پشت در خانه همه ما، افراد زیادی هستند؛ دوست، همکار، مغازه‌دار، عابران و ... اما وقتی کسی وارد خانه ما می‌شود، حکایت فرق می‌کند، دلمان می‌خواهد روی جسم و فکرمان تاثیر بگذارد و فارغ از گرفتاری‌های روزمره یک فنجان چای با هم نوش جان کنیم و از دنیای درون مان حرف بزنیم یا دلمان می‌خواهد پشت میز بنشینیم و از روزمرگی‌های زندگی فاصله بگیریم و از حس‌های درونی‌مان بگوییم.
کد خبر: ۱۱۵۵۶۹۳

پس انتخاب فردی که قدم به خانهما میگذارد، خیلی مهم است و باید مهارت آن را داشته باشیم تا بتوانیم کسی را انتخاب کنیم که کاممان را حسابی شیرین کند! و مسلماً یکی از همین انتخابها که مهمترین بخش زندگی هر فردی محسوب میشود، همسر است. با همین فرمان مرتضی یعقوبی در کسوت تهیهکننده و کارگردان، فصل سوم کام شیرین را با محوریت ازدواج روی آنتن شبکه دو میبرد.

مد شده که ازدواج نکنیم!

یکی از حرفهای چالش برانگیز جوانان امروز این است که ما تمایلی به ازدواج نداریم و وقتی هم از آنها این سوال پرسیده میشود که چرا نمیخواهید ازدواج کنید؟ در پاسخ با جوابهای جالبی روبهرو میشویم. یکی میگوید دوست ندارد ازدواج کند. آن یکی میگوید آمادگیاش را ندارد، بعضیها میگویند خب مد شده که ازدواج نکنیم و... در بررسی همه این پاسخها به یک مبحث مهم میرسیم و اینکه چرا فلسفه ازدواج همچنان برای جوانان امروز گمنام است؟ و با وجود اینکه ادعا دارند با شناخت این حرف را میزنند، اما در عمق به این مساله میرسیم که شاید شناخت درستی از شخصیت خودشان ندارند. پس اگر میخواهید به یک شناخت درست برسید، از دوشنبه تا چهارشنبه هر هفته قبل از این‌که به رختخواب بروید، شبکه دو و برنامه کام شیرین را دنبال کنید که به گفته تهیه کننده و کارگردان، فصل سوم رئالیتی‌شو تلویزیونی کام شیرین با محوریت ملاک و معیار انتخاب همسر، تشکیل خانواده و با هدف ترویج فرهنگ مشاوره قبل از ازدواج پخش می‌شود.

یک دورهمی با حضور زوجها

یک حوض کوچک آبی رنگ که دور تا دور آن گلدانهای شمعدانی خودنمایی میکند و همه دور آن نشستهاند، جزو حسهای نوستالژی و خوب اکثر مردم است، چون آنها را به سالهای دور میبرد، سالهایی که همه فارغ از روزمرگیهای زندگی کنار هم جمع میشدند و درباره یک مشکل حرف میزدند. مسلما تهیهکننده برنامه کام شیرین هم با این تصور چنین دکوری را برای برنامه طراحی کرده تا یک فضای صمیمانه و تعاملی با مخاطب را شکل بدهد. البته او ترفند دیگری هم به کار برده و اینکه فقط برنامه را به یک مجری و صحبت با دو کارشناس ختم نکرده، بلکه زوجها در یک فضای صمیمانه که فضای حیاط خانههای قدیمی را تداعی میکند با هم به صحبت مینشینند. البته او فضای مدرن و سنتی را با هم ترکیب کرده و در این محوطه به جای قرار دادن تختهای چوبی سنتی از مبلهای مدرن استفاده کرده تا برنامه رنگ و لعاب سنتی و مدرن داشته باشد. یعقوبی معتقد است بعد از بازخوردهای مثبت از فصلهای اول و دوم به این نتیجه رسیده که بسیاری از سوالات و نظرات مخاطبان درباره این برنامه، حول و حوش مساله تشکیل خانواده بود، اینکه چگونه همسر مناسبی انتخاب کنیم یا ملاکهای اساسی در بحث خواستگاری و تشکیل خانواده چه مواردی هستند، به همین دلیل طراحی فصل سوم کام شیرین بر اساس همین موضوع و در ساختار رئالیتیشو صورت گرفته و از نظر شکلی و محتوایی، تغییرات بسیاری نسبت به دو فصل گذشته پیدا کرده است.

شنیدن همه واقعیتها

گلایه داریم که چرا گاهی برنامههای ترکیبی رسانه ملی جنبه سفارشی دارد و فقط نظرات مثبت انتقال داده میشود، اما برنامه کام شیرین ساختارشکنی کرده و دکتر علیرضا نبی و دکتر مجید محمود مظفر، کارشناسان برنامه در شروع مباحث نظرات همه اقشار جوانان را درباره ازدواج مطرح میکنند و اینطور نیست که از ابتدا بگویند ازدواج خوب است، بلکه از اول درباره فکر و ذهن حرف میزنند که چگونه انگیزه را در افکارمان ایجاد کنیم و بعد به مباحث دیگر فکر کنیم. همین شیوه باعث شده تا مخاطبان با پیگیری بیشتری بیننده برنامه باشند. به گفته یعقوبی در این برنامه روابط میان دختران و پسران پیش از ازدواج و لزوم رعایت مساله محرمیت، موضوعات درخصوص خواستگاری و ازدواج، آداب و رسوم مختلف در این مساله، پرهیز از سوالات اشتباه در اولین مراحل آشنایی و خواستگاری و پرهیز از به حاشیه کشاندن روند اصلی آشنایی از جمله موضوعاتی هستند که در قسمتهای مختلف این برنامه مورد توجه قرار میگیرند.

چگونه همسرتان را بشناسید؟

از قدیم گفتند که زن و شوهر دعوا کنند و ابلهان باور کنند. همیشه اختلاف بین زوجها وجود دارد، اما اگر مهارتها را در زندگی مشترک بدانیم، مسلماً اختلافات را میتوان به کمترین حد رساند. در این برنامه دکتر مظفر با چند حرکت ساده به مخاطبان یاد میدهد چگونه متوجه احساسات همسرانشان شوند و اینکه بدانند قوه احساسات آنها قویتر است یا بخش منطقی؟ در واقع او با چنین راهکارهایی آموزش میدهد با یاد گرفتن مهارتها بهتر میتوانیم همسرانمان را درک کنیم تا اختلافات هم کمتر شود. همچنین در فصل سوم این برنامه آیتم بازیهای روانشناسی هم اضافه شده تا بعد درباره آن مجری با حاضران در استودیو و کارشناس برنامه صحبت کند. در انتها مباحث جمعبندی میشود. ضمن اینکه تهیهکننده تیتراژ پایانی برنامه را اختصاص به زوجها داده و آنها پاسخ میدهند که چطور با همسرانشان آشنا شدهاند و همین حال و هوای ویژهای به پایان برنامه کام شیرین داده است.

تلفنهای همراه ممنوع!

ثریا بناکار، مجری برنامه قبل از شروع صحبت با زوجهای متاهل و افراد مجرد که در برنامه حضور دارند، تلفنهای همراه را در سبد آرامش زندگی شیرین جمع میکند تا همه فارغ از گوشیهای همراه، گپ و گفت صمیمانه داشته باشند. البته باید در اینباره به تهیهکننده برنامه یک امتیاز مثبت داد که از طریق این سبد فرهنگسازی میکند تا برای دقایقی گوشیهای همراه را از خودمان دور کنیم. پس اگر میخواهید این برنامه را دقیق تماشا کنید در مدت تماشای این برنامه گوشیتان را کنار بگذارید. سپس مجری برنامه سوالی را در حوزه ازدواج مطرح میکند و بعد از حاضران برنامه میخواهد در اینباره نظرشان را بدهند. البته گاهی نظرات به سمت شعاری شدن پیش میرود. بهعنوان مثال برخی در پاسخ به ضرورت ازدواج میگویند که برای کامل شدن ازدواج کردند. مسلماً شنیدن این پاسخهای کلیشهای برنامه را از رونق میاندازد و برای مخاطبان هم جذابیت ندارد به همین دلیل تهیهکننده باید فکری در این باره داشته باشد.

فاطمه عودباشی - رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها