گفت‌وگو با دکتر سهیلا امین‌مقدم، جراح زنان درباره شرایطی که باید نسبت به ناباروری زنان نگران بود؟

تهدید سلامت باروری

زمانی یک زوج نابارور تلقی می‌شوند که یک سال بدون روش‌های پیشگیری از بارداری صاحب فرزند نشوند. اگر خانمی بالای 35 سال سن داشته باشد و بعد از گذشت شش ماه، علی‌رغم تمایل باردار نشود باید مراجعه به پزشک داشته باشد. البته اگر کسی سابقه ناباروری دارد مثلا سابقه آندومتریوز یا سابقه عفونت‌های مکرر لگنی دارد هم باید بعد از شش ماه ناباروری مراجعه کند. ولی سن کمتر از 35‌سال می‌تواند بعد از یک سال ناباروری مراجعه کند.
کد خبر: ۱۱۴۸۳۹۹

چه عواملی روی سلامت باروری خانمها موثراست؟

سن، عامل بسیارمهمی است. در خانمها اقدام به بارداری در سن مناسب (بین 20 تا 30 سال) توصیه میشود. هرخانمی ذخایر تخمدانی ثابتی دارد. فولیکولها بعد از 30 سالگی شروع به کاهش میکند و بعد از40 سالگی روند کاهش بیشتر است.یک عامل دیگر موثر برسلامت باروری در خانمها ابتلا به بیماریهاست که یکی از آنها اندومتریوز است. حاملگی نقش مهمی در نکردن پیشرفت اندومتریوز دارد.

خانم جوانی که لازم است رادیوتراپی شود، چگونه از تخمدانهایش محافظت میشود؟

از آنجا که رادیوتراپی لگن بهدلیل سرطان، فعالیت تخمدان را از بین میبرد. میتوان با لاپاروسکوپی تخمدان را به بالای لگن همراه با خونرسانی به تخمدان انتقال داد تا از اثرات رادیوتراپی حفظ شود. حتی میتوان بافت تخمدان را به صورت فریز شده نگهداری کرد یا میتوان اسپرم و تخمک را به صورت لقاحدادهشده، نگهداری کرد تا در زمان مناسب و بعد از درمان از آن استفاده کرد. خانمی که قرار است شیمیدرمانی شود، باید مشاوره شود تا برای او از داروهایی استفاده شود که آسیب کمتری به تخمدانهایش برسد.

آیا دیابت نوع یک در باروری خانم هاتاثیردارد؟

اگر قاعدگی مرتب است، مشکلی ایجاد نمیکند.

آیا خانمی که یک تخمدان دارد میتواند بارور شود؟

بله با همان تخمدانی که دارد میتواند باروری را تجربه کند.

چرا برخی زوجین که هیچ مشکلی ندارند، بعد از گذشت چند سال هم صاحب فرزند نمیشوند؟

بله این ممکن است اتفاق بیفتد. در این موارد آی - یو - آی و آی - وی - اف به حل مشکل این افراد کمک میکند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها