در تابستان شرکت کردن در چه کلاس‌هایی بیشتر به درد می‌خورد؟

تابستان داغ

در کودکی چیزی جز کلاس‌های مختلف و پی در پی نمی‌توانست تعطیلات تابستان را برایمان زهرمار کند، کلاس‌هایی که معلوم نبود در نهایت بازدهی‌اش و دلیل این همه پافشاری خانواده‌ها برای این‌که بچه‌ها تابستان‌شان را خراب کنند، چیست؟
کد خبر: ۱۱۵۱۴۱۱

حالا که دیگر به سن جوانی رسیدهاید و خودتان برای تابستانتان تصمیم میگیرید، میتوانید به شرکت در کلاسها و کارگاههای مفیدی فکر کنید که به کارتان میآید. ولی باز هم تاکید میکنیم اگر پدر و مادر هستید، کلاس فرستادن بچههایتان بدترین ظلمی است که میتوانید در حقشان کنید.

زمانی برای ورزش

شنا: کلاسیکترین ورزشی که آموزش آن از قدیمالایام به فصل تابستان اختصاص داشت، شناست. ورزشی که در ذکر محسناتش صحبتهای زیادی شده و از ستون فقرات و عضلات گرفته تا تنفس و گردش خون و دستگاههای دیگر بدن، همه از آن سود میبرند و در کنار همه اینها در این هوای سوزان دمای بدن را کمی کاهش میدهد. یاد گرفتن شنا هیچ وقت دیر نیست و جزو ورزشهایی به حساب نمیآید که سن و سال خاصی داشته باشد و با هر سنی میتوانید در این تابستان یکی از مهمترین ورزشها را فرا بگیرید. در یادگیری شنا انتخاب استخر مناسب اهمیت زیادی دارد، استخری که از لحاظ مسائل بهداشتی مورد تأیید مراجع رسمی باشد و باعث ایجاد بیماری و مشکلات پوستی نشود. یاد گرفتن شنا به شکل حرفهای قاعدتاً در سه ماه غیرممکن به نظر میرسد، ولی میتواند شروع خوبی باشد. برای طی کردن یک دوره سه ماهه با کیفیت قابل قبول، باید چیزی در حدود یک میلیون تومان هزینه کنید.

کوهنوردی: کوه رفتن یکی از جذابترین و مفیدترین ورزشهایی است که میتوانید آن را انجام دهید و شاید ندانید که برای یاد گرفتن حرفهایتر آن دورههای آموزشی وجود دارد. معتبرترین این دورهها را فدراسیون کوهنوردی برگزار میکند و پس از طی آن مدرک معتبر نیز داده میشود. سرفصلهای آن شامل تعریف کوه، صخره، گرده، یال، جانپناه، پناهگاه، راه مالرو، سر قدم، ته قدم و سایر مفاهیم مورد استفاده در کوهنوردی، آموزش گره زدن، یادگیری تغذیه در کوهستان، آمادهسازی تجهیزات فنی فردی و گروهی، کاربرد و نحوه استفاده از آنها و آموزش نحوه استفاده از پوشاک در کوه میشود. کوهنوردی ورزش ارزانی است و به عنوان مثال همین دوره مقدماتی را میتوانید با پرداخت صد هزار تومان طی کنید. پس از طی دوره مقدماتی، اگر علاقه و تواناییاش را داشتید، شرکت کردن در دورههای پیشرفته سنگنوردی نیز توصیه میشود.

فوتبال: اگر برق بنزها و پورشههای فوتبالیستها چشمتان را گرفته و استعدادی هم در زمینه فوتبال دارید و از همه مهمتر هنوز در دوران نوجوانی هستید، از این تابستان میتوانید یادگیری حرفهای فوتبال را آغاز کنید. مهمترین نکته این است که تصمیمتان را گرفته باشید و در این راه مصمم باشید، چون از بین میلیونها نفر متقاضی فوتبالیست شدن فقط تعداد محدودی هستند که در نهایت به باشگاههای درست و حسابی میرسند. نکته بسیار مهم در انتخاب مدرسه فوتبال این است که به سایت هیات فوتبال استان تهران یا هر شهری که در آن ساکن هستید، مراجعه و یکی از مدارسی را انتخاب کنید که مجوز رسمی دارند. نکته دیگر این است که نباید مقهور نام بازیکنان مشهور شوید، چون خیلی وقتها نام یک بازیکن بزرگ را روی یک مدرسه فوتبال میگذارند، ولی در تمرینات عملاً خبری از آن بازیکن بزرگ نیست. مدرسه فوتبال سرخابیهای پایتخت، آکادمی کیا، آکادمی پیوس و مدرسه فوتبال حجازی بیشترین مراجعه را دارند و طبیعتاً برای انتخاب بین متقاضیان چارهای جز تست گرفتن ندارند. قیمتها در مدارس گوناگون بسیار متفاوت است، ولی برای یک دوره سه ماهه با 30 جلسه تمرین، پرداخت مبلغی بین 400 تا 800 هزار تومان لازم است.

در 3 ماه هنرمند شوید

سینما: درباره یاد گرفتن سینما حرف و حدیث و موافقت و مخالفت زیادی وجود دارد. گروهی میگویند یاد گرفتن سینما باید آکادمیک باشد ولی برخی معتقدند در کارگاههای آزاد هم شدنی است. یاد گرفتن آکادمیک سینما که به سه ماه تابستان ربطی ندارد و تصمیمی فراتر از سه ماه میخواهد، ولی عجالتاً میتوانید کارگاههای آموزشی سینما را تجربه کنید. موسساتی مانند کارنامه، هیلاج، خانه فرهنگ آوا، کارگاه آزاد بازیگری (امین تارخ)، آموزشگاه هشت میلیمتری، مدرسه آزاد فیلمسازی (مسعود کیمیایی) و آموزشگاه سمندریان مهمترین مراکزی هستند که سینما را در رشتههای گوناگونی مانند بازیگری، کارگردانی، فیلمنامه نویسی، نقد فیلم و برخی حوزههای تخصصیتر آموزش میدهند و برای کلاسهایشان از چهرههای شناختهشده استفاده میکنند. البته هیچ کدام از این مؤسسات تضمینی برای ورود شما به سینما ارائه نمیکنند، ولی به هر حال حضور در آنها با توجه به خروجی قابل قبولی که در این سالها داشتهاند، میتواند قدم نخست باشد. هزینه شرکت در این کلاسها کمی بالاست و برای یک دوره سه ماهه شامل 12 جلسه، با توجه به تجربه و شهرت مدرس، باید مبلغی در حدود دو تا چهار میلیون تومان بپردازید.

ادبیات: شاعران و داستان نویسان زیادی بر غریزی بودن شاعری و نویسندگی تاکید دارند، ولی خب کارگاههای ادبی باکیفیتی نیز وجود دارند که افراد بااستعداد در آنها میتوانند تواناییهایی خود را پرورش دهند. مخالفان میگویند خلاقیت را نمیتوان تئوریزه کرد و خروجی این کارگاهها چندان با ارزش نیست، ولی موافقان اعتقاد دارند شعر و داستان تفاوتی با سایر رشتههای هنری ندارد و اصول اولیه آن قابل آموزش دادن است. مؤسسات خصوصیای مانند بهاران، شهرستان ادب و کارنامه کارگاههای ادبی برگزار میکنند و البته برخی نهادها مانند حوزه هنری نیز کارگاههایی دارند. فرهنگسراها و سراهای محله نیز دیگر مکانهایی هستند که آموزش شعر و داستان در آنها رواج بسیاری دارد و از هنرجویان استقبال میکنند. داستان نویسان میگویند برای رمان نوشتن، کارگاههای نویسندگانی مانند محمدحسین شهسواری و حسین سناپور کیفیت قابل قبولی دارد. بجز شعر و داستان، برخی از ترانهسراها کارگاههایی برای آموزش ترانهسرایی برگزار میکنند که علاوه بر یاد گرفتن اصول نوشتن ترانه، میتوانید ترانههایتان را بخوانید و نظر اهل فن را جویا شوید. از آنجا که ادبیات زرق و برق سینما را ندارد، برای دورههای ادبی سه ماهه لازم نیست بیش از یک میلیون تومان هزینه کنید. بعلاوه اینکه برخی کارگاههایی که در بالا از آنها اسم بردیم، اساساً رایگان هستند.

هنرهای خانگی و تزئینی: آدمها دو دستهاند، آنهایی که سفره، میوه و غذاهای تزئین شده حالشان را خوب میکند و آنهایی که نسبت به آن هیچ حسی ندارند. اگر در دسته اول هستید، در جریان باشید که یکی دو سال اخیر کلاسهایی مانند آشپزی و سفرهآرایی رونق خوبی پیدا کردهاند. خیلی از خانمها و بعضاً آقایان هنرمند هستند که درست کردن سوشی، انواع شیرینی، فینگر فود و... را آموزش میدهند و برای هر جلسه مبلغی بین 30 تا 50 هزار تومان میگیرند. بیشتر این افراد هم از طریق اینستاگرام هنرجو جذب میکنند، در نتیجه میتوانید با هدف درآمدزایی در این کلاسها شرکت کنید و پس از یاد گرفتن این هنرها، آنها را به دیگران آموزش دهید. برای خانمهای خانهدار، این شیوه درآمدزایی میتواند بسیار مناسب باشد. برای دیگران هم حداقلش این است که میتوانید هنرتان را به رخ دیگران بکشید و لایکهای فراوان بگیرید.

تابستان هم درس بخوانید

ترم تابستانی: اگر دانشجو هستید بجز کلاسهای آزاد، گرفتن ترم تابستانی هم گزینه بدی نیست، اینطوری میتوانید فارغالتحصیلی و به تبع آن همه اتفاقهای بعدی را جلو بیندازید. شاید بگویید اتفاق بعدی بیکاری است و چرا آن را جلو بیندازیم، که در این صورت آدم سیاهنمایی هستید. برای کسانی که چند واحد درسی افتادهاند، تابستان فرصت خوبی برای جبران عقبماندگی از همکلاسیهاست. خوبی واحد برداشتن در تابستان این است که استادها کمتر سخت میگیرند و اگر کمی تلاش کنید، میتوانید همه درسهایتان را پاس کنید. حداکثر واحدی که در ترم تابستان میتوان انتخاب کرد هشت واحد است که خودش نیم ترم محسوب میشود و فارغالتحصیلی را نزدیکتر میکند. البته دانشجوهای دیگری هم هستند که میگویند حالا عجلهای نیست و دیر آمدید، نخواهید که زود بروید.

مهارتهای رایانهای: در هر سن و هر مقطع تحصیلی و شرایط کاری که باشید، توانمندی در کار با رایانه میتواند مسیر پیشرفتتان را حسابی تسهیل کند. دورهها و کلاسها در این حوزه بسیار متنوع است و میتوانید در شاخهای که به کارتان میآید آموزش ببینید، ولی عمومیترین و شناختهشدهترین کارگاه آموزش رایانه، ICDL) international computer driving licence) است و در آن مهمترین مهارتهای کامپیوتری از جمله مجموعه نرمافزارهای آفیس آموزش داده میشود. نگران مقدماتی بودن و قابل استفاده نبودن کلاسها هم نباشید، قاعدتاً با توجه به فراگیر شدن فناوری، دورههای پیشرفتهای برگزار میشود که از روشن و خاموش کردن سیستم شروع نشود. حسن آن در این است که این کلاسها معمولاً مدت زمان طولانیای ندارد و در سه ماه تابستان به جای خوبی میرسید، علاوه بر اینکه شکل عملی دارد و قرار نیست دو ساعت برایتان حرف بزنند. مراکز زیادی کلاس ICDL برگزار میکنند که جهاد دانشگاهی، مجتمع فنی تهران و مجتمع کیش مهر تعدادی از مشهورترینهایشان هستند. هزینه کلاس برای سه ماه چیزی حدود 200 تا 400 هزار تومان آب میخورد، ولی مطمئن باشید ارزشش را دارد چون یاد گرفتن مهارت برای ورود به بازار کار از نان شب هم واجبتر است. بجز ICDL، یاد گرفتن یک یا چند نرمافزار کاربردی در رشته تحصیلی خودتان یا حتی علاقه شخصیتان، شاید بهترین لطفی است که در تابستان به خودتان میکنید. خلاصه که آن موقع کسی نبود اینها را به ما بگوید.

زبان انگلیسی: یاد گرفتن زبان انگلیسی در نگاه اول یک هدف بلندمدت به نظر میرسد و واقعاً هم همین طور است، ولی تابستان با وقت آزادی که در آن وجود دارد، میتواند یک نقطه شروع خوب باشد. خیلی از مؤسسات دورههای فشردهای میگذارند که میتوانید به عنوان مثال هفتهای پنج روز و در هر روز شش ساعت کلاس بگذرانید. در این صورت در پایان سه ماه تابستان انگار پنج ششترم عادی را خواندهاید و این مساله میتواند سطح زبانتان را به شکل محسوسی بالا ببرد. نکته منفیاش این است که تفاوت خاصی با کلاسهای مدرسه و دانشگاه ندارد و رسماً کلاس است. البته بعضی جاها هم هستند که به شکل متفاوتی زبان درس میدهند و با بازی و اینطور شیرینکاریها سعی در آسانتر کردن ماجرا دارند. خوبیاش هم این است که اگر سالهاست دارید زبان یاد گرفتن را پشت گوش میاندازید و از کمبود وقت گله دارید، میتوانید از تابستان شروع کنید و در پاییز هم ترمهای بعدی را بگذرانید. فقط حواستان باشد 8 صبح کلاس بر ندارید که تا آخر تابستان به خودتان بد و بیراه بگویید. کانون زبان، سفیر، ایرانمهر، پارسیک، کیش و شکوه در بین مؤسسات آموزش زبان از بقیه مشهورتر هستند. برای دورههای فشرده زبان انگلیسی باید چیزی بین 300 تا 500 هزار تومان بپردازید. ولی میتوانید به صورت آهسته و پیوسته دورههای ترمیک عادی را بگذرانید و با حدود 200 هزار تومان سر و تهش را هم بیاورید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها