ساخت وسازهای جدید، بدون استعلام از میراث فرهنگی

حریم پاسارگادبار دیگر تهدید شد

حریم پاسارگاد بار دیگر در معرض شکستن قرار گرفت. هنوز پرونده‌های کارخانه رب گوجه‌فرنگی و ساخت و ساز شهرک صنعتی و تیرهای چراغ برق بلاتکلیف مانده که بار دیگر خبر مخدوش شدن حریم درجه 3 محوطه جهانی کوروش با ساخت یک پادگان شنیده می‌شود.
کد خبر: ۱۱۴۴۵۳۶

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد میگوید: تا امروز هیچگونه استعلامی برای برپاکردن این پادگان از ما گرفته نشده است.

میراث خبر نوشت: مشاهدات نشان از آن دارد که پادگانی در حریم درجه سه پاسارگاد در حال شکلگیری است. حمید فدایی، مدیرپایگاه میراث جهانی پاسارگاد، اما معتقد است تا امروز هیچ نقض قوانینی از سوی دستاندرکاران این پروژه دیده نشده، اما همه ارگانها و نهادها برای هر گونه ساخت و سازی در حریم محوطهها و بناهای تاریخی باید از پایگاههای میراث فرهنگی استعلام بگیرند. مروری بر گذشته نشان میدهد از زمان ثبت آرامگاه کورش و نخستین پردیس یا باغ شاهی در فهرست میراث جهانی تاکنون، بارها حریم آن مورد تعرض قرار گرفته، اما ساخت ناگهانی کارخانه رب در محدوده حریم ممنوعه در
سال 93 زخم بزرگی بود که مدتها پیگیری رسانهها و دوستداران میراث فرهنگی و شکایت مسئولان سازمان میراث فرهنگی منجر به صدور حکم تخریب آن از سوی دادگاه شد؛ حکمی که تاکنون اجرا نشده است.

در این میان، شهرک صنعتی نیز در حریم پاسارگاد رو به رشد است. این شهرک بخشهای بزرگی از حریم را اشغال کرده و از نظر میراثفرهنگی و محیط زیست دردسرساز شده، اما تا امروز سازمان میراث فرهنگی نتوانسته در مقابل آنها اقدامی انجام دهد. گرچه این سازمان مدعی است مکاتبات بسیاری انجام داده، اما این مکاتبهها به نتیجه نرسیده. نهتنها وضعیت این پرونده مشخص نیست، بلکه چند ماه گذشته هم شاهد بودیم در فاصله کمی از پاسارگاد اقداماتی در حال انجام است. این اقدامات در واقع نشان از ساخت یک شهرک صنعتی داشت.

مدیران این شهرک هم خودشان را موظف ندیدند تا از مدیران پایگاه میراث جهانی پاسارگاد استعلام بگیرند و این ساخت و سازها همچنان ادامه دارد. البته این تخلفات محدود به کارخانه رب و شهرک صنعتی نمیشود و چندی پیش یکی از دوستداران میراث فرهنگی خبر از نصب تیرهای چراغبرق داده بود که حریم پاسارگاد را میشکست. به گفته او، یکی از جاذبههای گردشگری شهرستان پاسارگاد، گردشگری کیهانی و اختر گردشگری است که متاسفانه نصب تیر چراغ برق به فاصله صد متری آرامگاه کورش به بهانه عمران و آبادی روستای ابوالوردی علاوه بر آلودگی نوری، منظر آرامگاه را نیز تخریب میکند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها