نگاهی آماری به نسبت کنسرت های لغو شده به برگزار شده

کمتر از یک درصد

سالانه صدها کنسرت در کشورمان برگزار می‌شود. از قلب پایتخت گرفته تا کلانشهرها و برخی شهرهای دور افتاده، این را ما نمی‌گوییم، بلکه آمارهای موجود از تعداد کنسرت‌های برگزار شده در سال گذشته نشان از این دارند که موسیقی مجاز با ممنوعیت خاصی در انتشار آلبوم، اجرای صحنه‌ای و... روبه‌رو نیست. طبق آمارهای دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 96، 2496 مجوز برای اجرای کنسرت گرفته شده و 5444 سئانس موسیقی در سراسر ایران اجرا شده است، یعنی حدود 2500 مجوز اجرا و 5500 سئانس اجرای موسیقی در بازه زمانی یکساله در سراسر ایران فعالیت صحنه‌ای موسیقی داشته ایم و این رقم کمی نیست.
کد خبر: ۱۱۴۵۴۰۷

اما حالا این سوال میماند که تا به حال کسی درباره موضوع مهم و اغلب حاشیهساز کنسرتهای موسیقی با زبان آمار و ارقام صحبت کرده است؟ میتوان گفت تا حد زیادی پاسخ این سوال منفی است. ما تنها میشنویم که کنسرتها لغو میشوند. هیچ کس از تعداد کنسرتهای لغو شده حرفی نمیزند و وارد جزئیات ماجرا نمیشود. هر چند دفتر موسیقی هم آماری از تعداد کنسرتهای لغو شده منتشر نکرده است، اما با جستوجوی اینترنتی نسبت به این موضوع حساس در جامعه میتوان نتایج را مشاهده کرد. بر اساس اخبار منتشر شده و موضعگیریهای انجام شده، حدود 20 اجرا در سراسر کشور لغو شده است که برخی از آنها هم البته با تصمیم گروه اتفاق افتاده است. به طور مثال علیرضا قربانی، خواننده موسیقی سنتی سال گذشته در روزهای 17 و 18 خرداد اجرایش در تالار وحدت را به علت حوادث تروریستی مجلس و البته به احترام شهدای این واقعه تلخ لغو کرد. برخی کنسرتهای شهرستانها هم به دلیل موضوعاتی چون به مشکل خوردن برگزارکننده و ارشاد استان در نحوه فروش بلیت و ... لغو شدند و تعداد محدودی از کنسرتها با این دلیل مشخص که مسئولان استانی با اجرای موسیقی مخالف بودهاند، روی صحنه نرفتهاند. هر چند نباید هیچ گروهی، حتی یک گروه از هنرمندانی که در چارچوب قوانین کشور فعالیت میکنند، به دلیلی از رفتن روی صحنه باز بمانند، اما باید به آمار موجود هم نگاهی منطقی داشت و بر اساس آن درباره شرایط موجود قضاوت کرد.

واکنش رهبری به ماجرای لغو کنسرتها

ماجرای لغو کنسرتها هر چند طی سالهای گذشته به مرور کم و کمتر شده ، اما هنوز هم آنقدر داغ است و به آن دامن زده میشود که رهبر انقلاب در بخشی از سخنانشان در جمع دانشجویان نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و گفتند: «در چند هزار کنسرت، مثلاً فرض کنید پنج کنسرت تعطیل میشود؛ این را تعمیم میدهند، هیاهو، فریاد و از این قبیل که «کنسرتها دارد تعطیل میشود»! حالا مثلاً چند هزار کنسرت یا چند صد کنسرت اجرا شده، تعطیل هم نشده؛ [آنجا] چند کنسرت را تعطیل کردهاند! فلان مدیر و فلان مدیر و فلان مدیر در مجموعه مدیران ـ ده نفر، پانزده نفر، بیست نفر مِنبابمثال ـ یک خطایی کردهاند، یک غلطی کردهاند، یک ممشای نادرستی [داشتهاند]، این را تعمیم میدهند نه فقط به مجموعه مدیریتی کشور بلکه به مجموعه نظام جمهوری اسلامی! اینها کارهای دشمن است که با برنامهریزی دارد انجام میگیرد.»

حرفهای رهبری واضح و روشن هستند و بخوبی دو موضوع را بیان میکنند؛ نخست اینکه در کشور سازو کاری اندیشیده شده که کنسرتهای موسیقی حتیالامکان لغو نشوند و به همین دلیل هم آمار کنسرتهای لغو شده بسیار پایین است. نکته دوم هم اینکه اگر مسئول یا مسئولانی به اشتباه در نقاطی از کشور کنسرتها را به دلایل نادرست لغو کنند، نباید آن را به حساب عملکرد نظام گذاشت و تن به تبلیغات گسترده رسانههای بیگانه سپرد و همراهشان شد.

رهبر انقلاب از موسیقی می‌گوید

در کتاب «هنر از دیدگاه مقام معظم رهبری» به نقل از حضرت آیت ا... خامنه ای آمده است :

به یاد دارم در زمان گذشته که ما مشغول مبارزه بودیم یک وقت بحث از موسیقی و سمفونی‌های بتهوون پیش آمد. از برخی مطلعین شنیدم شور «امیراف» در جنگ جهانی، باعث نجات شوروی شده بود! از همین آهنگ شور موسیقی شما، آهنگساز و نوازنده‌ای در شوروی، قطعه‌ای ساخته که ملت را تکان داده است!

من اگر چه «امیراف» را نمی‌شناسم و شور او را نشنیده‌ام اما می‌دانم «شور» چیست و می‌دانم که انسانی با قریحه می‌تواند با یک آهنگ، ملتی را منقلب کند و تکان دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها