گفت و گو با صالح میرزا آقایی از بازیگری تا کارآفرینی

یک بازیگر کارآفرین هستم

در روزگاری که بیشتر بازیگران از بیکاری و کم‌پولی گله‌مندند و می‌گویند از تولید کم آثار تلویزیونی و سینمایی شاکی‌اند و برخی خیلی مستقیم به این نکته اشاره می‌کنند که پشت پرده، نقش‌ها خرید و فروش می‌شود و مافیای بازیگری بدون هیچ نظارتی بسیاری از بازیگران را خانه‌نشین کرده است، صالح میرزا آقایی که در سریال‌هایی مانند کلاه‌پهلوی، مختارنامه، سال‌‌های برف و بنفشه، ریحانه بازی کرده و این روزها مشغول بازی در سریال « بانوی عمارت» به کارگردانی عزیزا... فرخ‌نژاد است، پنج سالی است به صورت حرفه‌ای وارد بخش تولید شده و کارگاه تولید میز LCD راه‌اندازی کرده و در این بخش متمرکز شده که وابسته به دستمزد بازیگری نباشد ! او می‌گوید:« وقتی دیدم دوره‌‌های بیکاری‌ام در حوزه بازیگری طولانی شده، تصمیم گرفتم، حرفه‌ای دیگر در کنار بازیگری برای خودم در نظر بگیرم تا شرمنده فرزندانم نشوم». این بازیگر حرفه روزنامه‌نگاری را قبل از این‌که وارد دنیای بازیگری شود نیز تجربه کرده و در مجلاتی مانند گزارش فیلم ، در آستانه و نقش‌آفرینان فردا ،نقد و مطلب سینمایی می‌نوشته. گفت و گو با صالح میرزا آقایی با بازیگری و تلویزیون شروع شد و به تولید کالای ایرانی و حمایت از آن ختم شد.
کد خبر: ۱۱۴۹۷۱۵

گفتید هرچند خودتان روزنامهنگاری را تجربه کردهاید و با نشریات مختلفی همکاری میکردهاید اما الان نه روزنامه میخرید و نه مجله ! مثل برخی از بازیگران و کارگردانانی که در آثار تلویزیونی بازی می‌‌کنند اما تلویزیون تماشا نمیکنند !

منم تلویزیون نمیبینم الان فقط فوتبال را از تلویزیون ایران تماشا میکنم زمانی که سریالهایی مانند مختارنامه و کلاهپهلوی پخش میشد، مردم زیادی آنها را تماشا میکردند و تماشای آن را به هم توصیه میکردند اما الان تقریبا کاری نیست که از ندیدن آن حسرت بخورم.هرچند معتقدم که بازیگران باید سریالهای تلویزیونی را تماشا کنند، تلویزیون مرا معروف کرد و من نمیخواهم از تماشا نکردن تلویزیون دفاع کنم.

شاید مشکلات اقتصادی که گریبان این رسانه را گرفته، باعث این اتفاق شده.وقتی پول نباشد، کارگردان و بازیگران سریالها آدمهای کاربلد و با تجربه نیستند و نمیتوانند اثری بسازند که مردم را مشتری خود کنند.امیدوارم با پخش سریالهای جدید از جمله «بانوی عمارت»، اقبال مخاطبان به تلویزیون بیشتر شود.

امورات زندگی و خرج و مخارجتان وابسته به حرفه بازیگری است یا شغل دیگری هم دارید؟

خدا را شکر وابسته به بازیگری نیست.بیست و هفت سال است که بازیگرم. از اولی که وارد این حرفه شدم از اطرافیان می‌شنیدم بازیگری بی‌رحم است، این بدبینی ته ذهنم بود تا زمانی که متوجه شدم، فرزندانم دارند بزرگ می‌شوند و گاهی یک سال بیکارم و نقشی به من پیشنهاد نمی‌شود.به همین دلیل تصمیم گرفتم حرفه دیگری در کنار بازیگری در نظر بگیرم . چند سالی است که کارگاه تولید « میز ال سی دی» دایر کرده‌ام و از معدود بازیگرانی ام که کارآفرین هم هستم؛ 15 نفر نیرو دارم و جالب این‌جاست که بیشتر آنها تحصیلکرده هستند.

تولید و کارآفرینی نیز اما و اگرهای زیادی دارد و تولید کننده‌ها معمولا از شرایط شاکی هستند؟

بله شرایط که خیلی سخت است.کارگاه من در منطقه چهاردانگه است که مرکز تولید میز و مبل و ... است و همکارانم به واسطه این که من بازیگر هستم، لطف کرده و ازمن حمایت می‌کنند اما واقعیت این است که شرایط خیلی دشوار است.امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به نام سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده اما من به عنوان یک تولید کننده می‌گویم هیچ حمایتی از طرف متولیان به ما نمی‌شود !‌ و من با چنگ و دندان کارگاه‌ام را حفظ کرده‌ام هر چند کالایی که تولید می‌کنم برند معروفی است و کیفیت خوبی هم دارد اما برای مسئولان فرقی نمی‌کند کیفیت کالای تولیدی چگونه است؛ از هیچ‌کدام حمایت نمی‌کنند.

استقبال مردم از کالایی که تولید می‌کنید چگونه است؟

می‌گویند یک سوزن به خودت بزن و یک جوالدوز به دیگران.وقتی حرف حمایت از کالای ایرانی به میان می‌آید باید این کالا کیفیت خوبی هم داشته باشد تا خودش، خودش را تبلیغ کند.راستش را بخواهید کیفیت حرف اول را برایم می‌زند؛ چه در حوزه بازیگری و چه در حوزه کار تولیدی.نقش‌های سطحی را قبول نمی‌کنم و طبق برنامه‌ریزی ذهنی و اصولی که برای خودم دارم، میزهایی هم که تولید می‌کنم ، کیفیت خوبی دارند.

گفتید که همکاران خط تولید شما تحصیل کرده‌اند، در چه سطحی هستند؟

دو تا از همکارانم حقوق خوانده‌اند و یکیاز آنها « آی تی » و از شهرستان برای کار به تهران آمده‌اندچون بیکار بوده و کاری که هم‌راستای مدرک دانشگاهی‌شان، پیدا نکرده‌اند.باور کنید بیکاری بیداد می‌کند ! در شهرک صنعتی چهاردانگه و کارگاه‌های تولیدی‌اش تحصیلکرده‌های زیادی مشغول به کار هستند.من تلاش می‌کنم شأن همکارانم را نگه‌ دارم و مثل یک کارفرما که فقط به پول فکر می‌کند با آنها رفتار نکنم.استانداردهای کار را رعایت می‌کنم هم در رفتار و هم دادن حق و حقوق و بیمه و ...

روز شنبه واردات 1400 قلم کالا به کشور ممنوع شد تا ارز از کشور خارج نشود و به نوعی از تولید ملیحمایت شود، به نظرتان این‌گونه طرح‌ها تاثیری در حمایت از کالای ایرانی دارد؟

نه ! معتقدم در کشور ما آدم‌ها اهل عمل نیستند ! حمایت از تولید ملی فقط در حد حرف مانده است ! وقتی واردات کالاهای خارجی از جمله میز تلویزیون را ممنوع می‌کنند باید از تولیدات داخلی حمایت کنند تا آنها وارد چرخه عرضه شده و بازار را پر کنند - بخصوص از کالاهایی که کیفیت خوبی دارند - اما واقعیت این است که واردات را ممنوع می‌کنند اما از تولید داخلی نیز حمایت نمی‌کنند.

در حالی‌که الان بهترین زمان است که از برندهای با کیفیت حمایت کرده و بازار را با آنها اشباع کنند تا هم چرخ تولید بچرخد و هم بیکاری کمتر شود.اما متاسفانه آن قدر مواد اولیه گران و نایاب شده که نه چرخ تولید خواهد چرخید و نه مشکلی از کشور حل خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها