از بازی‌های ویدئویی معمولا به‌عنوان مدیایی برای فرار از واقعیت یاد می‌کنند، چراکه می‌خواهند بازیکن را در یک دنیای اعجاب‌انگیز و جدید غوطه‌ور کنند و او را در مرکز یک ماجراجویی یا ماموریت حماسی قرار دهند.
کد خبر: ۱۱۵۰۶۰۷

بر فرض که این حرف را کاملا قبول داشته باشیم، در این صورت The Awesome Adventures of Captain Spirit نظرمان را تغییر خواهد داد، زیرا این بازی نشان میدهد در این دوره زمانه بازیهای ویدئویی تا چه اندازه میتوانند عمیق بوده و به جای آنکه ما را به جایی خارج از دنیای عادی و غیرقابل درک فانتزیها وارد کنند، به یک سفر درونی به وجود خود فرا میخوانند تا بیشتر در مورد خود و معنای انسان بودن فکر کنیم و بهتر خودمان را بشناسیم.

پسری که میخواهد کودکی کند

داستان بازی از یک روز شنبه عادی در خانهای نسبتا عادی شروع میشود و قهرمان قصه یک کودک 10 ساله عادی به اسم Chris بوده که سرش با ابرقهرمانها، رباتها و دایناسورها حسابی گرم است! هرچند مفهوم پناه گرفتن در فانتزیها همچنان هسته اصلی داستان غمانگیز و البته بسیار قدرتمند بازی به شمار میرود و اتفاقا گذرهایی هم میزند به جاهایی که برای فرار از واقعیات به آنها فرار میکنیم، اما قلب تپنده داستان روی موقعیتهایی تمرکز دارد که ما را مجبور به فرار از واقعیتها میکند. به عبارتی، مهم نیست به کجا پناه میبریم، مهم اتفاقاتی است که ما را به پناهبردن وا میدارند!

درست است که Life is Strange در عنوان بازی دیده نمیشود، اما Captain Spirit در همان دنیا، با همان حال و هوا و سبک و سیاق بصری جریان دارد و به نظر میرسد ربط مستقیمی با داستان
Life is Strange 2 دارد که بیصبرانه منتظرش هستیم.در این قصه جدید Dontnod بازیکن هدایت کریس را به عهده دارد، پسربچه 10 سالهای که با پدرش تنها زندگی میکند، چراکه چند سال پیش مادرش را از دست داده است. حالا پدر او به آدمی الکلی تبدیل شده و زندگی در خانه آنها چیزی نیست که بتوان آن را ساده و آرام توصیف کرد. با وجود اینکه قصه ما را در فضایی ناراحتکننده و جوی سنگین قرار میدهد، اما اتفاقا از همین بستر است که روایت بازی درخشش خود را بروز میدهد. کریس برای اینکه خود را از زندگی نهچندان خوبش جدا کند، خودش را با دنیای ساختگی فانتزی سرگرم میکند، جایی که او در آن نقش Captain Spirit را دارد!

جایی برای گیمپلی نیست

اگر انتظار یک گیمپلی ماجرایی با پازلها و معماهای جذاب را دارید باید به شما بگوییم که در این بازی خبر چندانی از آنها نیست. ممکن است بازی از شما بخواهد برای درست کردن نقشه دوتصویر را در کنار هم قرار دهید یا کد امنیتی یکموبایل را پیدا کنید، اما اینها واقعا چیزی نیستند که بخواهیم بگوییم معمای خوبی هستند تا چه برسد به اینکه بازیکن را به چالش بکشند.

به بازی بیشتر به چشم یک شبیهساز راهرفتن یا حتی زندگی عادی نگاه کنید، بخشی از کارهایی که باید با کریس انجام دهید به امور روزمرهای مثل تمیز کردن خانه و حیاط کثیف، شستن ظرفها و لباسها ختم میشود، زیرا پدر الکلی کریس جلوی تلویزیون لم داده و کاری به این چیزها ندارد. در حالی که بیشتر گیمپلی بازی شامل راه رفتن و بررسی کردن اشیای قابل تعامل است، این تخیل و دنیای فانتزی ذهن کریس است که موقعیتها را به سکانسهایی برگرفته از قصههای مصور تبدیل میکند. از دید بعد کاپیتانی او، یک وانت سنگین به فضاپیمایی میماند که آماده پرتاب است یا صندوقچه خاطرات همچون جعبه گنجی به نظر میرسد که باید از آن مراقبت کرد. با اینکه آبگرمکن قدیمی انباری شبیه به شیطانی میماند که در سایهها و تاریکیها میخزد! به تصویر کشیدن این موارد از کارهای خلاقانه و جذابی است که بازی انجام داده، ضمن آنکه موسیقی و صداهای علمی-تخیلی، دیالوگها یا تغییرات بصری بازی ابزاری هستند که در این مسیر به کار گرفته میشوند. در راستای تقویت تخیل و شکل دادن هرچه بیشتر به دنیای فانتزی خود ساخته کریس، سکانسهایی از بازی است که تصور او از قدرتهای فرابشری را به تصویر میکشد، مثلا خاموش و روشن کردن تلویزیون از راه دور یا افزایش شدت تشعشع مایکروویو هنگام آماده کردن غذا. خلاصه اینکه داستان و روایت بازی آنقدر با تعاملاتی که برای کریس تعریف شده درهم تنیده شدهاند تا کاملا درک کنید دلیل شکل گرفتن شخصیت Captain Spirit و بهانه کریس برای فرار از واقعیت زندگیاش چیست.

حرف آخر

شرکت Dontnod این چند ساله با ساخت مجموعه Life is Strange بخوبی ثابت کرده تا چه اندازه در داستان و قصهگویی متبحر است و به همین میزان شخصیتهای باورپذیر و ماندگار میتواند خلق کند. کار آنها در قصهگویی آنقدر درست است که حتی برخلاف کلیشه رایج فیلمها و بازیهای هالیوودی که شخصیت والدین الکلی را توخالی و سطحی نشان میدهند، بخوبی در بازی به بازیکن توضیح میدهد که دلیل الکلی شدن پدر شخصیت اصلی چیست و چهرهای خاکستری از او ترسیم میکند. معمولا داستانهای این شکلی پایان خوشی دارند، اما بازی The Awesome Adventures of Captain Spirit این تضمین را به شما نمیدهد. تمام کردن بازی تنها چند ساعت از وقت شما را به خود اختصاص خواهد داد و تجربهای است که تمام میشود و دیگر نیاز نیست منتظر قسمتهای بعدی آن بمانید، اما تاثیر و نتیجهگیریای که برای شما باقی میگذارد با تمام شدن بازی تمام نمیشود!

این بازی کاملا رایگان بوده و براحتی میتوانید روی کنسولها یا PC خود آن را تجربه کنیم. پس حداقل این بازی را کرک نکنیم!

مجید رحمانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها