صنایع‌دستی ایرانی اگرچه یک سر و گردن بالاتر از صنایع‌دستی بسیاری از کشورهاست، اما واردات محصولات مشابه از کشورهایی مثل هند و چین رونق کسب و کار هنرمندان داخلی را گرفته است. شاهرخ پوری که دل پردردی از واردات دارد می‌گوید: کسانی هستند که صنایع‌دستی چینی خرید و فروش می‌کنند و درآمد زیادی از این راه دارند، اما من به صنایع‌دستی تعصب دارم و معتقدم صنایع‌دستی هویت فرهنگی ماست. با این هویت ما می‌توانیم در دنیا کلاس بگذاریم و قدمت و فرهنگ و رسوم خود را به رخ بکشیم. اما متاسفانه دولتمردان نگاهی صرفاً اقتصادی به مقوله صنایع‌دستی دارند و این به صنایع‌دستی آسیب می‌زند. درآمدزایی از گمرکات خیلی خوب است، اما نه به قیمت از بین بردن تولید‌کننده داخلی.
کد خبر: ۱۱۵۱۳۷۹

پوری ادامه میدهد: وضعیت صنایعدستی ما مثل دریاچه ارومیه است که چند سال قبل شروع به سد سازی بر رودخانههای اطراف آن کردند و باعث شد برای مدتی کشاورزی منطقه رونق بگیرد. اما الان دریاچه خشک شده و هر آنچه از کشاورزی و صادرات درآمد داشتیم باید هزینه احیای دریاچه ارومیه کنیم و این در حالی است که مطمئن نیستیم این دریاچه احیا میشود یا نه. این همان کاری است که دارند با صنایعدستی ما میکنند. اجناس چینی و هندی با قیمتهای خیلی گزاف در کشور فروخته میشوند و واردکنندگانشان تبلیغات زیادی برای آنها میکنند. در حالی که اگر این هزینه تبلیغات صرف واردات دستگاههای مورد نیاز برای تولید صنایعدستی میشد، میتوانستیم هم اشتغال ایجاد کنیم و هم در تولید و صادرات صنایعدستی جایگاه بهتری داشته باشیم.

وی میافزاید: مسئولان انتظار دارند تولیدکنندگان داخلی با چین رقابت کرده و محصولی ارزان قیمت تر از چین روانه بازار کنند. در حالی که به عقیده او، در دنیا هیچ کس توان رقابت با چین را ندارد چون محصولات چینی به خاطر کیفیت پایین و نیروی کار ارزان و بازارهای گستردهای که در سراسر جهان دارد، قابل رقابت نیستند. او ادامه میدهد: مدیران همیشه میگویند ما در صنایعدستی بهترین هستیم؛ اما با واردات این محصولات، برخلاف گفته خود عمل میکنند. آنها میخواهند با واردات سودآوری را حفظ کنند و من فکر میکنم حالا ایران شبیه یک کشتی بزرگ شده است که هرکس میخواهد گوشهای از آن را بکند و برای خود قایق درست کند؛ در حالی که ما باید متحد باشیم تا بتوانیم با اقتدار در مقابل باد و توفانها مقاومت کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها