الف: مستندسازی در کشور ما تاریخ پرفراز و نشیبی دارد. اولین خاطره‌های دور ما از مستندها شاید به همان عبور توام با تعجب و شیفتگی مظفرالدین‌شاه قاجار از برابر دوربین باشد و بعدترها فیلم‌های کوتاهی که مجال ساخته شدن پیدا کردند.
کد خبر: ۱۱۵۴۲۵۱

اما احتمالا این مریان کوپر و ارنستبی شودزاک بودند که با ساخت مستند دیدنی و هنوز جذاب «علف» باعث شدند بخشی دیده نشده از تاریخ فولکلور قوم بختیاری در زمستان قهار سال 1304 ماندگار شود.

بخش مهمی از آثار مستندی که در تلویزیون ساخته میشود آثار تاریخی است که برحسب ضرورت باید از آثار آرشیوی تاریخی گذشته استفاده شوند.

شاید ذکر این نکته ضروری نباشد، ولی خوب است بدانیم هرچه آرشیو آثار تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... مفصلتر، جامعتر و با ابزار بهروز نگهداری شود به همان اندازه توان آن رسانه برای ساخت آثار مستند فاخر، جذاب و البته تاثیرگذار بیشتر خواهد شد.

کافی است به مستندهای فاخری که با مصالح آرشیوی مرغوب و فراوان ساخته شدهاند نگاهی بیندازید تا ببینید هر چقدر در این زمینه آرشیو پرپیمان و غنیتری داشته باشیم، به همان اندازه هم میتوان به ساخت آثار مستند خوشقواره و خوشساخت امیدوار بود.

در حال حاضر یک آرشیو خوب و پروپیمان چیزی شبیه یک زرادخانه قوی برای رسانه است که میتواند خود را با آن برای یک نبرد رسانهای تجهیز کند. شیوه نگهداری و نحوه دسترسی به این آثار از مهمترین ویژگیهای یک آرشیو
خوب است. ساخت آثار مستند تاریخی معاصر اتفاق ناگزیری است که به هر حال باید
بیفتد.

در حال حاضر نهادهای مختلفی آرشیوهای مختلف آثار مستند را دارند که با گذشت زمان ارزش مادی و معنوی بسیاری یافتهاند. در حال حاضر لزوم تجمیع این آرشیوها بیش از هر زمان دیگری ضروری به نظر میرسد. نگهداری بهینه و اصلاح تصاویر این آثار میتواند در آینده به ساخت آثار فاخر کمک بسیاری کند.

ب: امسال چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است. قاب کوچک از هفته پیش تلاش کرد به صورت پروندهای به موضوعات مختلف بپردازد و آنها را مورد واکاوی قرار دهد. این هفته به موضوع مستندسازی در چهار دهه بعد از انقلاب پرداختهایم.

و در هفته های بعد نیز پرونده های موضوعی دیگری در نظر گرفتهایم که به مرور تقدیم خواهد شد. با تذکر این نکته که تلاش کردهایم درحد مقدورات موضوعات مورد بحث را مورد واکاوی قرار دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها