پرسش و پاسخ قضایی

با توجه به پرسش خوانندگان درخصوص موضوعات حقوقی بخصوص رابطه موجر و مستاجر ،ابطال معامله ، ارث و اقامه دعوی تپش در مصاحبه با مریم جنت آبادی ،کارشناس ارشد حقوق خصوصی به پرسش‌های شما خوانندگان پاسخ داده است.
کد خبر: ۱۱۴۹۸۳۱

مخاطبان میتوانند پرسشهای حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.

اگر یک خانه قولنامه شده باشد، بعد اجاره بدهند و همسر صاحب ملک بیاید و مستاجر را از خانه بیرون کند، آیا میتوان از این زن شکایت کرد؟

البته این خانم - همسر صاحب ملک - سابقهدار است و خود را مالک خانه معرفی کرده است.

- پرسش دارای ابهام است اما باید توجه داشت فقط با حکم تخلیه میشود مستاجر را مجبور به تخلیه خانه کرد.

تصرف در صورتی میتواند اماره مالکیت باشد که سابقه مالکیت وجود نداشته باشد. سابقهدار بودن زن دلیلی بر عدم اثبات مالکیت او نیست. براساس ماده 35 قانون مدنی تصرف به عنوان مالکیت دلیل بر مالکیت است، مگر آنکه خلاف آن ثابت شود. بنابراین اماره ید تا جایی اعتبار دارد که با ادله اثباتی دیگر مانند سند یا شاهد نتوان خلاف آن را ثابت کرد.

پدرم اسفند 92 در 80 سالگی با من که فرزند ارشد او بودم معامله ملکی انجام داد. اما متاسفانه اردیبهشت سال بعد فوت کرد. برادران و خواهرانم به بهانه حجر پدر دادخواستی برای ابطال معامله دادهاند. این کار آنها صحیح است؟

- طبق ماده 190 قانون مدنی یکی از چهار اصل صحت معامله اهلیت طرفین است. صرف ادعای عدم اهلیت نمیتوان موجب بطلان معامله شد و باید این ادعا ثابت شود.

پنج سال پیش پدرم فوت کرد و بعد از شش ماه برادرم مرد. آیا ارث پدرم به همسر برادرم تعلق میگیرد؟

- قانون شرط وراثت را زنده بودن وارث در زمان حیاط متوفی قرار داده است و با توجه به توضیح شما که برادرتان شش ماه بعد از فوت پدرتان فوت شدهاند، وی وارث محسوب شده و به تبع ایشان فرزندان و همسر وی میتوانند مدعی سهمالارث شوند.

ملکی در شهرستان داشتم که توسط دادگستری تحویل ما شد. بعد فردی ملک را فروخته و نفر سوم در آن ساخت و ساز انجام داده است. نفر دوم در زندان است و نفر سوم با زرنگی نمیخواهد ملک را تحویل دهد. از نظر قانونی چهکار میتوانم بکنم.

- زندانی بودن مانع اقامه دعوی علیه نفر دوم نمیشود و میتوانید علیه او، و با داشتن سند علیه متصرف اقامه دعوی و مطالبه خسارت کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها