نکاتی که خانم‌ها باید برای تقویت مچ بدانند

ظریف، ولی قوی!

همه افراد در هر سنی که باشند، باید متناسب با وضعیت جسمی خود حتما ورزش کنند. بسیاری از خانم‌ها به اهمیت این موضوع پی برده‌ و در برنامه زندگی خود، ورزش را گنجانده‌اند ولی بیشتر حرکات ورزشی‌ای را انتخاب می‌کنند که به تقویت عضلات پا یا شکم کمک می‌کند و کمتر کسی به تقویت مچ‌ دست توجه می‌کند.
کد خبر: ۱۱۴۴۳۱۲

امروزه محصولات زیادی برای تقویت مچ دست در بازار وجود دارند اما اینکه چقدر این محصولات مفید هستند و اینکه اصلا چه ضرورتی دارد که مچ دست قوی باشد، سوالاتی است که امیر جنتی، دکترای مدیریت تربیت بدنی به آنها پاسخ میدهد.

زمینگیر نشوی!

بسیاری از افراد تصور میکنند که تقویت مچ دست و انگشتان، فقط در ورزشکاران حرفهای، بویژه ورزشکارانی که در رشتههایی مثل ژیمناستیک و سنگنوردی فعالیت میکنند، ضرورت دارد در حالیکه این باور نادرست است و همه افراد باید تمامی قسمتهای بدن خود را تقویت کنند. تقویت پنجه و مچ دست، میتواند در پیشگیری از خستگی موثر باشد در نتیجه آن دسته از خانمهایی که دائما از دست خود برای انجام کارهای مختلف بهره میگیرند، باید به این مساله توجه کافی داشته باشند. یکی از مهمترین مزیتهای تقویت مچ دست و پنجه، پیشگیری از آسیب هنگام زمین خوردن است یعنی در شرایطی که فرد مچ و پنجه قوی داشته باشد و زمین بخورد، وزنش را روی دستهایش میاندازد و انجام این کار از زمین خوردن ناگهانی لگن و شکستگیهای مربوط به آن پیشگیری میکند.

یک باور نادرست

برخی افراد فکر میکنند با انجام کارهایی چون فشار دادن بندهای انگشتان، میتوان به تقویت پنجه دستها کمک کرد در حالیکه این کار هیچ تاثیری بر تقویت پنجه ندارد و در دراز مدت آسیب جدی به مفاصل وارد میکند. آن صدایی که در اثر فشار دادن انگشتان به گوش میرسد، در واقع ترکیدن حبابچه بین مفصلی است.

واقعا خوب است؟

هر وسیلهای که بتواند روی عضلات، فشار خاصی را وارد کند، میتواند به تقویت عضلات کمک کند البته به شرط آنکه از وسایل یا دستگاههای ورزشی، بهدرستی استفاده شود.

محصولات مختلفی چون توپ، حلقه و فنر در بازار وجود داشته که برای تقویت مچ دست کاربرد دارند. تاثیر این محصولات، در افراد مختلف میتواند متفاوت باشد یعنی برخی از افراد با استفاده کوتاه مدت از این محصولات به نتیجه مثبت میرسند در حالیکه برخی دیگر از افراد باید مدت طولانیتری از این محصولات استفاده کنند.

محصولاتی که برای تقویت مچ در بازار وجود دارند، روی مچ و انگشتان تاثیر دارند ضمن اینکه میتوانند روی خود دست نیز تا حدودی اثر بگذارند.

کدام بهتر است؟

شاید این سوال در ذهن بسیاری از افراد به وجود بیاید که بین حلقه، توپ یا فنر، کدام بهتر است در جواب به این سوال باید گفت که تفاوت چندانی در نحوه عملکرد این وسایل وجود ندارد و همه این وسایل با هدف تقویت مچ و انگشتان ساخته شدهاند. البته باید این مساله را در نظر داشت که قدرت حلقه، از فنر مخصوص کمتر است و به همین دلیل مدت زمان بیشتری باید از حلقه استفاده کرد تا به نتیجه مطلوب رسید.

تقویت عضلات، محافظت از استخوان

حرکاتی که بهطور کلاسیک برای تقویت مچ انجام میشوند، علاوه بر اینکه مچ را تقویت میکنند، در تقویت دست نیز تاثیر دارند اما وسایلی که صرفا برای تقویت مچ در بازار وجود دارند، تاثیر چندانی بر کل دست نمیگذارند.

این وسایل، تقویت عضلات را در پی دارند ولی نمیتوانند تاثیر مستقیمی روی استخوان بگذارند البته نباید این مساله را از یاد برد که عضلات قوی به نوعی میتوانند از استخوانها محافظت کنند.

وسیلهای برای همه

استفاده از حلقه، فنر یا توپ، محدودیت سنی ندارد و افراد با شرط اینکه بتوانند وسیله را در دست بگیرند و به آن فشار وارد کنند، میتوانند از این وسایل بهره ببرند. البته بسیاری از کودکان تا 9 سالگی، قدرت کافی برای استفاده از این محصولات را ندارند و عملا این وسایل کاربرد چندانی برای این دسته از کودکان نخواهد داشت.

آن دسته از افرادی که فعالیت ورزشی ندارند بعد از اینکه به ورزش روی میآورند، اسپاسم عضلانی (درد خفیف) را تجربه میکنند، استفاده از این وسایل نیز میتواند باعث ایجاد اسپاسم شود.

افراد باید توجه داشته باشند که در صورت ایجاد درد شدید یا وجود اسپاسم با ادامه تمرینات، باید ادامه تمرینات را متوقف کنند چون در چنین شرایطی احتمال آسیبدیدگی وجود خواهد داشت.

مواظب آسیب باشید

وسایل تقویت مچ دست، نمیتوانند آسیب چندانی بهدست بزنند ولی به هر حال برای استفاده از این وسایل باید شناخت و اطلاعات کافی وجود داشته باشد.

چنانچه فردی که دستش آسیب دیده از این وسایل با هدف بهبودی یا تقویت مچ و پنجه استفاده کند، احتمال اینکه دچار آسیب به عضله، استخوان و جابهجایی مفصل شود، وجود دارد. آن دسته از افرادی که دچار آسیب شدهاند به ویژه در شرایطی که دستشان مو برداشته باشد، باید حتما با مشورت پزشک خود از چنین وسایلی استفاده کنند چون استفاده بدون مشورت، میتواند باعث آسیبهای جدی شود.

همیشه همراهتان است

یکی از مزیتهای وسایل تقویت مچ این است که میتوان همیشه چنین وسایلی را با خود به همراه داشت و در هر جایی از آنها استفاده کرد. اگر افراد پس از مدتی احساس کنند وارد کردن فشار روی این وسایل برایشان عادی شده،به این معناست که پنجههای دستشان تقویت شده و باید در چنین شرایطی سراغ انواع قویتر این وسایل رفت.

نکته

برخی از افراد فکر میکنند با انجام کارهایی چون فشار دادن بندهای انگشتان، میتوان به تقویت پنجه دستها کمک کرد در حالیکه این کار هیچ تاثیری بر تقویت پنجه ندارد و در دراز مدت آسیب جدی به مفاصل وارد میکند. آن صدایی که در اثر فشار دادن انگشتان به گوش میرسد، در واقع ترکیدن حبابچه بین مفصلی است

مچ را باستانی تقویت کنید

حرکتهای کلاسیک برای تقویت مچ، بهتر از وسایل تقویت مچ هستند به همین دلیل میتوان از میل که بیشتر در ورزشهای باستانی از آن استفاده میشود (برای تقویت دست، مچ و انگشتان) کمک گرفت. برخی حرکات ورزشی هم وجود دارد که برای انجام آنها احتیاجی به وسیله خاصی نیست.

برای این منظور میتوانید به گونهای قرار بگیرید که انگار میخواهید حرکت پرس سینه را روی زمین انجام بدهید با این تفاوت که به جای حرکت کل بدن، فقط دستها تکان خواهند خورد. در این روش بهتر است زانوها روی زمین باشند. حرکت دیگری که به تقویت دست، مچ و پنجه کمک میکند، به این شکل است که روبهروی دیوار قرار بگیرید و کف دستها را روی دیوار قرار دهید و دستها را از مچ خم کنید به صورتیکه دست زاویهای حدود 45 یا 90 درجه به خود بگیرد.

بعد از این کار، باید بدن را به سمت دیوار نزدیک کنید. انجام این کارها میتواند به تقویت دست و مچ کمک کند و برای خانمهای خانهدار که وقت زیادی را در منزل سپری میکنند، گزینه ایدهآلی است.

کاملیا تجریشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها