وقتی مخاطب بودن مهم‌تر از هنرمند بودن می‌شود

هنر مخاطب بودن

این روزها خوراک‌های فرهنگی بسیاری برای مخاطبان آثار وجود دارد. اگر روزگاری موسیقی متفاوت رسمی در بازار ایرانی تنها محدود می‌شد به کیتارو و ونجلیس و سینمای متفاوت متعالی تنها ختم می‌شد به نام‌هایی همچون تئو آنجلوپولوس و تارکوفسکی، این‌روزها تنوع آثار در دسترس آن‌قدر هست که تنها از یک مرجع رسمی همچون وزارت ارشاد قابل قبول باشد. به این مفهوم که دیگر برای شناسایی اثری در خور نباید منتظر انتشار آن توسط مراجع رسمی ماند و مخاطبان حالا حق انتخاب‌های بسیاری دارند.
کد خبر: ۱۱۴۴۶۲۹

کثرت بالای گالریها در ایران هم شاید یکی از نشانههای شکستن انحصار در این حوزه باشد، فارغ از همه آفتهایی که به دلیل این کثرت گریبان هنر ایران را گرفته است باید به تنوع بالای سلیقه هنری در این گالریها توجه شود. هر چند هر کدام از این مجموعهها مدعی ارائه هنری فاخر در حوزههای تخصصی خود هستند، اما شاید تفاوت آثار بازاری و هنری در این گالریها کار سختی نباشد. کار سخت در این بحبوحه به خود مخاطبان برمیگردد. حالا تنوع آنقدر هست که انتخاب اثر خوب خودش نیازمند به هنری است به نام هنر مخاطب بودن. آنچه مشخص است این که مخاطب هرچه بیشتر درگیر آثار هنری باشد، دریافت و تأثیری که از آثار هنری میگیرد متفاوتتر خواهد بود. بنابراین برای هنرمند بودن ابتدا باید مخاطب خوبی برای آثار هنری باشید.

حتی اگر توانایی خلق اثری هنری را نداریم میتوانیم از ظرفیت مخاطب بودنمان استفاده کنیم. هنر مخاطب بودن حتی میتواند تاثیر بسیاری روی آثار هنرمندان هم بگذارد و این تاثیرگذاری یکسویه تنها از طرف هنرمند نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها