روزه گرفتن علاوه بر برکات معنوی،بدن را از سموم پاکسازی می‌کند، البته داشتن تغذیه سالم به این مهم کمک بسیار می‌کند. این هفته هم با ما با تغذیه ماه رمضانی همراه باشید.
کد خبر: ۱۱۴۴۳۰۶

حلوای شیره انگور یا شیره خرما

در حلوای ساده از شکر استفاده میشود اما در این نوع حلوا از شیره انگور یا شیره خرما استفاده میشود که سالمتر و مقویتر است.

مواد لازم:

آردگندم: 2پیمانه / شیره انگور یا شیره خرما: یک پیمانه سرپر / گلاب: نصف پیمانه / روغن یا کره: یکسوم پیمانه / زعفران حل شده: 2 قاشق غذاخوری

روغن را در ظرفی ریخته و آرد را به آن اضافه میکنیم. با حرارت ملایم آن را هم میزنیم تا رنگ آرد عوض شود. هر چقدر رنگ آرد تیرهتر شود به طبع حلوای ما هم تیرهتر میشود. در این مرحله شیره انگور یا شیره خرما را کمی رقیق کرده و با زعفران و گلاب مخلوط میکنیم و کم کم به آرد که کمی خنک شده اضافه میکنیم و خوب هم میزنیم تا یکدست شود.

اگر مایه شل بود حدود دو دقیقه آن را روی حرارت میگذاریم. در این مرحله شعله را خاموش میکنیم و در ظرف را میگذاریم تا به اصطلاح حلوا دم بیفتد. بعد آن را در ظرف مناسبی میریزیم و به دلخواه تزئین میکنیم.

شیر برنج

شیر برنج بهرغم ظاهر سادهاش خواص بسیاری دارد و میتوان آن را در سفرههای افطار، وعده صبحانه و میانوعده گنجاند.

مواد لازم:

برنج نیمدانه و معطر: 200گرم/ شیر: 2 لیتر/ گلاب: یک فنجان/ زیره: به مقدار لازم

برنج را قبل از پخت حدود یک ساعت در آب ولرم خیس کنید و بعد روی حرارت بگذارید تا کاملا بپزد. شیر را به آن اضافه کرده و حرارت را کم کنید تا زمان پخت بیشتر شود و لعاب بیندازد و جا بیفتد. سپس گلاب را اضافه کرده و بعد از چند جوش آن را بردارید. شیربرنج آماده است البته در صورت تمایل میتوانید یک بسته کوچک خامه را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. شیربرنج را میتوانید با شکر، انواع مربا، زیره و... میل کنید.

شله زرد

شله زرد یک دسر گرم سنتی و پای ثابت سفرههای افطاری است. در این شبها از آن غافل نشوید.

مواد لازم:

برنج نیمدانه معطر: یک پیمانه / آب: 6 پیمانه / شکر: 2پیمانه / خلال بادام: نصف پیمانه / روغن: 50گرم / زعفران حل شده: نصف فنجان / گلاب یا عرق هل: نصف پیمانه/ دارچین و خلال پسته: به میزان لازم

برنج را خوب میشوییم و روی حرارت میگذاریم. 6 برابر برنج آب روی آن میریزیم و میگذاریم جوش بیاید. در حین جوشیدن کف روی برنج را میگیریم. وقتی برنج کاملا پخت ونرم شد،شکر را اضافه میکنیم و مرتب هم میزنیم تا شکر حل شود. اگرشله زرد غلیظ شد یک تا دو پیمانه آب گرم به آن اضافه میکنیم. سپس زعفران حل شده را میریزیم و روغن را داغ کرده و اضافه میکنیم. نصف خلال بادام را با آب سرد میشوییم و همراه گلاب یا عرق هل به شله زرد میافزاییم و هم میزنیم تا مخلوط شود. در این مرحله بعد از یکی دو دقیقه شعله را خاموش کرده ودر قابلمه را میگذاریم تا با حرارت خودش جا بیفتد. بعدشله زرد را در ظرف مناسبی ریخته و آن را با خلال بادام، خلال پسته و دارچین تزیین و سرو میکنیم.

مژده مظهری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها