آمریکا می‌کوشد بدون رفع تحریم‌ها همه توان هسته‌ای کره را نابود کند

ضیافت تسلیم و تحریم

سرانجام روز گذشته در میان موجی از ناباوری و شک و تردید، رهبران آمریکا و کره شمالی برای نخستین بار با یکدیگر در سنگاپور دیدار کردند. این درحالی بود که تا چند ماه پیش دونالد ترامپ و کیم جونگ اون همدیگر را به حملات هسته‌ای تهدید کرده و موجی از نگرانی و وحشت ناشی از احتمال وقوع یک جنگ هسته‌ای جدید را برانگیخته بودند. این دو بعد از مدت‌ها تهدید و جدال لفظی ناگهان تغییر لحن داده و از در آشتی در آمدند. سیاست‌های خلق الساعه و غیر‌قابل پیش‌بینی دونالد ترامپ از یک طرف و عهد‌شکنی‌های مکرر آمریکا در توافقات بین‌المللی از طرف دیگر موجب شده است که جهانیان همچنان نسبت به آینده این توافق خوشبین نبوده ودر باره آن تردید داشته باشند.
کد خبر: ۱۱۴۷۴۸۲

به گزارش گاردین، دونالد ترامپ در حدود هفت دقیقه زودتر از کیم جونگ اون هتل خود را برای شرکت در نشست مشترک ترک کرد. بااینحال رهبر کره شمالی طبق یک سنت کرهای به دلیل جوان تر بودن زودتر از ترامپ حاضر شد. دو طرف مدتی در کنار یکدیگر قدم زده و سرانجام ترامپ دست خود را به سمت «اون» دراز کرد. دو طرف تلاش کردند در مقابل دوربین رسانهها با یکدیگر گفتوگو کنند. زمان دست دادن آنها 12 ثانیه طول کشید. گاردین در ادامه نوشت: این اشتباه است که دیدار دو طرف را یک مذاکره فرض کنیم. این دیدار در حقیقت یک نمایش بود که توسط دو رهبر که اهداف متفاوتی از گفتوگوها دارند، ترتیب دادهشده بود. دیدار ترامپ و اون در هتل کاپلا واقع در جزیره سنتوزای سنگاپور برگزار شد. ترامپ این دیدار را «بسیار مهم، جامع و تاریخی» خواند و اضافه کرد: کل روابط ما با کره شمالی بسیار متفاوت از گذشته خواهد بود. ما پیوندی بسیار ویژه برقرار کردهایم. رهبر کره شمالی نیز دیدار دیروز را «تاریخی» خواند و گفت که وی و ترامپ تصمیم گرفتهاند گذشته را به تاریخ بسپارند. کیم تاکید کرد: جهان شاهد تغییر مهمی خواهد بود.

استقبال همسایگان

چین با استقبال از توافق دیروز آن را یک توافق تاریخی در جهت عاری سازی شبهجزیره کره از سلاح هستهای و رفع تنش از این منطقه از جهان توصیف کرد. پکن همچنین خواستار تسهیل و برچیده شدن تحریمهای سازمان ملل علیه کره شمالی شد. رئیسجمهوری کره جنوبی نیز در واکنش به این دیدار اظهار کرد: «توجه تمامی مردم ما اکنون به سمت سنگاپور معطوف است». شینزو آبه، نخستوزیر ژاپن که متحد آمریکا در منطقه شرق آسیاست نیز اظهار امیدواری کرد نشست آمریکا و کره شمالی موفقیتآمیز و قدمی مهم در راستای صلح و ثبات در شرق آسیا باشد.

ترامپ: هیچ امتیازی ندادیم

دونالد ترامپ پس از امضای توافقنامه با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در نشستی خبری با حضور رسانههای جهان گفت: اگر کره شمالی برنامههای خلع سلاح را شروع نکند، تحریمها علیه این کشور برداشته نمیشود. وی افزود: 70سال پیش تنش و جنگ در منطقه شبهجزیره کره اتفاق افتاد. تاریخ نشان داده است که دشمنان دیرین نیز میتوانند دوست شوند. ما هر چه سریعتر برنامه خلع سلاح را شروع خواهیم کرد و کیم در دیدارش گفت که کره شمالی در حال
از بین بردن موشکهایش است.

ترامپ افزود: باید بگویم ما هیچ امتیازی ندادیم بلکه امتیازهایی از جمله تعهد برای خلع سلاح هستهای کره را به دست آوردیم.

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون که از روز یکشنبه در سنگاپور حضور داشتند دیروز این کشور را ترک کردند. قرار شد مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و یک مقام ارشد کره شمالی گفتوگوهای آتی فیمابین را ادامه دهند.

خلع سلاح بدون رفع تحریم

پیش از این بسیاری از صاحبنظران به کرهشمالی هشدار میدادند که از سرنوشت کشورهایی همچون لیبی و عراق که به وعدههای آمریکا اعتماد کرده بودند، درس بگیرد و محتاطانه مذاکره کند. اکنون با مشخص شدن نیت آمریکا که خواهان از بین رفتن تمامی تسلیحات هستهای کرهشمالی تا پیش از رفع تحریمهاست، نگرانی از بدقولیهای آمریکا شدت گرفته است. بخصوص آنکه تجربه توافق هستهای با ایران نیز در پیش چشم است. گذشته از آن، سابقه کوتاه ترامپ نیز مملو از بدعهدی است. او کمتر از دو سال بعد از به قدرت رسیدن، بسیاری از توافقنامهها با نزدیکترین متحدان آمریکا را پاره کرد. او توافق مبادلات تجاری آزاد با متحدان اروپایی خود را لغو کرد و یک جنگ تجاری علیه آنان به راه انداخت. روزنامه رایالیوم نیز با اشاره به بدعهدیهای آمریکا به کرهشمالی هشدار داد و نوشت: کسی که نشست خود با متحدان آمریکا یعنی کشورهای صنعتی گروه هفت را بر هم زد، به هیچ وجه برای بر هم زدن توافقات نشست سنگاپور به هر علتی تردید نخواهد کرد؛ چرا که ترامپ یک تاجر مغرور، افراطی و نژادپرست است و تنها باید منتظر ماند و نتیجه را دید.

شرط مهم کره شمالی

جیمز هرشبرگ، استاد تاریخ و روابط بینالملل دانشگاه جورج واشنگتن در تفسیری با عنوان «حفرهای در دل نشست کره شمالی»، گفت: به نظر میرسد بحث نشست میان دونالد ترامپ رئیسجمهور آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی برای غیر هستهای کردن پیونگ یانگ دچار سردرگمی شده و یا حتی غیر واقعی شده باشد. به گفته وی که در پایگاه پولیتیکو منعکس شده: مشکل مهمی که در این میان وجود دارد آن است که پیونگ یانگ شرط کرده این امر باید شامل خلع سلاح تمامی شبهجزیره کره باشد. به این معنا که حتی بر فرض اینکه کره شمالی با تمامی بازرسیها موافقت کند، باید همان بازرسیهای مشابه از تمام تاسیسات قابل مقایسه در کره جنوبی و همه پایگاههای نظامی آمریکا از جمله همه کشتیهای جنگی آمریکایی یا هواپیماهای قادر به حمل سلاحهای هستهای که وارد آبهای کره جنوبی و یا آسمان آنجا میشوند، صورت بگیرد. اما آیا آمریکا و متحدانش حاضر به انجام این تعهدات خواهند بود؟

حاشیهها

دیدار روز گذشته حاشیههای فراوانی داشت. برای مثال مون جائه این، رئیسجمهور کرهجنوبی دیروز گفت من شب گذشته نخوابیدم. این اظهار نظر میزان نگرانی همسایگان را از این اتفاق نشان میدهد. در یک خبر دیگر آمده بود که ناهار کاری دونالد ترامپ و کیم جونگ اون ساعت ۱۱ و 30 دقیقه به وقت محلی در سنگاپور صرف شد و غذاهای موجود در این برنامه شامل انواع غربی و کرهای بود.رئیسجمهور آمریکا که از دیدار با رهبر کره شمالی بسیار ذوق زده بود، از کیم جونگ اون خواست تا لیموزین ریاست جمهوری آمریکا را از نزدیک ببیند. درخبری دیگر آمده بود که رهبر کرهشمالی در سفرش به سنگاپور در کنار تمامی تدابیر امنیتی نظیر بردن لیموزین ضد گلوله خود به همراه تیم محافظان مخصوص لیموزین و استفاده از دو هواپیمای گمراه کننده در کنار هواپیمای حامل خودش، توالت شخصیاش را نیز همراه خود برده بود ! یک سنتشکنی عجیب اینکه رسانههای کره شمالی برخلاف رویه همیشگی خود به انعکاس وسیع این دیدار پرداختند.

بخشی از سند امضا شده

در سند مشترک امضا شده از سوی ترامپ و اون آمده است: ۱ـ آمریکا و جمهوری دموکراتیک خلق کره متعهدمی شوند، روابط جدیدی میان آمریکا ـ جمهوری دموکراتیک خلق کره مطابق با میل مردم دو کشور برای صلح و موفقیت ایجاد کنند./ ۲ـ آمریکا و جمهوری دموکراتیک خلق کره تلاشهای مشترکی را برای ایجاد یک نظام صلح پایدار و باثبات در شبهجزیره کره آغاز میکنند./۳ـ جمهوری دموکراتیک خلق کره با تاکید مجوز بر بیانیه ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ پانمونجوم متعهد به تلاش در جهت خلع سلاح هستهای کامل شبهجزیره کره میشود./۴ـ آمریکا و جمهوری دموکراتیک خلق کره متعهد میشوند که موارد باقی مانده مربوط به اسرای جنگی و مفقودین در جنگ را از جمله با استرداد گروهی که تاکنون شناسایی شدهاند، حل و فصل کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها