صفحه‌کلید از قطعات جانبی ضروری کار با رایانه و حتی گاهی تبلت و گوشی هوشمند به شمار می‌رود. انواع مختلفی از صفحه‌کلیدهای جمع‌وجور (اعم از صفحه‌کلیدهایی با ابعاد کوچک و مدل‌هایی با قابلیت لوله شدن) در بازار وجود دارد.
کد خبر: ۱۱۵۴۶۱۰

در این میان، تیمی از پژوهشگران کرهجنوبی توانستند به فناوری تولید این محصول با قابلیت مچاله شدن (crumple-able) دست یابند. بهاینترتیب، صفحهکلید را میتوان براحتی تا کرد و در جیب قرار داد. این صفحهکلید همچنین وزن بسیار کمی دارد، اما یکی از مهمترین مزیتهای آن را باید در قیمت بسیار پایین دانست. از آنجا که در ساخت این صفحهکلید از مواد کربنی ارزانقیمت استفاده میشود، قیمت نهایی آن برای مصرفکننده احتمالا حدود یک دلار خواهد بود. به همین دلیل، هیچ تعجبی ندارد که این نوآوری بتواند تحولی اساسی در صنعت قطعات جانبی رایانه ایجاد کند.

پهپادی که تغییر شکل میدهد

ژاپنیها بتازگی از نوعی پهپاد رونمایی کردند که میتواند حین پرواز تغییر شکل دهد. این پهپاد دراگون (DRAGON) نام دارد و برای طراحی آن از بادبادکهای سنتی ژاپنی الهام گرفته شده است. در این بادبادکها، قسمت دم درواقع متشکل از چند بادبادک کوچکتر متصل به هم است. دراگون هم مجموعهای از چند پهپاد کوچکتر را در خود دارد که هر کدام دارای دو پره چرخنده هستند. بهاینترتیب، این پهپاد میتواند به شکلهایی مثل دایره یا مربع درآید. باتری دراگون انرژی مورد نیاز آن را برای سه دقیقه پرواز تامین میکند. از دیگر قابلیتهای جالب این پهپاد میتوان به امکان حمل بار اشاره کرد. تیم طراح دراگون بر این باور است که با توسعه بیشتر این گجت میتوان از آن برای کاربردهای متنوعی نظیر عملیاتهای امداد و نجات استفاده کرد. این تیم همچنین در نظر دارد امکان راهرفتن دراگون روی سطح زمین را نیز فراهم کند.

ایربگ گوشی

انواع مختلفی از قاب گوشی برای محافظت از آن در برابر آسیبهایی نظیر خراش، ضربه و رطوبت در بازار وجود دارد. با این وجود، شاید در برخی موارد این تجهیزات نتوانند به خوبی از گوشی محافظت کنند. این اتفاقی بود که چند سال پیش برای یک جوان آلمانی افتاد و به آسیب جدی به آیفونش منجر شد. همین اتفاق او را به فکر طراحی یک قاب ویژه برای حفاظت از گوشی در برابر ضربه انداخت. او و تیمش پس از دو سال و نیم کار موفق به طراحی محصولی با نام ایدی کیس
(AD Case) شدند. این قاب تعدادی حسگر دارد که میتواند پرت شدن گوشی را تشخیص دهد. در این صورت، بلافاصله چند فنر در چهار طرف قاب باز شده و مانع از برخورد بدنه گوشی با سطح میشوند. در واقع این قاب از عملکرد ایربگ خودروها الهام گرفته شده است.

گجتی برای خواب بهتر

زندگی شهری و انبوهی از رفتوآمد در نزدیک خانهها سبب ایجاد سروصدا و در نتیجه اختلال در خواب افراد میشود. اگر شما هم جزو این افراد هستید، شاید گجت جدیدی با نام اسلیپبادز (Sleepbuds) برایتان سودمند باشد. این گجت عملکردی دوگانه دارد. از یک سو به شکلی طراحی شده که با قرار دادن آن روی گوش، صداهای اطراف تا حد زیادی برای کاربر کم میشود. از سوی دیگر، این گجت میتواند صداهای مشخصی را که از پیش روی آن ذخیره شده پخش کند. اپلیکیشن اسلیپبادز امکان انتخاب یکی از ده صدای آرامشبخش (نظیر دریا یا جنگل) را به کاربر میدهد. قطر گوشیهای اسلیپبادز بسیار اندک است و به همین دلیل کاربر براحتی هنگام خوابیدن به پهلو نیز میتواند از آنها استفاده کند. باتری این گجت با هر بار شارژ تا 16 ساعت انرژی آن را تامین میکند. اسلیپبادز 250 دلار قیمت دارد.

اولین دوربین سهبعدی واقعیت مجازی

با افزایش محبوبیت عینکهای واقعیت مجازی، بازار تجهیزات جانبی مربوط به این صنعت نیز داغ شده است. دیتومکس (Detu MAX) یکی از جدیدترین گجتهای مربوط به واقعیت مجازی است که امکان ثبت تصاویری دوبعدی و سهبعدی بسیار باکیفیت را فراهم میکند. دیتومکس در واقع اولین دوربین سهبعدی 360 درجهای واقعیت مجازی مجهز به تراشه هوش مصنوعی به شمار میرود. این دوربین میتواند تصاویری سهبعدی و 360 درجهای را با کیفیت 12k تهیه کند. همچنین فیلم سهبعدی 360 درجهای تهیه شده توسط آن نیز کیفیتی برابر با 4k‌ دارد. این دوربین حرفهای با برخورداری از شش محور تعادلبخشی، قابلیت ضدلرزش بالایی دارد و کاربر میتواند تصاویری بسیار شفاف را در موقعیتهای در حال حرکت تهیه کند. شناسایی اشیای مختلف با هوش مصنوعی از دیگر قابلیتهای این دوربین است. دیتو مکس 3600 دلار قیمت دارد.

امنیت خانه با کمترین دردسر

اولارم (Olarm) از نمونههای موفق از نسل سوم تجهیزات امنیت خانه است که میتواند با کمترین هزینه، بیشترین کارایی را داشته باشد. اولارم یک هاب و چند حسگر دارد. هاب که نقش مغز دستگاه را دارد، به گوشی هوشمند کاربر متصل میشود. حسگرهای اولارم قادر است موارد مختلفی نظیر حرکت، نشت آب، دما و رطوبت را شناسایی و ارزیابی کند. حسگر حرکتی نیاز به نور ندارد و از طریق امواج عمل میکند. همچنین میکروفنهای تعبیه شده در این گجت نیز میتوانند صداهای محیط را ارزیابی و هر نوع صدای غیرعادی را شناسایی کنند. در صورت شناسایی هر نوع عامل مشکوک یا ظاهرا خطرناک، پیغامی به گوشی هوشمند کاربر ارسال میشود. اولارم همچنین از حضور یا نبود کاربر در خانه آگاهی مییابد. هماهنگی با دستیارهای خانگی نظیر الکسا یا نست و نصب آسان از دیگر موارد مهم اولارم است. این گجت 230 دلار قیمت دارد.

شلوار هوشمند یوگا

نادی اکس (Nadi X) در ظاهر هیچ تفاوتی با شلوارهای معمولی ورزشی ویژه یوگا ندارد، اما این محصول با برخورداری از یک فناوری خاص میتواند نقش یک مربی هوشمند را ایفا کند. حسگرهای موجود در نادی اکس میتوانند حالت بدن کاربر را شناسایی کنند. این اطلاعات به گوشی هوشمند کاربر ارسال شده و اپلیکیشن ویژه نادیاکس نیز توصیههایی برای انجام درست حرکات مختلف یوگا به او ارائه میدهد. لرزش یکی دیگر از قابلیتهای شلوار نادی اکس است. این شلوار برای اطلاع بهتر کاربر از بخشهایی از بدن که باید حرکت دهد، لرزشی خفیف را به آن بخش وارد میکند. بهاینترتیب کاربر میتواند حرکت موردنظر را به شکلی بهتر و دقیقتر انجام دهد. همچنین الگوریتم هوش مصنوعی این محصول نیز بتدریج خود را با نیازها و ویژگیهای کاربر هماهنگ میکند. باتری نادیاکس انرژی مورد نیاز آن را تا 90 دقیقه تامین میکند.

صالح سپهری فر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها