نگاهی به فعالیت شبکه‌های برون‌مرزی به مناسبت «روز قدس»

صدای حنجره‌های زخمی

«فلسطین پاره تن اسلام است» شاید این جمله را بتوان مانیفست و چراغ راه مبارزات آزادیخواهی در جهان اسلام به منظور آزادی قدس شریف دانست، جمله‌ای که از سوی رهبر کبیر انقلاب امام خمینی(ره) بیان شده و نشان‌دهنده عمق استراتژیک مساله فلسطین در افق گفتمانی رهبران انقلاب اسلامی است. سرزمینی که در تاریخ ادیان جایگاه ویژه‌ای دارد که اکنون سال‌هاست به ناحق از سوی غاصبان صهیونیستی تصرف شده و با سلاح و فشار نظامی در صدد بیرون راندن یک ملت از سرزمین آبا و اجدادیشان هستند. سرزمینی که ملت فلسطین در آن تاریخی به درازای ادیان ابراهیمی دارد.
کد خبر: ۱۱۴۵۹۰۴

معاونت برونمرزی سازمان صدا و سیما با هدف رساندن صدای مستضعفان جهان به گوش جهانیان و شکستن انحصار رسانههای گروهی غرب، اقداماتی در مسیر تهیه و تولید برنامههایی متناسب با گفتمان انقلاب اسلامی داشته و در فضایی که بلندگوهای رسانههای جریان اصلی دنیا، اجازه بلند و شنیده شدن صدا به کسی نمیدهند، معاونت برونمرزی سازمان صداوسیما با راهاندازی شبکهها و کانالهای مختلفی سعی در بلند کردن پرچم داشته و با نگاهی به عملکرد آن پی به موفقبودنش میبریم. حذف از روی ماهواره، ممنوعیت فعالیت در کشورهای مختلف و... تنها گوشهای از اتفاقاتی است که طی سالهای مختلف فعالیت شبکههای برونمرزی شاهد آنها بوده ایم که از سوی حامیان قدرتمند رسانههای غربی علیه این جریان تازه نفس در رسانهها اعمال شده است.

راهپیمایی روز قدس که از سوی رهبر کبیر انقلاب در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان پایهگذاری شده، حرکتی است ضداستکباری در حمایت از مردم زیر ستم فلسطین.

به این بهانه نگاهی به برخی اتفاقات شبکههای برونمرزی برای پوشش دادن به اتفاقات کرده و با برخی از دستاندرکاران تولید در این شبکه گفتوگو کردهایم.

از نیجریه تا لندن همراه با روز قدس

نرگسخاتون رستمی، مدیر ارزیابی و تامین برنامههای شبکه «پرس تی وی» با اشاره به برخی برنامههایی که با موضوع روز قدس آماده و پخش خواهد شد، به جامجم گفت: «علاوه بر برنامههای زنده که مرتبط با روز قدس است و از حضور کارشناسان در برنامهها استفاده میکنیم به پوشش برنامهها از ابتدای راهپیمایی در تهران تا بعد از ظهر میپردازیم و سپس به لبنان میرویم، که خب معمولا با سخنرانی رهبر حزب ا... لبنان سیدحسن نصرا... این مراسم همراه است که پوشش زنده آن را نیز داریم. خبرنگاران ما در سراسر دنیا هرجا راهپیمایی روز قدس برگزار شود برای ما گزارش میفرستند که معمولا از نیجریه گزارشها و مستندهای خوبی برای ما ارسال میکنند.»

وی افزود: «پخش مستند از چند روز قبل از روز قدس تا چند روز بعد از آن ادامه دارد که برای سال جاری هم چنین برنامهای را در نظر گرفتهایم که یکی از آنها روایت زندگی یک طلبه دینی اهل آمریکای لاتین است که برای تهیه مستند از زندگی امام خمینی(ره) به ایران میآید و در خلل آن به روز قدس و مساله فلسطین هم میپردازد. مستند دیگری که برای این روز در نظر گرفته ایم مستندی از جنایتهای رژیم صهیونیستی است. همچنین برنامه The sun will rise هم برنامه ثابت ما با موضوع فلسطین است و به فعالان مبارزه با رژیم صهیونیستی میپردازد و تصویری از آنها را نشان میدهد که از دفتر لندن آماده و پخش میشود، همچنین در مورد راهپیماییهای بازگشت نیز در این برنامه سخن گفته خواهد شد.»

انحراف تاریخ با زبان رسانه

جعل و تحریف تاریخ آن اتفاقی است که معمولا از سوی رسانههای وابسته به محافل استکباری همواره با آن مواجه بوده ایم، این اتفاقی است که در اغلب قالبهای هنری از سوی آنها صورت میگیرد و اینبار در مساله فلسطین نیز شاهد این موضوع هستیم که دست به جعل تاریخ میزنند، اما با حضور پرقدرت رسانههای برونمرزی میتوان شاهد کاهش سرعت تحریف تاریخ از سوی رسانههای جریان اصلی باشیم. رستمی در ادامه به تفاوت روایت میان رسانههای جریان مقاومت با رسانههای غربی در موضوع فلسطین اینطور اشاره کرد: «قطعا نحوه روایت رسانههای غربی متفاوت با رسانههای دیگر است ولی نمیتوانند به چنین راهپیمایی نپردازند بلکه در نوع روایت کردن با رسانههای ما تفاوت دارند، معمولا رسانههای غربی از زاویه دید رژیم صهیونیستی نگاه میکنند و مانند رسانههای مقاومت گزارش نمیکنند. روایت رسانههای غربی روایت تحریف تاریخی است و طوری القا میکنند که این سرزمین متعلق به رژیم صهیونیستی بوده و فلسطینیها باید از این سرزمین بروند.»

انحصاری که شکسته شد!

«رسانههای جریان اصلی»، آن چیزی است که با آغاز فعالیت رسانههایی مانند «پرستیوی» و «هیسپان تی وی» در حال از دست دادن معنای خود هستند، به این معنا که دیگر انحصار اطلاعرسانی در اختیار یک جریان خاص رسانهای نیست، اتفاقی که سابقه آن به سالهای دولت نهم بازمیگردد که با راهاندازی شبکههایی مانند «هیسپان تی وی» درصدد نشان دادن تصویر کشورهای اسپانیولی زبان و از دیگر سو معرفی و صدور انقلاب اسلامی بودهاند، اتفاقی که در نوع خود توجه برانگیز بود و در راستای آرمانهای انقلاب اسلامی صورت گرفته بود.

امروز شاهد هستیم که رسانههای بزرگ جهان در واکنش به یک خبر که از سوی «پرس تی وی»
منتشر میشود، واکنش نشان میدهند و آن را رد میکنند و سعی در خاموش کردن صدای این رسانهها دارند.

هرچند میطلبد حمایتهای بیشتری از رسانههای برونمرزی جمهوری اسلامی شود تا این حرکت رسانهای تقویت شود و ضریب نفوذ و اثرگذاری آنها بیشتر شود.

مدیر ارزیابی و تامین برنامه شبکه پرستیوی در بخش دیگری از سخنانش به شکسته شدن انحصار رسانهای در فضای رسانههای جهان اشاره کرد و توضیح داد: «تاثیر رسانههای مقاومت در میان مخاطبان چشمگیر است و دیگر انحصار خبری در اختیار یک جریان نیست و با گسترش شبکههای اجتماعی لحظه به لحظه اخبار منتشر میشود و دیگر اخبار منتظر گزارش «سی اِن اِن» و... نمیماند بلکه وقتی رسانههایی مانند رسانههای مقاومت گزارش را به دست مخاطب میرسانند در واقع mainstream media (رسانههای جریان اصلی) را وادار میکنند که واکنشی نشان دهند.»

فلسطین باید آزاد شود

حبیب عبدالحسین مدیر وبسایت «پرستیوی» نیز به حضور در فضای وب و شبکههای اجتماعی اشاره کرد و گفت: «هشتگ «#free_palestine» براساس فرمایش رهبر انقلاب که فرموده بودند «فلسطین باید آزاد شود» راه اندازی شد و این هشتگ روی آنتن زنده شبکه «پرستیوی» حک شد و همزمان در شبکههای اجتماعی دست به تولید محتوا در قالبهای مختلف زدیم که جریانی را به وجود آورد و بسیاری به این هشتگ و حرکت پیوستند و هنوز زنده است و البته کارهایی هم میکنند مانند اینکه ریپورت میکنند تا این حرکت را متوقف کنند.»

بهطور مثال میتوان به جریانی که در انتخابات ریاستجمهوری آمریکا که منجر به پیروزی دونالد ترامپ شد اشاره کرد که با هزینههای میلیون دلاری در شبکههای اجتماعی سعی در چرخاندن وزنه انتخابات به نفع نامزد محبوب خود داشتند. حال میبینیم وقتی چنین هزینههای برای پیروزی در انتخابات میشود، برای خاموش کردن صدایی خلاف جریان که باب طبعشان نیست تلاش نمیکنند؟

صدای بیصداها

«صدای بیصداها» شعاری است که نشاندهنده عمق توجه سیاستگذاران رسانهای شبکههای برونمرزی سازمان صدا و سیما به مساله مستضعفان جهان است، به این معنا که آنها ذوب در جریان اصلی رسانههای قدرت نشدند و دنباله رو فضاسازیها و سر و صداهای آنها نیستند، و تلاش کردهاند خودشان اتفاقی را رقم بزنند تا بتوانند واکنش رسانههای جریان اصلی را برانگیزند. از اینرو تبدیل شدن به صدای بیصداها همان اتفاقی است که سبب میشود مخاطبان به این صدای تازه اعتماد کنند زیرا اخبار و رویدادهایی را پوشش میدهد که تا پیش از این خبری از آنها در رسانههای جهان نبود. مدیر وبسایت پرستیوی به فعالیت این شبکه در ارتباط با مساله فلسین اینطور اشاره کرد: «این حرکتی هماهنگ بود که با توجه به آرمان فلسطین که از اهداف شبکه «پرستیوی» بود آغاز شد، به عبارتی این شبکه تکلیف خود را با مساله فلسطین روشن کرد و موضع روشنی از ابتدا تا امروز نسبت به موضوع فلسطین داشته است. با توجه به شعار
«Voice of the Voiceless» (صدای بیصداها) که در پیشانی فعالیتهای این شبکه قرار دارد، از نظر ما هر بیصدایی در هر جای دنیا، میخواهد در فلسطین باشد یا میانمار، که رسانهها به آنها نمیپردازند باید صدایشان به گوش جهانیان برسد. در حالی که رسانههای جریان اصلی در حق اینها اجحاف و آسان از کنار جنایتها گذر کردند، مثلا میگفتند که «در یک درگیری میان فلسطینیها و اسرائیلیها ده نفر کشته شدند» و کسی که از اصل موضوع با خبر نباشد فکر میکند در یک شرایط برابر این درگیری صورت گرفته و کشته شدند در صورتی که همه میدانند اینطور نیست و آنها با سلاح گرم ملت بیدفاع فلسطین را کشتهاند.»

حسام آبنوس

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها