18 نکته جالب از جام 2018

پایان آبــــــی

برای ششمین دوره متوالی، بهترین بازیکن جام از تیم قهرمان انتخاب نشد. رونالدو(1998)، اولیور کان(2002)، زین‌الدین زیدان(2006)، دیگو فورلان (2010)، لیونل مسی(2014) و لوکا مودریچ (2018) جام قهرمانی را نبردند، اما جایزه بهترین بازیکن را به دست آوردند. روماریو (1994) آخرین نمونه‌ای است که هم قهرمان جام جهانی شد، هم عنوان بهترین بازیکن جام را به‌دست آورد.
کد خبر: ۱۱۵۳۸۴۵

با میانگین تقریبی 28 سال، جام جهانی 2018 پیرترین جام جهانی تاریخ به لحاظ میانگین سنی بازیکنان بود.

آنتوان گریزمان روی 11 گل فرانسه در 9 بازی اخیر این تیم نقش داشت تا آماری بهتر از همه مهاجمان تاریخ در نیم قرن اخیر داشته باشد. بهترین آمار قبلی با تاثیرگذاری روی هشت گل، در اختیار زینالدین زیدان بود.

دیرترین گل تاریخ جام‌های جهانی در روسیه به ثمر رسید؛ گل دقیقه 97 نیمار به کاستاریکا.

به لطف تکنولوژی VAR، بیشترین پنالتی‌ها در جام جهانی روسیه اعلام شد. پنالتی گریژمان در فینال، پنالتی شماره 29 بود. بیشترین پنالتی مهار شده هم با هفت ضربه در همین جام بود. یکی از این پنالتی‌ها را علیرضا بیرانوند از رونالدو گرفت.

روشن ایرماتوف با حضور در جام جهانی 2018، تعداد قضاوت هایش را در این تورنمنت به عدد 11 رساند. این داور ازبکستانی حالا پرسابقه ترین داور ادوار مختلف جام‌های جهانی است.

پل پوگبا، تنها بازیکن تاریخ منچستریونایتد است که توانسته در فینال جام جهانی گلزنی کند. او گل سوم فرانسه را وارد دروازه کرواسی کرد.

دریافت هفت کارت زرد در جام جهانی توسط یک بازیکن. این آمار مختص خاویر مساکرانو، مدافع خشن آرژانتینی‌هاست. ماسکرانو این کارت‌ها را در چهار جام‌جهانی متوالی (2006 تا 2018) به دست آورده است.

این‌که در 64 بازی جام جهانی روسیه فقط بازی دانمارک و فرانسه با نتیجه صفر-صفر تمام شد هم از نکات جالب جام بیست و یکم بود.

122 بازیکن در جام جهانی روسیه گلزنی کردند که بیشترین تعداد گلزن در یک دوره جام جهانی است.

پرونده جام جهانی 2018 با ردوبدل شدن 169 گل بسته شد. به طور متوسط 2.64 گل در هر بازی. از این حیث جام جهانی روسیه هفتمین جام کم گل تاریخ بود.

در جام جهانی روسیه 219 کارت زرد از جیب داوران بیرون آمد؛ به طور متوسط 3.5 کارت در هر بازی. البته میانگین کارت‌های زردی که علیرضا فغانی داد بیشتر از میانگین جام بود. او در چهار بازی 18 بار از کارت زرد استفاده کرد؛ یعنی به طور متوسط 4.5 کارت زرد در هر بازی.

جام جهانی روسیه فقط چهار بازیکن اخراجی داشت؛ دو کارت قرمز مستقیم و دو کارت قرمز هم بعد از دو اخطاره شدن بازیکن خاطی. این آمار را مقایسه کنید با پنج جام جهانی قبلی؛ یعنی از زمانی که بازی‌ها با حضور 32 تیم برگزار شده است: جام جهانی 1998 (23 کارت قرمز)، جام جهانی 2002 (17 کارت قرمز)، جام جهانی 2006 (28 کارت قرمز)، جام جهانی 2010 (17کارت قرمز) و جام‌جهانی 2014 (ده کارت قرمز). کاهش چشمگیر کارت‌های قرمز را باید ثمره تکنولوژی VAR دانست.

گرچه بلژیک با 16 گل زده، گلزن‌ترین تیم جام‌جهانی 2018 لقب گرفت، اما کرواسی بیشتر از سایر تیم‌ها به دروازه حریفان حمله کرد. آنها در هفت بازی خود 352 حمله داشتند تقریبا 50 حمله در هر بازی. جالب آن‌که کروات‌ها در بخش دفاعی هم بیشترین آمار را داشتند؛ با 301 تکل، دفع توپ و سیو.

18 دقیقه بازی در جام جهانی و یک گل زده. این آمار جالب یوسف نصیری، بازیکن تیم ملی فوتبال مراکش در جام جهانی روسیه است. این آمار را بگذارید کنار آمار آنته ربیچ، مهاجم تیم ملی کرواسی که در 547 دقیقه حضور در زمین فقط یک بار موفق به گلزنی شد. البته آمار اولیویه ژیرو، مهاجم تیم ملی فرانسه هم در نوع خودش عجیب است. ژیرو طی 546 دقیقه حضور در جام جهانی، هیچ گلی نزد و فقط یک ضربه در چارچوب داشت. با این حال جام قهرمانی را بالای سر برد.

سانتر از جناحین و گل. انگلیس گرت ساوت گیت بهتر از همه انگلیس‌های تاریخ از این تاکتیک قدیمی استفاده کرد و توانست چهار بار روی همین سانترها در جام جهانی 2018 به گل برسد. آنها در این زمینه رکورددار بودند.

ایران و استرالیا تنها تیم‌هایی بودند که در جام‌جهانی 2018 در جریان بازی گل نزدند. تیم ملی کشورمان دو بخش آماری دیگر هم صدرنشین است؛ کمترین گل زده (یک گل) همراه کاستاریکا و پاناما و کمترین گل خورده (دو گل) همراه پرو و دانمارک.

ایوان پریشیچ، مهاجم 29 ساله کرواسی بیشتر از هر بازیکن دیگری در روسیه دوید. او در پایان بازی فینال آمار دوندگی خود را به 72 کیلومتر رساند. تقریبا ده کیلومتر در هر 90 دقیقه. جالب آن‌که دومین بازیکن دونده جام هم یه کروات است؛ لوکا مودریچ. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها