گفت‌وگو با دکتر حسین حصاری، دندانپزشک اجتماعی

مهر پوسیدگی بر دندان

آیا پوسیدگی دندان به صورت تدریجی اتفاق می‌افتد؟
کد خبر: ۱۱۴۲۶۸۲

روند پوسیدگی دندان آرام و مخفی صورت میگیرد. روند تخریب به صورت مولکولی انجام میشود، ولی با مسواک زدن دائمی به برگشت مولکول مناسب به دندان کمک میکنیم و چرخه ایجاد پوسیدگی را میشکنیم.

با خود مراقبتی تا چه اندازه میتوان از پوسیدگی دندان پیشگیری کرد؟

ما با خودمراقبتی میتوانیم تا 50 درصد پوسیدگی را کنترل کنیم. اگر خودمراقبتی خوب باشد این رقم به 60تا70درصد میرسد. با روزی دوبار مسواک‌‌زدن هر 12 ساعت، چرخه پوسیدگی شکسته میشود. با این کار مانع تاثیر عوامل پوسیدگیزا روی دندان میشویم . خودمراقبتی روند بیماری، شدت و شیوع بیماری را کاهش میدهد.

آیا کشیدن دندان به زوال عقل کمک میکند؟

هیچ مطالعه ثابت شدهای در این زمینه وجود ندارد. شاید بین برخی بیماریهای دیگر که منجر به کشیدن دندان منجر شود یا باعث افتادن دندان باشد، ارتباطی با آلزایمر باشد، اما کشیدن دندان با آلزایمر ارتباط ندارد.از زمان رویش اولین دندان شیری باید دندان شیرخوار با دستمال تمیز، گاز یا مسواک انگشتی توسط مادر تمیز شود. به این ترتیب از پوسیدگی دندان جلوگیری میشود. بعد از هر بار شیرخوردن بهتر است به کودک کمی آب بدهید تا دندانها تمیز شود.

علت ایجاد لک دندان ناشی از قطره آهن چیست؟

سه عامل با هم باعث ایجاد لک روی دندان شیرخوار میشوند. اول این که میزان اسیدیته بعضی قطرههای آهن زیاد است. دوم این که اینها قند دارند. سوم این که آهن، حالت چسبندگی به دندان دارد. این سه عامل موجب میشود اگر قطره آهن میدهیم و جذب نشود، آهن در محیط بماند و بچسبد و یک سطح خشن ایجاد کند و باکتری به آن بچسبد و زمینه برای پوسیدگی دندان فراهم شود. اگر قطره آهن استفاده میکنید، پنج دقیقه بعد به کودک آب بدهید تا قطره را بشوید و ببرد.

آیا شستن دهان بعد از مسواک زدن به طور کامل، باعث از دست رفتن فلوراید میشود؟

برای این که مواد شوینده و کفکننده و فلوراید موجود در خمیردندان داخل دهان بماند و اثر ضدپوسیدگی خود را اعمال کنند، باید بیشتر با دندان تماس داشته باشند تا اثربخشی خود را داشته باشند. همچنین فلوراید یک تا دو دقیقه طول میکشد تا به فلوراید آزاد میرسد. پس بهتر است طعم خمیردندان کمی داخل دهان بماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها