فریاد آزادی قدس در سراسر جهان طنین انداز شد

آرمانخواهی جهانی

روز گذشته مانند هفته‌های قبل هزاران فلسطینی از ساعات اولیه برای اقامه نماز آخرین جمعه ماه مبارک رمضان در مسجد الاقصی در میان تدابیر امنیتی شدید رژیم صهیونیستی عازم این مکان مقدس شدند. این در حالی بود که پلیس اشغالگر اسرائیل نیروهای خود را در قدس شرقی بخصوص در اطراف مسجد الاقصی و خیابان‌های اصلی شهرک قدیمی قدس افزایش داده بود. امسال روز جهانی قدس مصادف با سالروز «نکسه» یا جنگ شش روزه بود که رژیم صهیونیستی علیه اعراب به راه انداخت و طی آن مناطقی از کشورهای عربی را اشغال کرد. از سوی دیگر فلسطینی‌ها در غزه دیروز در یازدهمین جمعه بازگشت شرکت کردند و علاوه بر دادن شعار و برگزاری تظاهرات با آتش زدن تایرها، بریدن سیم‌های خاردار و به پرواز درآوردن تعداد بی‌سابقه بادبادک‌های حامل تصاویر شهدا و مواد آتش زا به دشمن صهیونیستی اثبات کردند مقاومت‌‌شان شکست‌ناپذیر است.
کد خبر: ۱۱۴۶۴۶۳

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در سخنانی تاکید کرد راهپیمایی بازگشت تا آزادسازی قدس اشغالی ادامه خواهد داشت و هویت قدس و عربی بودن این شهر با تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخستوزیر رژیم صهیونیستی دستخوش تغییر نخواهد شد. خالدالبطش، یکی از رهبران جهاد اسلامی نیز با حمایت از اقدام امام خمینی در اعلام روز قدس تاکید کرد: ما به راهپیماییهای مسالمتآمیز خود ادامه خواهیم داد درعین حال پاسخ به تجاوزهای دشمن غاصب صهیونیستی و حملات آنها علیه مردم را حق خود میدانیم. همزمان با برگزاری تظاهرات روز قدس در غزه، پهپادهای رژیم صهیونیستی با حمله به اردوگاههای العوده در شرق رفح واقع در جنوب غزه، بمبهای حرارتی روی این اردوگاه ریختند؛ در یک اقدام دیگر صهیونیستها با انتشار اعلامیه در آسمان غزه سعی کردند مردم را از شرکت در راهپیمایی باز دارند.

تظاهرات در کشورهای مختلف

مردم بحرین در نخستین ساعات بامداد روز گذشته پیش از سایر کشورها تظاهرات خود به مناسبت روز قدس را در شرایطی کاملا امنیتی و بهرغم حضور نیروهای نظامی برگزار کردند. آنان با سردادن شعارهایی بر پایبندی خود به آرمان و مقدسات فلسطین تاکید کرده و اقدام نظام بحرین در عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. تظاهرکنندگان همچنین با سردادن شعارهایی، همبستگی خود را با آیتا... شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین که از دو سال پیش در بازداشت خانگی است، اعلام کردند. نظامیان بحرینی، در مناطق «المالکیه»، «النبیه صالح»، «مصلی»، «کرباباد» و «النویدرات» به سوی تظاهر کنندگان گازهای اشکآور شلیک کردند.

راهپیمایی روز جهانی قدس در شهرهای مختلف عراق از جمله در بغداد (پایتخت) نیز با حضور پرشور مردم برگزار شد و راهپیمایان بر ضرورت حمایت از جبهه مقاومت به عنوان تنها راه آزادی فلسطین تاکید کردند. گروههای مختلف مقاومت اسلامی با انجام رژه نظامی در کنار مردمی که در این مراسم شرکت کرده بودند، بر قدس شریف به عنوان پایتخت ابدی فلسطین تاکید کردند و تنها راه آزادی فلسطین را مقاومت دانستند. تظاهرکنندگان که همزمان تصاویری را از امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیتا... سیستانی، آیتا... سیدمحمد باقر صدر و سیدحسین نصرا... در کنار پرچمهای گروههای مقاومت اسلامی عراق حمل میکردند، در بخشی از این مراسم پرچم رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند.

مردم سوریه نیز ظهر دیروز به مناسب روز جهانی قدس از ورودی بازار «الحمیدیه» به سمت مسجد «الاموی» دمشق راهپیمایی کردند. به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) راهپیمایی امسال در سایه تلاش رژیم صهیونیستی برای خریدن مشروعیت به وسیله انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف، از اهمیتی ویژه برخوردار بود و مردم به تمام جهانیان نشان میدادند آرمان مردم فلسطین در قلب مسلمانان عالم زنده است.

مردم غرب افغانستان نیز با آتش زدن پرچم اسرائیل اعلام کردند: دوست و دشمن در روز قدس مشخص میشود. به همین مناسبت در مراسم برگزاری راهپیمایی روز قدس در ولایت هرات پرچم رژیم اسرائیل آتش زده شد.زیرا به گفته آنان کشوری به این نام و نشان برای مسلمانان آزاده قابل پذیرش نیست و باید نابود شود.

مردم شهرهای مختلف پاکستان نیز از صبح خود را برای برگزاری راهپیمایی روز قدس در اسلامآباد (پایتخت) و سایر شهرها آماده کرده بودند. این راهپیمایی باشکوه بعد از پایان نماز جمعه برگزار شد. در اسلامآباد در مسیر راهپیمایی نمایشگاه کتاب و پوسترهای جنایات اسرائیل همچنین رهنمودهای امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران برای شرکت در این راهپیمایی نصب شده بود. مردم شهر کراچی نیز بعد از نماز جمعه با برگزاری راهپیمایی پرچم آمریکا و رژیم صیهونیستی را به آتش کشیدند. قشرهای مختلف مردم از جمله شیعه و سنی در کنار یکدیگر راهپیمایی میکردند تا به این وسیله وحدت خوددر باره مساله فلسطین را نشان دهند.

صدها نفر از مردم مالزی به همراه برخی از احزاب، شخصیتها و گروههای سیاسی همزمان با روز جهانی قدس، پس از اقامه آخرین نماز جمعه ماه مبارک رمضان با شرکت در یک تظاهرات گسترده در مقابل سفارت آمریکا در کوالالامپور اجتماع و پرچمهای فلسطین را به اهتزا درآوردند. بسیاری از تظاهرکنندگان در این راهپیمایی به همراه اعضای خانواده خود با زبان روزه شرکت کردند و خشم و نفرت خود را از سیاستهای ددمنشانه رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه مردم مظلوم فلسطین ابراز داشتند. این نخستین تظاهرات اعتراض آمیز مردم مالزی علیه اسرائیل و آمریکا از زمان شکل گیری دولت جدید به رهبری ماهاتیر محمد در این کشور است. در پایان این مراسم تعداد زیادی بادکنک در یادبود شهدای فلسطینی رهاسازی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها