موارد سوء‌استفاده جنسی در مدارس کشورمان زیاد نیست، ولی اندک مواردی که وجود دارد، هم نگران‌کننده است و هم قابل پیشگیری. آموزش‌های خودمراقبتی در خانواده‌ها و مدارس باید جدی گرفته شود به‌نحوی که کودک و نوجوان بیاموزد که نباید به هیچ‌کسی اجازه تجاوز به جسمش را بدهد و مزاحمش شود. در این سال‌ها شاهد نمونه‌هایی از آزارهای جنسی بوده‌ایم که در آن فرد آزاردیده از ترس آبرو، متهم شدن و فروپاشی خانواده سکوت کرده است، حال آن که آموزش‌های خودمراقبتی به افراد یاد می‌دهد که در مقابل هیچ تجاوز و تعهدی حتی در حریم خانواده نباید سکوت کنند.
کد خبر: ۱۱۴۵۱۵۷

سکوت فرد آزاردیده موجب میشود فردخاطی به کارهایش ادامه دهد و حتی دامنه قربانیانش را نیز وسیعتر کند. تجربه نشان داده بیشتر کسانی که از دیگران سوءاستفاده جنسی میکنند خود درگذشته قربانی چنین رفتاری بودهاند و حالا برای گرفتن انتقام، دست به تجاوز زدهاند. بنابراین هم فرد متجاوز و هم افراد قربانی به مشاورههای درمانی طولانیمدت نیاز دارند بویژه این که خطر رفتارهای تجاوزگرانه، قربانیان را تهدید میکند.

در این میان خانوادههای افراد قربانی مسئولیت سنگینی دارند. آنها از یکسو به مشاورههای روانشناسی نیازمندند و از سوی دیگر موظفاند به جای طرح پرسشهای مکرر پیرامون حادثهای که رخ داده، فرد آزار دیده را تحت حمایت بگیرند. جامعه نیز در قبال قربانیان تجاوزات جنسی چنین وظیفهای دارد به این معنی که به جای کنجکاوی باید حمایتگر باشد. اما وظیفه مسئولان و سیستم جزایی نیز این است که خاطیان را به سرعت مجازات کند، چرا که این کار از یکسو نقش بهبودی در افراد قربانی و خانوادههایشان را دارد و از سوی دیگر سبب میشود کسانی که به تکرار این جرم تمایل دارند، جری نشوند.

دکترحسین اسدبیگی

رئیس پیشین اورژانس اجتماعی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها