اسمش گلوله مشقی و گاز اشک‌آور است، همان‌هایی که اسرائیل ادعا می‌کند برای متفرق کردن فلسطینی‌هایی به کار می‌برد که در پشت سیم‌خاردارها با دست‌های خالی تظاهرات کرده‌اند. اما پزشکان فلسطینی و بین‌المللی از دیدن زخم‌های ماحصل این گلوله‌ها شوکه شده‌اند و می‌گویند جراحت این گلوله‌ها فاجعه است و تقریبا مداواناپذیر.
کد خبر: ۱۱۳۷۸۰۶

ظاهرا ارتش اسرائیل برخلاف ادعای مقامات صهیونیستی، از سلاحهای جدیدی از جمله گلولههای انفجاری و گازهای ناشناخته علیه معترضان فلسطینی در مرز شرقی نوار غزه استفاده میکند، علیه مردمی که چند هفته است درمانده از حصر بیپایان و شرایط وحشتناک زندگی در غزه، خواهان آزادی هستند.

سلاحهای مرگبار

دکتر اشرف القیدرا، سخنگوی وزارت بهداشت غزه تائید کرد اسرائیل در حال استفاده از مهمات جدید و مرگباری است که باعث آسیبهای جدی در بدن میشود.

القیدرا در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفت: گلولههای استفاده شده در درگیریهای اخیر مرگبارترین نمونههایی است که تاکنون توسط ارتش اسرائیل استفاده شده است. این مهمات میتواند آسیب جدی به بدن قربانیان وارد کند و در بیشتر موارد باعث مرگ شوند. پزشکان بدون مرز هم هفته گذشته در بیانیهای اعلام کردند براساس آنچه از زخمهای معترضان تظاهراتهای اخیر مشاهده کردهاند، مشخص است که گلولههای اسرائیلی استخوان، ماهیچه و اعضای داخلی بدن انسان را بشدت نابود میکند. به گفته تیم پزشکی مستقر در غزه، قربانیان این گلولهها کاملا ناتوان میشوند و در صورت زنده ماندن معمولا به جراحیهای متعددی نیاز دارند.

گلولههایی که در بدن قربانی منفجر میشود

القیدرا میگوید: گلوله بعد از ورود به بدن منفجر میشود و به چند ارگان آسیب وارد میکند؛ استفاده از چنین سلاحهایی در دنیا ممنوع شده است. اما اسرائیل به کاربرد آنها علیه معترضان مسالمتآمیز ادامه میدهد.

فهد زوود، جوان 28 سالهای که در تظاهرات مردم غزه از ناحیه پا مورد اصابت گلوله قرار گرفت و دو هفته در بیمارستان بستری بود، درباره مجروحیتش میگوید: زانوی من بعد از برخورد گلوله منفجر شد. 5/8 سانتیمتر از استخوان من نابود شد و رگها و شریانهای من پاره شدند. زمانی که به بیمارستان رسیدم به دلیل خونریزی شدید تنها سه و نیم واحد خون در بدنم باقیمانده بود.

یاسر مرتجع، خبرنگار فلسطینی و از دیگر قربانیان این گلوله مرگبار در حال تهیه خبر از تظاهرات بود که توسط یک تکتیرانداز اسرائیلی از ناحیه شکم مورد اصابت گلوله قرار گرفت. گلوله در داخل شکم او منفجر و باعث از بین رفتن طحال، روده بزرگ و کبد شد و به شهادت وی انجامید.

گازهای سمی به جای گاز اشکآور

القیدرا همچنین اشاره کرد که سلاح جدید دیگری توسط ارتش اسرائیل استفاده شده است. آنها از یک گاز ناشناخته استفاده کردهاند که باعث خفگی موقت و دیگر علائم غیرعادی در بین قربانیان شده است. او میافزاید: هنوز از ماهیت این گاز آگاه نیستیم. این گاز باعث تشنج شدید، استفراغ، سرفه و افزایش ضربان قلب میشود. چند نفر از فلسطینیها بعد از قرار گرفتن در معرض این گاز در بیمارستان بستری شدهاند. او توضیح داد که این گاز بسیار خطرناکتر از گاز اشکآور است، زیرا باعث علائمی میشود که پیش از این مشاهده نشده است و احتمالا باعث عوارضی در آینده خواهد شد.

ویدئوهایی که جهان آن را نمیبیند

علی شریف چند هفته پیش در اعتراضات به خاطر استنشاق این گاز، دچار خفگی شد و همزمان از ناحیه پا مورد اصابت گلوله قرار گرفت. از آن زمان او در مجتمع پزشکی «شفا»ی غزه تحت درمان قرار گرفته است.

شریف در این باره میگوید: بعد از شلیک بمبهای گازی به طرف ما فلج شده بودم و نمیتوانستم نفس بکشم. چشمهایم نیز میسوخت. پزشکان بعدا تشخیص دادند دچار زخم معده شدهام. در طول هفته هرچه میخوردم بالا میآوردم.

فعالان فلسطینی هم چنین در شبکههای اجتماعی ویدئوییهایی را منتشر کردهاند که در آن، معترضان جوان بعد از قرار گرفتن در معرض این گاز دچار تشنج میشوند؛ البته برخلاف آنچه از دومای سوریه منتشر شد و به اقدام نظامی غرب انجامید، هنوز کسی از این فاجعه ابراز نگرانی و ناراحتی نکرده است.

از زمان شروع اعتراضات مرزی در ماه گذشته، حداقل 35 فلسطینی کشته شدهاند و صدها نفر نیز مجروح شدهاند که بیشتر تلفات ناشی از گلولههای انفجاری بوده است؛ معلوم نیست چند فلسطینی دیگر باید بمیرند تا جهان صدای غزه را بشنود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها