وظیفه‌ای که وظیفه‌اش را نمی‌داند

بسیاری از نیروهایی که از سوی پلیس راهور در معابر درون‌شهری و برون‌شهری به کار گرفته می‌شوند، پرسنل وظیفه هستند. این پرسنل چون می‌دانند قرار است کمتر از دو سال به این نهاد خدمت کنند، تعهد خدمتی خاصی به پلیس راهور ندارند و به همین دلیل، بازدهی لازم را برای کنترل ترافیک از خود بروز نمی‌دهند.
کد خبر: ۱۱۵۵۳۵۱
وظیفه‌ای که وظیفه‌اش را نمی‌داند

از سوی دیگر، چون در دوره کوتاه مدت آموزشی این نیروها که قبل از پیوستن به یگان خدمتی برای آنها برگزار میشود، کمتر به آموزشهای متناسب با کارهای تخصصی پلیس راهور پرداخته و بیشتر روی مسائل نظامی متمرکز میشوند، نیروهای وظیفه پلیس راهور دانش و مهارت لازم را برای کنترل ترافیک پیدا نمیکنند که گاهی همین مساله بر بار ترافیکی شهرها و جادهها میافزاید.

همچنین باید توجه داشت که فرصت دو ماهه برای ارائه آموزشهای لازم به نیروهای وظیفه پلیس راهور بسیار اندک به نظر میرسد و بهتر است یا بازه زمانی دورههای آموزشی این نیروها افزایش یابد یا بعد از پیوستن نیروهای وظیفه به یگان خدمتیشان تا چند ماه از آنها در کنار نیروهای با تجربهتر کادری استفاده شود تا این نیروها مهارت لازم را برای کنترل بار ترافیکی معابر کسب کنند.

البته اکنون هم گاهی این کار انجام میشود، اما چون مدت زمان کم است، نیروهای وظیفه نمیتوانند تجربه کافی را برای ارائه خدمت در گرههای ترافیکی بهدست آورند.

در هر صورت مسئولان پلیس راهور برای این که بتوانند با بازده بالاتری از نیروهای وظیفه استفاده کنند، باید با بهکارگیری اساتید مجربتر و با ارائه آموزشهای تخصصیتر و برگزاری دورههای عملی لازم، دانش و مهارت این نیروها را به حد مطلوب برسانند. این کار باعث میشود در درجه اول خود نیروهای وظیفه در دو سالی که در اختیار پلیس راهور هستند، احساس تلف شدن عمرشان را نداشته باشند و در درجه دوم هم سبب خواهد شد این نیروها بتوانند خدمت بیشتری در زمینه حل مشکلات ترافیکی شهرها و جادهها به مردم ارائه کنند.

از سوی دیگر گاهی دیده میشود برخی از نیروهای وظیفه پلیس راهور از نظر فیزیک بدنی یا مسائل روحی برای ارائه خدمت در این نیرو مناسب نیستند و حضور آنها در معابر بیشتر از آنکه به حل مشکلات ترافیکی کمک کند، بر بار این مشکلات میافزاید. این موضوع نیز نشاندهنده این است که باید پیش از بهکارگیری نیروهای وظیفه در پلیس راهور، آنها را از نظر روحی و جسمی غربال کرد تا این افراد بتوانند با توجه به علایق و تواناییهای خود، به نحو مطلوبتری به پلیس راهور یا دیگر رستههای نیروی انتظامی خدمت کنند.

دکتر علیرضا اسماعیلی

عضو هیات علمی دانشکده پلیس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها