8 نفر جان باختند، 447 نفر به‌دلیل مسمومیت در بیمارستان بستری شدند

قربانیان قارچ سمی

بارندگی‌های چشمگیر اردیبهشت‌ همراه توده‌های تندر، سبب رویش انواع قارچ‌ها بویژه نوع سمی شده که مصرف آن تاکنون باعث مسمومیت 447 نفر و مرگ هشت نفراز شهروندان در استان‌های غربی کشور شده است.
کد خبر: ۱۱۴۲۱۹۱

به گزارش جامجم، در 20 روز گذشته استفاده از قارچهای سمی در سه استان غربی کشور، مرگ هشت نفر را رقم زده است. در این مدت 431 نفر هم با علائم مسمومیت شدید در بیمارستانها بستری شدهاند که تعدادی از آنها بهدلیل عوارض مسمومیت با این قارچها کبد خود را از دست دادهاند. این بیماران برای پیوند کبد به بیمارستان نمازی شیراز منتقل شدهاند.

به گفته پزشکان سموم این قارچ ها، در کمتر از 24 ساعت باعث از کار افتادن کبد میشود و جوشاندن آن در شیر باعث دفع سم آن نمیشود. در صورت هرگونه شک به مسمومیت با قارچ باید هرچه سریع تر فرد مسموم را به بیمارستان منتقل کرد تا تحت درمانهای تخصصی قرار گیرد، سم قارچ، پادزهر ندارد و تنها باید از ورود آن به بدن جلوگیری کرد.

مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیک سازمان محیط زیست میگوید: شناسایی و تشخیص قارچ خوراکی از قارچ سمی بسیار مشکل است و تنها افراد متخصص و با تجربه، توانایی تفکیک بین این قارچها را دارند. از طریق ویژگیهای ظاهری، بو و رنگ قارچ نمیتوان بهطور قطعی سمی و غیرسمی بودن آن را تشخیص داد. کوچکترین اشتباه در تشخیص ممکن است منجر به مرگ یا آسیبهای جدی به کبد و سایر اعضای بدن شود. لذا توصیه میشود افراد غیرمتخصص در این زمینه، به هیچوجه از قارچهای خودرو استفاده نکنند.

طاهره افتخاری ادامه داد: در صورتیکه میزان بیشتری از این گیاهان استفاده شود مسمومیتهای شدیدی را بهدنبال خواهد داشت از جمله این گیاهان میتوان تاتوره، خرزهره، فرفیون، شوکران، سرخدار، کرچک و آقطی را نام برد.

انتقال سم از طریق دست زدن به قارچ

رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه هم درخصوص علت افزایش موارد مسمومیت با قارچ در سال جاری گفت: رشد انواع قارچ نیازمند بارندگی و دمای 18 تا 20 درجه است و امسال به مدت طولانی این شرایط فراهم شد و انواع قارچ در نقاط وسیعی از استان رشد کرد که در این میان مصرف قارچهای سمی باعث مسمومیت افراد زیادی شد.

دکتر شکیبا تاکید کرد: مشکل این است که افراد با روشهای سنتی از جمله استفاده از نقره یا جوشاندن قارچ در شیر به دنبال تشخیص قارچ سمی از خوراکی هستند، درحالی که این روشها برای همه انواع قارچ جواب نمیدهد.

وی تصریح کرد: حتی برخی انواع قارچ هستند که دست زدن به آنها و بعد از آن تماس دست آلوده با مخاط بدن از جمله تماس با چشم میتواند موجب انتقال سم قارچ به درون بدن شود.

رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه از همه مردم خواست امسال به هیچ عنوان قارچ خودرو مصرف نکنند و از دست زدن به قارچ هم خودداری کنند.

وی افزود: همچنین توصیه میشود افراد از خرید قارچ از دستفروشان خودداری کنند و تنها قارچهای بستهبندی شده دارای برچسب و تاریخ مصرف بخرند. هیچ روش مورد تائیدی برای تشخیص قارچ سمی وجود ندارد و افرادی هم که سالیان سال در این زمینه تجربه دارند باید بدانند انواع قارچ به این روشها پاسخ یکسان نمیدهد.

کرمانشاه، 5 مرگ و مسمومیت 239 نفر

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کرمانشاه گفت: گونه قارچ سمی به نام آمولینا تاکنون 223 کرمانشاهی را مسموم کرده که از این تعداد پنج نفر جان خود را از دست دادهاند.

ابراهیم الهیتبار بیان کرد: 157 نفر از مسمومشدگان تاکنون از بیمارستان مرخص و تعدادی نیز به دلیل نیاز حاد به پیوند کبد به شیراز منتقل شدند.

وی افزود: امسال به دلیل شرایط آب و هوایی و رطوبت موجود، قارچ سمی آمولینا که ژنهای نهفته آن در خاک وجود دارد، در سطح استان رشد و تکثیر پیدا کرده است که به دلیل داشتن سمی قوی و کشنده، سیستم گوارش و کبد را نابود میکند.

رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه دیروز آخرین آمار مسمومین را 239 نفر اعلام کرد.

کردستان؛ مسمومیت 83 نفر

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم دیروز به ایرنا گفت: در یک هفته گذشته 83 نفر در استان به علت مسمومیت ناشی از مصرف قارچ سمی به مراکز درمانی مراجعه کردند.

فرزام بیدارپور اظهار کرد: پس از بارشهای اخیر، گونههای مختلفی قارچ در مناطقی از استان رشد کرد و برخی افراد که توانایی کافی در تشخیص قارچهای سمی و خوراکی ندارند با مصرف آن مسموم شدند.

وی افزود: تعدادی از این افراد ترخیص شدند، ولی 28 نفر برای درمان بیشتر در مراکز بیمارستانی بستری هستند.

بیشترین مسمومیتهای قارچ سمی در این استان مربوط به شهرستان کامیاران، سنندج، دیواندره و دهگلان است. درد شکم، تهوع، استفراغ و ضعف و بیحالی از نشانههای مسمومیت قارچ سمی است.

لرستان؛ 3کشته و 125 مسموم

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: بر اثر مصرف قارچ سمی در این استان تاکنون سه نفر جان خود را از دست داده و 125 نفر نیز مسموم شدهاند.

عباس پزشکی افزود: شش نفر از این افراد برای پیوند کبد به شیراز اعزام شدند که متاسفانه دو نفر فوت کردند و یک نفر نیز در بیمارستان شهید رحیمی خرمآباد به علت مسمومیت با قارچ سمی جان باخت.

دانشگاه علوم پزشکی لرستان ضمن هشدار نسبت به مصرف قارچهای کوهی اعلام کرده تشخیص مسموم نبودن برخی قارچها فقط از طریق نمونه‌‌گیری در آزمایشگاه امکانپذیر است و تشخیص سمی بودن قارچها از طریق رنگ، شکل، طعم یا از راه سایر روشهای سنتی امکانپذیر نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها