زمان تقریبی این کشف: 2025 تا 2050 میلادی است

کشف سیاره قابل سکونت

مدتی پیش دانشمندان در پی یک همکاری بین‌المللی توانستند سیاره فراخورشیدی زمین‌مانندی با نام GJ 536 را کشف کنند. این سیاره فراخورشیدی، بزرگ‌تر از زمین و البته کوچک‌تر از دیگر سیاره‌های بزرگ منظومه شمسی مانند اورانوس و نپتون است.

سیاره GJ 536 تقریبا 6/5 برابر حجم زمین است و نسبت به سیارههای بزرگتر دیگر، شباهتهایی با زمین دارد. این سیاره به دور یک ستاره کوتوله قرمز میچرخد که از خورشید ما کوچکتر است، اما گرمای زیادی از خود تولید میکند و به اندازه کافی نور به این سیاره میرساند. هر دوره چرخش این سیاره به دور ستاره کوتوله قرمز 7/8 روز طول میکشد.

متاسفانه این سیاره تازه کشف شده، آنقدر به ستاره خود نزدیک است که نمیتواند قابل سکونت باشد. اما وجود آن، دانشمندان را به کشف سیارهای قابل سکونت و مشابه زمین، امیدوار کرده است. آنها میگویند، قطعا میتوانند سیارههای کم حجم دیگری در این مدار پیدا کنند که دورتر از این ستاره بوده و دوره چرخش آنها از 100 روز تا چند سال باشد. بنابه گفته این دانشمندان سیارههای فراخورشیدی سنگی معمولا به صورت گروهی یافت میشوند. بنابراین بزودی میتوانند سیارهای نزدیک این اَبَرزمین پیدا کنند. آنها میگویند اگر سیارههای قابل سکونت پیدا کنند، تحقیقات بیشتری انجام میدهند تا بتوانند شکل جدیدی از حیات در آنجا کشف کنند. ناسا در حال ساخت تلسکوپی به نام WFIRST است که تا اواسط سال 1399/ 2020 به بهرهبرداری خواهد رسید و اخترشناسان با آن بهتر میتوانند احتمال وجود حیات در سیارههای دیگر را ردیابی کنند.

گرچه تاکنون سیارههای فراخورشیدی مانند پروکسیما-بی کشف شده که شبیه زمین است و به نظر سیارهای قابل سکوت میآید. اما پیدا کردن حیات در سیارات دیگر میتواند درهای جدیدی به روی اکتشافات فضایی باز کرده و تا 20 یا 30 سال آینده بتوان دوربینها و رباتهای با فناوری بالا را به برخی از این سیارهها فرستاد و آنجا را جستوجو و مکانی برای سکونت پیدا کرد.

منبع: quantumrun.com