سیاست‌های جمعیتی متاسفانه در کشورما درسال‌هایی مورد غفلت قرار گرفت و به رغم این که از سال 90- 89 سیاست‌های قبلی که برمبنای کاهش جمعیت بود نقض و قرار شد شعار دو بچه کافی است کنار گذاشته شود و ما به سمت افزایش جمعیت برویم، اما درحال حاضرکه بیش از 6 سال از تغییر این سیاست‌ها و 4 سال از ابلاغ سیاست‌های جمعیتی از سوی رهبر معظم انقلاب می‌گذرد، تغییر قابل توجهی در زمینه جمعیت کشور حس نمی‌شود و همان قانون تنظیم خانواده‌ای که در سال‌های ابتدایی دهه 70 در مجلس تنظیم شد و حقوق فرزند سوم به بعد در آن به رسمیت شناخته نمی‌شد، هنوز مبنای عملکرد قانونی در کشور ماست و ما همچنان در همان شرایط قرار داریم.
کد خبر: ۱۱۴۴۶۹۷

اما نکته این جاست که باوجود این شرایط، ما همچنان مردم را به فرزندآوری تشویق میکنیم، درحالی که در قوانینمان، حقوق فرزند سوم به بعد را به رسمیت نمیشناسیم و این موضوع، در کشوری که قرار است سیاستهای جمعیتیاش بیشتر به سمت افزایش جمعیت باشد، عجیب است! بجز این موضوع که بیشتر حالت منعکننده دارد، سیاستهای تشویقی فرزندآوری و افزایش جمعیت هم در کشور ما بخوبی اجرا نمیشود.

در حالی که متولیان امور جمعیتی در کشورهای دیگر دنیا وقتی متوجه شدند شرایط جمعیتی شان در حالت بحرانی و خاص قرار دارد، قانونهای تشویقی و کمکی ای را در نظر گرفتند که در نهایت منجر به بالارفتن آمار موالید در کشورشان شد. برای مثال در کشور فرانسه برای زنان شاغل، سه سال مرخصی با حقوق و با ضمانت بازگشت به کار در نظر گرفتند که ما این موضوع را میتوانیم با شرایط مرخصی زایمان در کشور خودمان مقایسه کنیم که حدود شش ماه است و ضمانتی هم برای برگشت مادر به شغل قبلیاش وجود ندارد یا در طرح تشویقی دیگری در کشور آلمان به پدربزرگها و مادربزرگهایی که توان و تمایل نگهداری از نوه هایشان را دارند، اما هنوز مشغول کارند، مرخصی با حقوق میدهند و با این سیاست تشویقی، از یک طرف نیروی جوان را در محیط کار نگه میدارند و از طرف دیگر، جمعیت کشورشان را بالا میبرند. به این ترتیب در بیشتر کشورهای اروپایی، متولیان امر جمعیت با لغو سیاستهای کنترل جمعیت، به دنبال مشوقهایی برای افزایش جمعیت خود هستند تا هرم سنی رو به پیری گرایش پیدا نکند.


دکتر زهرا عبدالهی

پژوهشگر جمعیت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها