یک کارمند شیلات با اشاره به این که با 700 هزار تومان در سال 78 کار پرورش ماهی را آغاز کردم، گفت: به سمت تولید بروید وقت‌تان هدر نرود.جوانی که اهل کار باشد برای خود کار درست می‌کند.
کد خبر: ۱۱۳۹۹۳۴

به گزارش تسنیم، علی علیجانی بازنشسته اداره کشاورزی طالقان و فارغالتحصیل رشته شیلات است.وی با 700 هزار تومان در سال 78 کار پرورش ماهی را آغاز کرد و در حال حاضر صاحب 18 استخر و یکی از موفق ترین پرورشدهندگان ماهی در کشورمان است و در کنار پرورش ماهی سالانه بیش از سه میلیون بچه ماهی نیز پرورش میدهد.

پرورشدهنده بچه ماهی میگوید: فارغالتحصیل رشته شیلات در سال 1358 از دانشگاه ارومیه هستم. به رشته شیلات بسیار علاقه داشتم و میخواستم یکی از بزرگترین پرورشدهندگان ماهی شوم. اما تحت تاثیر جو جامعه و کارمند شدن به سمت اداره کشاورزی کشیده شدم و کارمند شدم. کار کارمندی من را اقناع نمیکرد. صبح میرفتم بعد از ظهر برمیگشتم. کار برایم عادی شده بود. دیدم بعد از ظهرها وقتم به بطالت میگذرد. وقتم هدر میرفت. در اداره کارم را به نحو احسن انجام میدادم اما دوست داشتم بروم به سمت تولید و این شد که سال 78 بعد از این که در تهران با سرمایه اولیهای که داشتم منزلی را با دو میلیون پیش و ماهی 30 هزار تومان اجاره کردم با700هزار تومان باقیمانده از پساندازم پرورش ماهی را آغاز کردم.

وی ادامه داد: در ابتدا ترس داشتم اما با توجه به اطلاعات اولیه از این عرصه و علاقهای که داشتم توانستم بر ترسم پیروز شوم و کار را با راهاندازی یک استخر شروع کنم. دو سال به دنبال مجوز بودم که بالاخره در سال 81 مجوز را گرفتم. در ابتدا از دلالها تخم ماهی میخریدم و غذا هم از بازار تهیه میکردم و به استخر میریختم تا ماهیها بزرگ شوند. اما به مرور با پیشرفت کار و سود حاصله از کارم توانستم استخرها را بیشتر کنم و خودم به واسطه یک شرکت از فرانسه تخم ماهی وارد کنم. در حال حاضر با 18 استخر در حال فعالیت هستم و در کنار پرورش ماهی قزلآلا توانستهایم سالانه سهمیلیون بچه ماهی را پرورش دهیم و این بچه ماهیها را به استانهای فارس، کرمانشاه، قزوین، زنجان و آذربایجان شرقی ارسال میکنیم.

علیجانی گفت:متاسفانه دولت با واردات ماهی تیلاپیا کمر تولیدکنندگان را شکست. دولت با این کار اقتصاد مقاومتی را بیمعنی کرد. با واردات تیلاپیا در سال 94 تولیدات ما نصف شده است تا جایی که بعضی از پرورشدهندگان ماهی دلسرد شده اند و با ادامه این کار دولت، احتمالا استخرها را جمعآوری کنند. تولید ماهی قزلآلا در کشور از 160هزار تن در سال 94 به 80ـ70 هزار تن رسیده است. در دنیا تیلاپیا را ماهی فقرا میدانند اما در ایران به ماهی لوکس سر سفرهها تبدیل شده است. تیلاپیا رقیب جدی ماهی قزلآلاست در صورتی که کیفیت این دو ماهی اصلا قابل مقایسه نیست . در بسیاری از مقالات علمی ذکر شده است که ماهی تیلاپیا برای سلامت افراد ضعیف و مادران باردار ضرر دارد و تا جایی که امکان دارد از این ماهی استفاده نکنند زیرا ارزش غذایی ندارد، حتی مضر نیز هست. در ایران سرانه مصرف ماهی قزلآلا هشت کیلوگرم است در حالی که سرانه مصرف همین ماهی در کشور ژاپن 60 کیلو گرم است. این نشان میدهد ما به مصرف ماهی و خواص فراوان آن کم توجه هستیم.

علیجانی با تاکید بر نقش سازنده روستاها در بالندگی اقتصادی خاطرنشان میکند: متاسفانه روستاییان با وجود قابلیتهای اشتغالزایی و ظرفیت کار به شهرها میآیند تا درآمدزایی داشته باشند. این درست مثل این است که کنار چشمه باشی و باز سراغ آب را بگیری. این مهاجرت ناشی از ناآگاهی روستاییان از ظرفیتهای روستا و نیز آگاهی نداشتن آنها از نحوه پول درآوردن از این ظرفیت است. البته امکانات کافی در اختیار ندارند که در این زمینه دولت باید روستاییان را دریابد و فکری برای آنها بکند. یعنی یک سری از زیر ساختها را آماده کند تا جوانان بتوانند در روستاها به کار مشغول شوند. وامهای بلند مدت و کمبهره یکی از راههای ایجاد اشتغال است. برگزاری کلاسهای آموزشی از دیگر راههای اشتغالزایی است. الان طوری شده است که روستاییان نان و ماست خود را از شهر خریداری میکنند و به روستا میبرند. این یک درد بزرگ است. اگر مشکل بیکاری جوانان ما حل شود دیگر خبری از آسیبهای اجتماعی و بزهکاری نخواهد بود. باید این مسأله را ریشهای حل کرد. نباید ساده از کنار این قضیه رد شد. روستاها محور فعالیتهای اقتصادی محسوب میشوند؛ زیرا سرشار از منابع و زیرساختهای طبیعیاند. متاسفانه 25 هزار روستا در حال خالی شدن هستند.

وی میافزاید: «تخمهای چشمزدهای که کشورهای اروپایی و غربی به ما صادر میکنند عقیم و غیرقابل باروری هستند. ما بعد از پروار کردن این ماهیها و مصرف آن در کشور دوباره مجبور هستیم از خارج این تخمها را وارد کنیم. هدف آنها این است که ما همواره در تولید ماهی قزلآلا وابسته به آنها باشیم تا منافعشان تامین شود. تعجبی هم ندارد، غربیها عاشق چشم و ابروی ما نیستند و فقط به سود خودشان فکر میکنند. این میزان وابستگی به کشورهای غربی بدون شک در تناقض با اقتصاد مقاومتی و امنیت غذایی ماست.»

این فعال اقتصاد مقاومتی درباره خطر واردات تخم چشم زده از کشورهای غربی، خاطرنشان میکند: «تخمهای چشم زدهای که از فرانسه، ایتالیا و آمریکا وارد میشود بعضا دچار بیماریهایی هستند که برای سلامت مردم مضر است. خارجیها براحتی میتوانند سلامت مردم ما را به خطر بیندازند و این جای تأسف دارد. ضمن این که واردات تخم چشم زده باعث افزایش قیمت تمام شده ماهی قزلآلا میشود و حاشیه سود تولیدکنندگان کشورمان را محدود میکند. اگر روزی واردات تخم چشم زده متوقف شود، چیزی از تولید قزلآلای کشور باقی نمیماند.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها