباب تنگهها

شاید برایتان جالب باشد که بدانید این اعتماد به نفس که مقامات ایرانی مدام تاکید میکنند «امنیت در خلیج فارس یا برای همه است یا هیچکس» از کجا آمده است. ایرانیها در خلیج فارس و تنگه هرمز قابلیتهای دفاعی زیادی دارند. بعضی از این قابلیتها به ساحل بیش‌از هزار کیلومتری آبی آنها در این منطقه سوقالجیشی برمیگردد که از مهمترین تنگههای دنیا و به عبارت بهتر «ارباب تنگههای دنیا» در آن قرار دارد و بخشی هم به سختافزارهای نظامی که برای دفاع از خودشان در اختیار دارند. موشک خلیج فارس یکی از اینهاست.

یک بالستیک 300 کیلومتری سوخت جامد که از مخوفترین بالستیکهای کوتاهبرد جهان هم محسوب میشود، خوراک اصلیاش هم ناوها و شناورهای فرامنطقهای است که در خلیج فارس و دریای عمان وول میخورند. «خلیج فارس» ارتقا یافته سری موشکهای «فاتح ـ 110» از دقیقترین بالستیکهای ایرانی است؛ موشکی که حرف و حدیثهایی هم در مورد مسلح شدن بعضی از متحدان منطقهای ایران از جمله حزبا... به آن وجود دارد.

از آنچه فکر می‌کنید به شما نزدیک‌تریم!

شاید جالب باشد که بدانید آمریکاییها در اطراف ایران حدود هشت پایگاه مهم دارند. از پایگاه هوایی ـ ترابری در عمان (960 کیلومتر) گرفته تا الظفره امارات (250 کیلومتر) که انواع و اقسام هواگردهای آمریکایی در آن پارک شدهاند تا اسکله ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در ساحل منامه بحرین (کمتر از 300کیلومتر)، پایگاه هوایی العدید قطر (300کیلومتر) و پایگاه علی السالم کویت (120 کیلومتر). احتمالا خودتان حدس زدهاید که تقریبا همه اینها در بُرد بالستیکهای ریز و درشت ایرانی است. از قدر و شهاب و سجیل و قیام و عماد و ذوالفقار گرفته تا ریزنقشهای کوچکی مانند فاتح ـ 110 و فاتح ـ 313 و زلزال. بارانی از این سلاحهای سهمگین روی هر هدفی میتواند آن را فلج کند. همان چیزی که لابهلای سخنان سردار سلیمانی هم نشانه‌هایی داشت: «ما از آنچه فکر میکنید به شما نزدیکتریم

محمدصادق علیزاده

روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها