با هدف حمایت از گروه‌های تروریستی در الیرموک صورت گرفت

شلیک به سوخوی22 سوریه

یک هواپیمای سوخوی سوریه شامگاه سه‌شنبه در خاک سوریه هدف موشک‌های متجاوز صهیونیستی قرار گرفت و سرنگون شد.
کد خبر: ۱۱۵۵۶۷۷

این اتفاق در ادامه تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی و بهانهتراشیهای واهی مقامات نظامی و سیاسی این رژیم نشان میدهد که تلآویو در میان سکوت محافل بینالمللی گستاخی را از حد گذرانده و به دنبال به آتش کشیدن کل منطقه است. هواپیمای سوری از پایگاه تی4 برخاسته بود تا مواضع تروریستها را بمباران کند اما ناگهان هدف حمله موشکهای پاتریوت آمریکایی - اسرائیلی قرار گرفت و خلبانش نیز به شهادت رسید. روسیه و سوریه به طور رسمی به این اقدام اعتراض کردهاند .

تلویزیون سوریه شامگاه سهشنبه اعلام کرد رژیم صهیونیستی یک جنگنده سوری که تروریستها را در اطراف وادی الیرموک هدف قرار داده بود، سرنگون کرد. این منطقه در جنوب غرب استان درعا، تحت اشغال گروهک «جیش خالد بن الولید» قرار دارد که در بیعت با گروه تروریستی داعش است. منابع خبری از شلیک دو فروند موشک پاتریوت پدافند هوایی رژیم صهیونیستی به سوی جنگنده سوخوی سوری خبر دادند. به دنبال وقوع این حادثه آویخای ادرعی، سخنگوی عربیزبان ارتش اسرائیل در توییتی اعلام کرد، بعد از آنکه این هواپیما به عمق دو کیلومتر وارد حریم هوایی جولان [اشغالی] شد، هدف موشک قرار گرفت. ادرعی درتوییت خود درصدد توجیه این اقدام برآمده و خاطرنشان کرد که با این اقدام پیامهای روشنی ارسال کردیم و آن اینکه هرگز نقض توافق تفکیک نیروها (در سال 1974) را نخواهیم پذیرفت و علیه آن اقدام خواهیم کرد. دقایقی پس از توییت این مقام صهیونیست، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از یک منبع نظامی سوری روایت سخنگوی ارتش اسرائیل مبنی بر ورود جنگنده سوری به حریم جولان اشغالی را رد و خاطرنشان کرد این هواپیما در آسمان سوریه هدف قرار گرفته است. این منبع نظامی سوری اعلام کرد: «رژیم صهیونیستی با این اقدام، حمایتش از گروههای تروریستی مسلح را تائید کرد و یک جنگنده نیروی هوایی ما را که در حال درهم کوبیدن تجمعات تروریستها در منطقه صیدا در نزدیکی وادی الیرموک در آسمان سوریه بود، هدف گرفت.»

حمایت از تروریستها

رژیم صهیونیستی درکنار آمریکا تاکنون بارها به کمک تروریستهای شکست خورده در سوریه آمده و آنها را به اشکال گوناگون یاری دادهاند. این درحالی است که کارشناسان آمریکایی اعتراف میکنند واشنگتن در بحران سوریه شکست خورده و بازی به نفع بشار اسد تمام شده است.

جالب توجه اینکه صهیونیستها تا پیش از این از حضور نیروهای ایرانی در سوریه گلایه میکردند و آن را بهانهای برای برخی تجاوزات خود قرار میدادند، اما این باردیگر از حضور نیروهای ایرانی خبری نیست و یک هواپیمای سوری در خاک کشورش هدف قرار میگیرد. هدف قرار دادن هواپیمای سوری یک جرم آشکار بینالمللی و تجاوز به خاک کشوری مستقل و دارای هویت مشخص در سازمان ملل متحد است .

یک منبع نظامی سوری به سانا گفت: ارتش اسرائیل به این وسیله حمایت خود را از گروههای تروریستی و مسلح ثابت کرد. جنگنده سوخویی که موشکهای پاتریوت اسرائیلی آن را سرنگون کردند در شرق خط آتشبس با اسرائیل در نزدیکی شهر صیدا هنگام انجام ماموریت جنگی در هدف قرار دادن مواضع تحت کنترل داعش در جنوب غرب سوریه در وادی الیرموک در غرب درعا بود. به گفته وی، عملیات نظامی سوریه هماکنون بر گروههای تروریستی موجود در ۵۰ کیلومتری مثلث سوری اردنی با جولان متمرکز است. از خلبان جنگنده سوخوی ۲۲ هیچ اطلاعی در دست نیست لیکن منابع سوری میگویند عملیات نجات او از سوی گشتیهای ارتش و نیروهای امنیتی سوریه آغاز شده است.

تصادفی نیست

عبدالباری عطوان، نویسنده مطرح جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقهای رایالیوم با توجه به تحرکات اخیر رژیم صهیونیستی نوشت: اقدام اسرائیل در ساقط کردن هواپیمای جنگی سوریه از نوع «سوخو 22» توسط موشکهای «پاتریوت» و به شهادت رساندن «عمران مرعی» خلبان این هواپیما هنگام پرواز آن در آسمان جنوب کشور تحولی خطرناک در بحران سوریه و تحریکی بیسابقه است. به نوشته عطوان: کاملا به نظر میرسد که این اقدامات نظامی فزاینده و تحریکآمیز اسرائیل در جبهه سوریه با هدف کشاندن محور مقاوم سوریه - ایران به مواجهه نظامی تمامعیار صورت میگیرد. موشکهای اسرائیلی، سه روز پیش پایگاه نظامی سوریه در منطقه «حماه» را بمباران کردند. از سوی دیگر رسانهها اعلام کردند اسرائیل پیشنهاد مطرحشده از جانب سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه مبنی بر دور شدن نیروهای ایرانی از صد کیلومتری مرزهای جولان اشغالی را رد کرده است. همه اینها نشان میدهد تنش در جنوب سوریه وارد مرحله جدیدی شده است. ما معتقد نیستیم که ساقط کردن هواپیمای جنگی سوریه حادثهای تصادفی بود بلکه این اقدام در چارچوب تحولی جدید در مواضع اسرائیل است.

رحیم محمدی

بینالملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها